Sinä jolla ei varmuudella ole adhd:ta, oletko aina skarppi ja ahkera?
Onko niin että normaali ihminen ei venytä laskujen maksua tai opiskeluja yhtään? Ei keskeytä kouluja, korjaa ruokailun jälkeem aina 99 % tiskit koneeseen ja imuroi ja luuttuaa esim.kerran viikossa?
Lapsille 99,5 %:sesti katetaan pöytä ja syödään yhdessä koko perhe tiettyinä kellonaikoina eikä koskaan rötväillä sohvalla murustellen?
Ette unohda lapsen neuvolakäyntiä, Wilmaan vastaamista, eväitä harkkoihin muuta kuin ankarassa kiireessä?
Kommentit (33)
Selittäkää vielä miten ADHD eroaa mukavuudenhalusta/laiskuudesta? En oikeasti ymmärrä.
Höpö olet. Ei se adhd tee ihmisestä täysin erilaista, vaan tietyt piirteet esiintyvät voimakkaanpana.
Ei kukaan aina jaksa. Nämä Adhd t ylikorostaa nykyään itseään kaikessa. Tai joku muu vastaava häiriö. Ei ole semmoisia vakavia kehitysvammoja kuitenkaan.
Olisiko tähän ketjuun vastanneilla ADD eli adhd ilman vilkkautta? Se on enemmän naisten juttu.
Adhd-pariskunnan vastakohdan tunnistaa sunnuntaisin: lenkkeilevät iltapäivästä iloisina ja rauhallisina ulkoilupuvuissaan.
Takana syöty lounas puhtaassa kodissa, lauantaina kun on ollut viikkosiivous :D Ne samat pariskunnat on varmaan niitä jotka jouluisin ehtivät aattohartauteen joko puoliltapäivin tai klo 16 tai avaavat lahjoja jo rauhallisen sivistyneesti, meikäläisen mopatessa vielä hiki hatussa lattioita...
Olin ja olen krooninen epämieluisten asioiden välttelijä ja on/off -kiinnostuja. Luulin että minulla olisi ollut adhd mutta pääsin aitoihin tutkimuksiin - minulla olikin vaativa persoonallisuus ja hitto vieköön niin onkin ja olen samaa mieltä. Rampauttava perfektionismi näyttäytyy adhd:na helposti.
Ensimmäisessä avioliitossani olin suorittaja ja kaikki pelitti kuten ap:n esimerkissä. Eron jälkeen lopetin suorittamisen, eikä homma enää pelitä niin. Koska kaikki nuo asiat eivät ole tärkeitä. Tärkeissä asioissa toimin organisoidusti.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tähän ketjuun vastanneilla ADD eli adhd ilman vilkkautta? Se on enemmän naisten juttu.
Ei, on ihan normaalia että noita piirteitä esiintyy ihmisillä ilman että se on mikään neurologinen poikkeama.
Minulla on välillä sotkua pöyydillä, mutta en viitsi aina siivota. Opiskeluissa meni kymmenen vuotta. Neuroottiset ihmiset on sitten asia erikseen. Ei ad/hd:ta.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää vielä miten ADHD eroaa mukavuudenhalusta/laiskuudesta? En oikeasti ymmärrä.
Minä taas en ymmärrä mitä mukavuudenhaluisuus tai laiskuus on, kun minulla on aina epämukava olla ja jos en jaksa tehdä jotain, se ei ole kiinni siitä etten haluaisi, vaan siitä että en vaan pysty. Silmäni harhailevat ja kohdistavat katseen väärään paikkaan ja lihaksissa tuntuu sellainen outo jännitys, kuin joku tökkisi niitä ja vetäisi. Aivoni eivät rekisteröi näkemääni kunnolla ja saatan missata jotain ilmiselvää, vaikutan aineissa olevalta. Jos yritän kirjoittaa jotain tuossa tilassa ajatukset eivät vaan ilmaannu päähäni, ja jos pusken jotain väkisin ulos tulos saattaa olla oikeasti sen näköistä että humalassa oleva ekaluokkalainen töhersi sen. Sanoja puuttuu, ihmeellisiä kirjoitusvirheitä ja sisältö on sekavaa.
Autoa en tykkää ajaa koska se puskee minulle niitä tarkkaavaisuushälytyksiä ihan joka kerta, viimeeksi kolme tunnin matkalla.
Mä olen neuroottinen noiden laskujen, aikojen varaamisen ja ylipäätään hoidettavien juoksevien asioiden kanssa. Hoidan ne siis heti pois päiväjärjestyksestä, että saan rauhan.
Järjestys pitää olla ja kaikki tavarat oikeilla paikoillaan, mutta siivoan eli imuroin, pyyhin pölyjä ja luutuan harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Ennemminkin muutaman kerran vuodessa.
Mulla tiskit voi olla pari viikkoakin tiskaamatta. Imuroin muutaman kerran vuodessa. Kaupasta unohdan usein ostaa mitä piti. Laskut maksan usein vähän myöhässä. Opiskelut venyi vuosilla. Iltaisin en jaksa tehdä mitään ja töissä usein jumitan. Varsinkin tylsiä asioita on vaikea aloittaa. Perhettä en todellakaan vois hankkia, koska omakaan sotkuja en jaksa siivota.
Ei ole ADHD, mutta pitäis varmaan hankkia diagnoosi, jotta olisin hyväksytty. Moni diagnosoitu pärjää arjessaan paljon paremmin ja ongelmat paljon pienempiä kuin mulla (ja mullakin on mielestäni ihan suht normaaleja) mutta diagnoosi piti hankkia, jotta voisi hyväksyä sen, että joskus unohtaa imuroida sohvan alta... Hohhoijaa
-imuroin ja siivoan niin harvoin, etten kehtaa kertoa miten harvoin
-viivytän opiskeluja viime tippaan. olen keskeyttänyt koulun 3 kertaa
-roskia kertyy, tasot täyttyy tavaroista
Ei ole ADHD:ta, ei oikeastaan ole kiirettäkään tai stressiä. Mitä skarppius tarkoittaa, hyvin strukturoitua elämää? Jos niin, en ole skarppi. En ole ahkera.