Onko kukaan laskenut paljonko käyttää rahaa mihinkin vaikka kuukaudessa?
Se on nykyään helppoa. Se paljastaa sitten pahojakin rahasyöppöjä.
Kommentit (37)
Minulla budjetti pyörii kuukauden kerrallaan. Tulot vakiot ja menotkin suht samat. Säästöön jää kuukausittain 300-600 euroa. Ruokaan 200-400e.
Ensimmäiset 40 vuotta laskin. Nyt luvut pyörivät jo päässä, joten osaan arvioida kuukauden ja vuoden menot ja suhteuttaa ne talouteen. Toki silloin tällöin tulee yllätyksiä ja niitä varten laitan rahaa säästöön, ettei tule pahaa lovea talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat yllärit tulikin kun tutkittiin kaupan kuitteja yhdeltä kuukaudelta. Suklaat ja kahvit nousi kärkeen vaikka ei olla kovia herkkusuita (perheessä syödään vain hyvin vähän eläinprodeja). Ne pois, niin ruokakulut lasksis 600=> 500. No päivittäinen (tumman) suklaan syönti onkin vähentynyt ja mitään konvehteja ei mätetä kuin ehkä jouluna.
Ette ole herkkusuita, mutta kuitenkin olette syöneet niin paljon suklaata, että ilman sitä säästyisi kymppejä kuussa?
Joskus esim.vaatemenoja nykyään en - kirjaan kaiken silti.
Olen tehnyt niin aina, jo pienestä meidät opetettiin laittamaan rahaa eri kohteisiin säästöön ja kasvatettiin hupirahastoa jne. Aikuisena tässä iässä teidän mihin rahani menee, suurin osa rahoistani menee sijoituksiin ja säästöön, vain pieni osa menee elämiseen.
Säästöön menee 1000 euroa joka kuukausi.
En ymmärrä ihmisiä jotka elävät kädestä suuhun, kuten tuo yksi kirjoitti että luottokortti käyttöön jos ei rahat riitä. Mikä on niin vaikeaa elää tulojen mukaan?
Itse maksan kaikki luottokortilla mutta maksan velat pois ennen kuin korkoja tms. kuluja tulee. Ensimmäinen kuukausi kuluton.
Ei ole tullut tarvetta laskea normaalia kulutusta, tai miettiä mitä ostaa kaupasta. Nautitaan niin kauan kun kestää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi LASKEA kun sen saa automaattisesti raportilta kirjanpito-ohjelmasta.
Miksi pitää kirjanpito- ohjelmaa kun esim OP näyttää litteroidusti menot ihan mobiilipankissakin?
K kaupan järjestelmä laskee kuinka paljon käytän rahaa ruokaan ja muihin ostoksiin ja olen keskittänyt ruokaostokseni K ruokakauppoihin ja myös muita ostoksia teen K kaupoista aina kun mahdollista (Citumarket, K Rautakaupat, Intersprot). Koska maksan ostokseni lähinnä pankkikortilla, niin myös pankin tiliotteesta voi tarkistaa minne on rahaa mennyt. Aika hyvin enempiä laskematta minulla ainakin on tiedot mihin olen rahani kuukausittain kuluttanut.
Oletteko te sinkkuja, kun saatte tiedot suoraan verkkopankista? Meillä ei onnistu, kun puolisokin käy kaupassa. Sen lisäksi ostoissa voi olla omia henkilökohtaisia menoja ja ne saa eroteltua vain kuitista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut tarvetta laskea normaalia kulutusta, tai miettiä mitä ostaa kaupasta. Nautitaan niin kauan kun kestää.
Hyvätuloisuudessa on kyllä puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Exceliin olen laittanut kaikki menot kohta 2 vuotta. Asuminen, harrastukset, auto on suurimmat menot.
No sitten vaan halvempaa asuntoa katselemaan, niin kuin normaalit ihmiset. Huom! Syrjäkylillä usein edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exceliin olen laittanut kaikki menot kohta 2 vuotta. Asuminen, harrastukset, auto on suurimmat menot.
No sitten vaan halvempaa asuntoa katselemaan, niin kuin normaalit ihmiset. Huom! Syrjäkylillä usein edullisempaa.
Sitten se säästö menee auton kuluihin.
Nyt tarkan euron kuukaudet.Kaikki turha poissa, ruokaa mietin viikoksi kerrallaan.
Puskuria joutunut käyttään, nyt sitä täytetään taas.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarkan euron kuukaudet.Kaikki turha poissa, ruokaa mietin viikoksi kerrallaan.
Puskuria joutunut käyttään, nyt sitä täytetään taas.
Ankeita on kyllä ajat. Minä olen kanssa joutunut turvatumaan lisärahastoon ja kohta on mentävä vakausrahaston puolelle. Hätärahasto on sentään vielä koskematon. Onneksi tuli lihavina aikoina säästettyä. Nyt on seitsemän nälkävuotta edessä.
Nykyään se on niin helppoa, pankin tiliotteesta sen näkee yhdellä silmäyksellä, Kaikki menee, mitä kuukaudessa tuleekin? Miksi muuten kysyt tätä kertomatta omaa rahanmenoasi??
Musta on ihan viihdyttävääkin seurata ja pitää kirjaa mihin ihmeeseen ne rahat kuluu. En kyllä mikään suuri tuhlailija ja impulssishoppailija ole koskaan ollut.
Enemminkin rahan käyttäminen ja "tuhlaaminen" ahdistaa ja ärsyttää