Mistä rahat lapsen ratsastustunteihin?
Eli ollaan ihan keskiluokkainen perhe, ei velkoja ja vanhemmat tienaa 4300€/kk bruttona. Mutta puoliso ei halua, että käytetään rahaa pojan ratsastustunteihin, koska maksaa 50€/kerta eli noin 200€ kuukaudessa. Hänen mielestään rahat säästetään kesämökkiin. Laitetaan jo nykyään 1000€/kk sijoituksiin ja 1000€/kk mökkitilille.
Eli Voinko pyytää jostain yhdistyksestä rahat lapsen hevosharrastukseen tai Kelasta? Luin jostain, että lasten harrastuksia tuetaan rahallisesti mutta en muista, että mistä. Lapsi tosiaan haluaisi päästä tallille.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ratsastaa myös vain joka toinen viikko tai silloin tällöin.
Ei siinä mitenkään kehity. Unohdat jo kaiken oppimasi ennen seuraavaa kertaa. Itse asumme landella ja innostuttiin ratsastuksesta kun nähtiin ilmoitus, että poni annetaan uuteen kotiin 500€:lla. Ostettiin se ja tehtiin sille laidun ja katos. Heinät maksaa jonkin verran mutta säästettiin tosi paljon rahaa, kun että molemmat lapset ja äiti olisi käynyt kerran viikossa ratsastustunnilla. Ollaan myös kehitytty ratsastuksessa tosi paljon nopeampaa kun ratsastuskoulussa. Jos on mahdollisuus niin harkitkaa oman ponin ostoa, tulee halvemmaksi.
Aina ei ole pakko kehittyä. Menestyspakko on nyky-yhteiskunnan vitsaus. Kännykkäpelissäkin pitäisi olla paras ja nukkua yöunet älykellolla mitaten paremmin kuin muut.
Aloittaja on myöskin trolli, joten hän ei ostele poneja, vaan eksyttää lehmikarjaa vuorenalaiseen aarreluolaansa. Sitä en tiedä, onko lapsi peikkolapsi vai vaihdokas, mutta varmasti oppii ratsastamaan myös varastetulla Mansikilla.
Eihän aloituksen faktat edes täsmää. Jos yhteiset tulot ovat 4300 €, ei sillä vielä olla keskituloisia. Ja siitä laitetaan 2000€ säästöön?
Ei se hevonen tule yhtään sen kalliimmaksi kuin vaikka koiran hankkiminen jos on tarpeeksi iso takapiha/maatila. Voit sitten tarjota vaikka paikallisryhmässä 20€/h ratsastustunteja muille, niin niillä rahoilla saa ne heinät ostettua. Saatat päästä jopa tienaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloituksen faktat edes täsmää. Jos yhteiset tulot ovat 4300 €, ei sillä vielä olla keskituloisia. Ja siitä laitetaan 2000€ säästöön?
Itse käsitin että molemmat vanhemmat tienaavat 4300€/kk. Ei niin, että molempien bruttopalkka olisi 2150€, ei kukaan edes tienaa noin vähän edes kaupan kassalla.
Omistan hevosen ja myös koiria. Hevosen kulut kaikkineen on paljon kalliimmat kuin koirien.
Itse tienaan suunnilleen 4300€/kk bruttona ja laitan säästöön joka kuukausi 1500€. Ihan hyvin elelen ja alkoholia ja tupakkaakin menee päivittäin. Toki mulla ei ole lapsia eikä autoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se hevonen tule yhtään sen kalliimmaksi kuin vaikka koiran hankkiminen jos on tarpeeksi iso takapiha/maatila. Voit sitten tarjota vaikka paikallisryhmässä 20€/h ratsastustunteja muille, niin niillä rahoilla saa ne heinät ostettua. Saatat päästä jopa tienaamaan!
Hevonen tarvitsee niin paljon muutakin kuin vain heinää, tiedoksesi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Omistan hevosen ja myös koiria. Hevosen kulut kaikkineen on paljon kalliimmat kuin koirien.
Mikä hevosessa muka maksaa? Kyllä se pihalla pysyy eikä niitä kenkiä tarvitse vaihtaa joka vuosi
Kyllä se oma hevonenkin maksaa sen 100-200€/kk mikä niihin ratsastunteihin menisi, mutta toisaalta sitten se on sun oma ja voit ratsastaa milloin huvittaa. Toki jos asuu jossain Helsingin keskustassa eikä ole valmis muuttamaan niin unohtaisin koko hevosharrastuksen ja alkaisin vaikka treenaamaan taistelulajeja tai käymään lenkeillä.
Taitaa olla poika fägäri, kerran ratsastusta harrastaa. Ehkä joku kiva setä olisi valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ilmasiks voi käydä hoitamassa niitä. Antaa heinää,lapioida shaibaa ja harjata. Ehkä joku palkkioksi antaa vähän ratsastaa.
No eikä voi, vakuutukset pitää olla kunnossa ja aikuinen valvomassa aina kun lapset hevosten kanssa touhuaa.
Antaisitko auton avaimet lapselle? Ratsukko on ajoneuvo.
Hevosen varusteet maksaa, loimet, rehut (pelkkä heinä ei riitä), kengitys, purut karsinaan, sähkö lämmitykseen, rokotukset. noihin menee rahaa ja se raha on isompi kuin mitä koiraan menee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, todellakin. Heinät ja muut rehut, kivennäiset, kuivikkeet, mahdolliset lääkkeet, kengitys, raspaus, rokotukset, madotus. Jos (eli kun) tarvitsee akuutisti eläinlääkäriä niin se on kallista. Klinikkakäynneistä puhumattakaan. Aina niitäkin tulee. Milloin pitää kuvata vatsaa, onko siellä hiekkaa, milloin jalkoja ja piikittää niitä. Jos hevosella vatsahaava niin sen lääkitys on hullun kallista. Nuo kaikki pitää itse maksaa vaikka hevonen asuisi kotitallilla. Tarhaa pitää myös aika ajoin huoltaa ja pohjata, ettei mene syksyisin ihan mutavelliksi. Ne on hintavia projekteja. Plus tallin sähkö ja vesi.
T: hevonen ja pari koiraa
Kengitys tosiaan yleensä 6 - 7 viikon välein noin satasen kerta. Hokkikenkiin menee enemmän. Jos hevonen on kengätön, vuoluväli on noin 4 max. 5 viikkoa. 50 e vuolusta (jonka itse maksan) on vielä edullinen.
Meillä tyttö heppailee lahjarahoilla, eli kun esim. sukulaiset antavat synttäri- tai joululahjarahoja, rahoilla ostetaan tavaran sijaan ratsastustunteja. Ei osteta kausikorttia, käydään irtotunneilla ja hyödynnetään peruutuspaikat. Käytännössä tyttö käy ratsastamassa 2-3 krt/kk.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että kyseessä isä, joka ei halua poikansa käyvän heppatallille ratsastamassa. Niin homofoobista. Jääkiekon peluun varmaan kustantaisi. Mutta ap, älä huoli. Kyllä se lapsi sitten kasvaessaan voi kesätyörahoilla kustantaa itselleen ne ratsastustunnit. Ei meidänkään lapset harrasta mitään paitsi pelaamista ja tv:n katselua. Ehtii sitten aikuisena.
Aikuiset ovat tänä päivänä niin huonossa kunnossa, ylipainoa on aivan liian monella, stressiä ja kakkostyypin diabetesta Kynnys aloittaa mikään harrastus enää aikuisena on todella iso. Harrastus tuo myös yleensä tärkeän yhteisön lapselle, mikä ehkäisee syrjäytymistä. Kyllä niihin harrastuksiin kannattaisi panostaa, toki omien taloudellisten ja muiden voimavarojen puitteissa.
Oletko töihin menemistä harkinnut edes koskaan elämässäsi?
Lompakosta. Yleensä saa halvemmalla käteisellä.
Tämä nyt on selvä provo, mutta vastaan kuitenkin.
90-luvulla halusin aloittaa hevosharrastuksen, mutta perheelläni ei ollut siihen (oikeasti) varaa. Äiti oli työtön, veli erityistarpeinen, ja isäpuoli perusduunari.
Menin läheiselle yksityistallille ja kysyin pitäisikö tallilla joku minulle ratsastustunteja hevosellaan. Sieltä löytyi nuori hevosenomistaja, joka alkoi pikkusummalla (tyyliin 50mk/kerta) pitää minulle alkeistunteja.
Vietin tallilla paljon aikaa ja sain monien hevostenomistajien luottamuksen. Moni pyysi apua vaikka karsinan siivoamiseen, ja myöhemmin antoi myös ratsastaa ja opetti. Tein kyllä kovasti tallitöitä, olin innokas ja aina valmis auttamaan.
Muutaman vuoden päästä tein tallilla aamu- ja iltatalleja rahaa vastaan, ja rahat käytin tietysti ratsastukseen. Sukulaisetkin olivat huomanneet että olin tosissani ja sponsoroivat kaikki harrastustani sen minkä pystyivät.
Isälläni alkoi mennä uralla hyvin, ja sain lopulta ylläpitohevosen, valmennuksia, leirejä ym.
Palkastasi tietenkin, niin meilläkin tehtiin kun olin lapsi.