Pörssi tulee alas rytisten sekä New Yorkissa, että Helsingissä.
Romahdus on pahin sitten WTC-iskujen ja nyt siihen ei ole vielä sellaista syytä.
" Aikoihin ei ole ollut tällaista paniikkia, että ostolaita puuttuu kokonaan, markkinoilta kommentoitiin."
Myös edellinen taantuma alkoi pörssiromahduksella.
Kommentit (31)
Korot nousee sitten myös rytisten ja asuntojen hinnat laskee rytisten, jos tämä ennakoi taantumaa.
Firmat heittävät väkeä pihalle, palkkoja voidaan leikata, investoinnit loppuvat jne. Noh, ainakin sitten korot laskevat.
Korkojen laskeminen saa ihmiset ottamaan enemmän lainaa, investoinnit elpyvät jne. Korkoja nostetaan taloudellisen ylikuumenemisen aikana, jotta velkaa ei otettaisi liikaa.
mutta yleisesti kanava kääntyy kyllä nopeaan toiseen, ku esim. talousuutiset alkaa :)
maailma ole vielä taantumassa. :) Korkoja nostetaan, jotta tilanne rauhoittuisi.
Kyllä ne synkronissa kulkee jollakin aikavälillä mutta näitä " markkinaromahduksia" tulee aina silloin tällöin. Kurssitiputukset on ihan tervetulleita kun alkoi kuulumaan taas tosi sijoittajagurujen puhetta miten sijoittaminen on helppoa. Kaikki on tosi taitavia ja päteviä sijoittajia nousevilla markkinoilla, todelliset sijoittajat erottuvat silloin kun markkinat leviävät käsiin.
Terveisin ent. omaisuudenhoitaja, sijoittaja vuodesta 1991
nyt kun asun asossa....sitten voisin ostaa kokonaan oman, eikä tarttis ottaa paljoa lainaa tästä kun saisi sen mitä on sijoittanut.
Pimeätä siitä tekee sen kun itse en kovinkaan paljon rahamarkkinoista ymmärrä mutta sen ymmärrän ettei 99% kirjoittajista ymmärrä yhtään sen enempää, kaikilla on vaan omat käsityksensä ja niillä sitten kukin pelottelee ja isottelee :D Hupinsa kullakin, myös mulla.
Vierailija:
Pimeätä siitä tekee sen kun itse en kovinkaan paljon rahamarkkinoista ymmärrä mutta sen ymmärrän ettei 99% kirjoittajista ymmärrä yhtään sen enempää, kaikilla on vaan omat käsityksensä ja niillä sitten kukin pelottelee ja isottelee :D Hupinsa kullakin, myös mulla.
Euroaluehan pysyy aina vakaana eikä uutta lamaa ole edes näkösällä.
Vierailija:
Euroaluehan pysyy aina vakaana eikä uutta lamaa ole edes näkösällä.
Että peukkua pystyyn vaan laskusuhdanteille ja muille, jonka termistö on vähän hukassa...
Kerkesin kiitos vaan olla ihan tarpeeksi jo työttömänä en kaipaa sitä enää uudelleen.
Hankinnassa on pienehkö asuntolaina, mutta en mä tiedä miten se tähän liittyi :) 15
Näyttäisi siltä, että euroalueesta tulee se " itseään pyörittävä mekanismi" jollaista siitä toivottiin. Ranska ja Italia ovat vähän heikossa hapessa mutta Englanti ja Saksa porskuttavat. Mihin perustuu sinun näkemyksesi, että on sarkasmia väittää euroalueen tilannetta vakaaksi ja laman (tai mielestäni taantuman) todennäköisyyttä alhaiseksi?
Aina on mahdollista osallistua esim. vapaaehtoistyöhön tai sellaiseen, josta maksetaan vähemmän. Ja tulotasosta tipahtaminen vaatii asennoitumista tietysti, mutta tämä nykyinen kulutusjuhla on sitä luokkaa, että varaa olisi.
Olet aivan oikeassa, Ison-Britannian yhdistynyt kuningaskunta ja Pohjois-Irlanti on Euroopan Unionin jäsenvaltio ja se ei kuulu euroalueeseen. Kun nyt nämä kansantaloudellisesti merkittävät tosiseikat on oikaistu, niin olisiko sinulla jotain oikeastikin sanottavaa esittämästäni väitteestä?
väitteen euroalueen taloudellisesta vakaudesta niin, että lisäät siihen valtioita, jotka siihen eivät kuulu, niin perusteiltasi menee pohja. Capisce?
Euroalue on kaikkea muuta kuin yhtenäinen ja lisää valtioita on pyrkimässä mukaan.
jos se laman (depression) aloittaa.