Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pihistelykuukausi 1/25

Vierailija
06.01.2025 |

Tehdään tästä pihistelyketju. Kerrotaan säästämisestä ja jaetaan hyvän mielen vinkkejä ja tsemppejä kaikille, jotka haluavat säästää vuonna 2025.

Aloitan. Olen käyttänyt tänä vuonna ruokaan rahaa jo 4.30€. 

Ostin tarjousglögiä ensi jouluksi hyvällä -50% alella. Päivämäärää on kesään 2026

jatkakaa

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on oiekeasti sellainen kuluerä, että jos pitää vaikka kirjaa menoistaan (suosittelen kuukaudeksi), niin näkee,mitä se oikeasti maksaa. Pakolliet reissut kannattaisi monen ajaa taksilla.

Siis jo jotain veroja ja vakuutuksia ym pitää maksaa tonnitolkulla, vaikkei ajaisi yhtään.

Täällä maaseudulla (taajamassa, alle 20 km lähes 100k ihmisen kaupungista mutta ei kaupungin puolella) asia on toisin. Ei ole julkista liikennettä, ei ole takseja. Tankillisella dieseliä saa ajettua aika pitkälle 10v vanhalla, hyväkuntoisella autolla jonka kulutus pieni. Toki auto on maksanut jotain, mutta maksaisi aika paljon enemmän soittaa taksi kaipungista etukäteen (ei niitä saa muuten eikö välttämättä tuolloinkaan). 

Vakuutukset on pitkälti oma valinta, millaisen haluaa ja niissä on naamaraja hinnalle (perustuu sinuun itseesi ja historiaasi). Veroja joo, mutta niillä ei saa vielä niitä takseja. 

Vierailija
42/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse luovuin autosta jo pari vuotta sitten, mutta hintojen nousun vuoksi rahaa ei jää yhtään enempää käteen kuin silloin! Aivan käsittämätöntä miten joitain vuosia sitten paljon huonommilla tuloilla pärjäsi paremmin. 

Itse kysymykseen. Käyn läpi kaappeja ja pakastinta ja katson mitä ruokaa saa tehtyä. Sitten alan suunnittelemaan tarkemmin syömisiä ja lisään kasvisruokaa, kuten linssejä ja papuja. Vähennämme ravintolassa käyntiä ja joitain palveluita vähennän tai harvennan käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihistellä = varastella, näpistellä

Tämä.

Vierailija
44/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautin tilaamani housut takaisin. Totesin, että en oikeasti tarvitse niitä. Eli sivuutin mielihalun ja menin järki edellä.

Seuraavalla kerralla sivuuta mielihalu jo ostoskoriin laittaessa. Näin säästät useiden eri toimijoiden aikaa, rahaa ja polttoainetta. Älä edes pidä tuotetta ostoskorissa, jos haluat oikeasti pidättäytyä jostakin. 

Vierailija
45/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvätuloinen, mutta osallistun pihistelyyn ja varaudun pahimpaan, joten olen ostanut vain 3 kahvia tänä vuonna. Ne maksoivat yhteensä 8 euroa.

Tavaroita en osta, enkä uusia vaatteita, enkä mitään ylimääräistä ruokaa. 

kolme pakettia vai jotain turhia starbuckseja?

itse ostin prismasta reino ja aino kahveja (450 g) alesta 6 kpl (1.49€/kpl). Vajaa 9€ taisi mennä mutta juon noita tuonne kesän korville.

Ai sinäkin juot maustettua vettä. 

Jätä reino ja aino -mauste pois ja säästät mausteiden verran rahaa. 

Vierailija
46/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viikonloppuna usealla kirpparilla. En ostanut mitään. Totesin etten tarvitse vaikka halvalla saisi.

Leivoin viikonloppuna leipää kaappien jämistä. 

Tammikuussa on meillä perinteisesti pakastimen tyhjennyksen kuukausi. Syödään sieltä mahdollisimman paljon. Teen kiisseliä ja vispipuuroa lisäksi joka viikko. Marjat ovat olleet ilmaisua ja Lidlissä oli juuri sokeria 0,99€ pussi. Perunajauho ja mannasuurimot ovat edullisia aina

Vierailija
47/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistin auton seisontaan ja rupesin kävelemään kaikki matkat. Useita satasia säästyy kuussa. Tosin menoja on tullut siitä, kun on pitänyt uusia xl-kokoisia vaatteita m-kokoisiksi, mutta olen ostanut t-paitoja halvalla Budget Sportista ja saanut takkeja ja farkkuja tutuilta, joille ne ovat käyneet pieniksi.

Mä myin auton kokonaan pois. Aivan julmettu rahasyöppö! Ei todellakaan kannata pitää ellei ole ihan välttämätön pakko töiden takia.

Suuressa osassa Suomea auto on oltava, jos aikoo töissä käydä. Paradoksaalisesti välttämättömin se usein on pätkätöiden tekijälle, koska työpisteet vaihtuvat.

Juuri monimuoto-opiskeleva tyttäreni lähti työvuoroon naapurikuntaan 20km päähän, ei onnistuisi ilman autoa. Asumme 30km päässä 100 000 asukkaan kaupungista, kotikuntamme ja naapurikunnat kuuluvat kaupungin paikallisliikenteen piiriin, mutta työmatkat melkein poikkeuksetta vaativat oman auton. Poikittaisliikennettä ei ole, viimeinen bussi kaupungista tänne lähtee 19:00.

Vierailija
48/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistelen kotona seksissä

Vierailija
49/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin kaksi pleikkaohjainta, pidensin opiskelijan muuton takia kaksi pimennysverhoa, modasin aleneuleen itselleni, tein uudet terät kuluneisiin villasukkiin.

Vierailija
50/51 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lähes kaikki vaatteet tammi- ja heinäkuun aleista ja joskus kirppareilta. Viimeksi eilen löysin kahdet jumppahousut 7 eurolla kirpparilta.

Kauppaan kannattaa mennä listan kanssa, eikä heräteostoksia tekemään. Sama koskee vaatekauppoja. 

Mulla on ompelukone, ja A-linjainen mekko on helppo ommella. Vakikaava ja samalla kaavalla olen tehnyt monet mekot kirpparilta löytyneistä verhokankaista. Jotain kesähameita myös toisella kaavalla. 

Luen paljon, mutta en osta uusia kirjoja, vaan kirppareilta ja netin annetaan-ilmoista. 

Pataleipä, peltileipä ja teeleipä on helppoja tehdä ja tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettu. 

Ohuiden sukkisten sijaan ostan 60-80-denisiä ja legginsejä talvella housujen alle. Lämpimiä eikä ole heti hajalla, kuten ohuet. Paksut sukkikset kestää hyvinkin pari kolme vuotta, kun ohuet voi olla historiaa päivässä. 

Ihan hyvin sitä ylijäänyttä kahvia voi lämmittää mikrossa itselleen, vieraille keitetään kunnon kahvit. 

Puhkikuluneet froteet ja trikoot saa meillä vielä jatkon rääsyinä ja rätteinä. 

Huuhdon pesuainepulloista jämät vedellä käyttöön. 

Vierailija
51/51 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pakastinta tyhjäksi, ja hyödynnän varastoa. En käy kaupassa ollenkaan tammikuussa joten kauppalasku on tässä kuussa 0€. Mitään ei puutu.