Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin tehostettuun palvelutaloon vanhus Turussa?

Vierailija
05.01.2025 |

Mikä olisi hyvä. Tehostettu siksi, että ei pärjää, jollei ole henkilökuntaa aina paikalla. Omaishoitaja ei jaksa enää. 

Muistiongelmia ja liikkumisvaikeuksia. Sekavuutta. 

Vuokkokoti ja kulkurinvalssi ainakin ovat aivan kauheita laitosmaisia. Vanhuksia hoidetaan liukuhihnalla mahdollisimman tehokkaasti. Ainakaan kulkurinvalssissa ei ole mukavaa ulkoiluympäristöä. Ei minkäänlaista pihaa, jonne omaisen kanssa menisi kesällä. 

Yksityisillä taas on myös huonosti hommat, kun mahdollisimman suuri voitto omistajille pitää saada. 

Ukkokodissa ja yhdessä toisessa, jonka nimeä en muista, on tiedossani laiminlyönnistä johtunut kuoleminen. 

Kumpi teidän kokemuksenne mukaan on vanhukselle parempi: kunnalĺinen vai yksityinen. Siis yleisesti. Ei vaan juuri Turussa.  

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vaaditaan yleensä ensin maksimikäynnit kotihoidosta, onhan teillä jo ne? Sitten voi päästä läpi.

Olisi varmaan, jollei olisi omaishoitajaa (Joka ei enää jaksa)

Vanhus ei pysty olemaan yhtään yksin. 

Eli 5 käyntiä/vrk. Eli hän tarvitsee yöllä jonkin hoitotoimenpiteen esim katetroinnin?

Kyllä. Kotihoito vaaditaan yleensä myös öisin ennen myönteistä päätöstä. Muutenhan hoidontarve ei ole ympärivuorokautista.

Tää viimeksi mainittu ei pidä paikkaansa. 

T. 15vuotta ollut kotihoidossa töissä 

Vierailija
62/71 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä paikkoja tosiaan julkisella valita saa. Oma isä nyt Turussa Mäntyrinteessä, eikä ollenkaan hyviä kokemuksia. Useimmat muut asukkaat tuntuvat siellä olevan niin huonossa hapessa, että eivät taida enää paljoa tästä maailmasta tietää. Isä sanoo, ettei siellä ole kenen kanssa jutella, kun ihmiset vaan nukkuu tai huutelee jotain sekavaa.

Huone on todella pieni ja siellä ei ole kuin 1 tuoli ja pieni pöytä sairaalasängyn lisäksi. Telkkarin vein sinne itse että olisi edes jotain virikkeitä. WC on yhteinen naapurihuoneen kanssa. 

Se varsinainen pettymys on kuitenkin siihen, että siellä yritetään väkisin pitää vuodepotilaana. Isä päätyi sinne kaaduttuaan kotona rappusissa, ja tarkoitus oli tilapäisesti vaan toipua hoivakodissa. Siellä on kuitenkin kaatumisten pelossa kielletty jopa vessassa käynti itse, eikä mitään kuntoutusta anneta. Turhautumiseen ja liikaan liikkuvaisuuteen oli aloitettu neuroleptilääkitys väittäen isälle että se on leikatun jalan takia. Itse harkitsen nyt irtisanoutumista ja muuttoa Turkuun, että isä voisi palata kotiin kun voin auttaa sitten. En kestä katsoa kun vielä 6 viikkoa sitten ulkona 5 km lenkkejä tehnyt ihminen heikkenee vuodepotilaana koko ajan, kun ilmeisesti mitään fyysistä syytä ei ole miksi ei voisi toipua käveleväksi ja itsenäisesti asuvaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä paikkoja tosiaan julkisella valita saa. Oma isä nyt Turussa Mäntyrinteessä, eikä ollenkaan hyviä kokemuksia. Useimmat muut asukkaat tuntuvat siellä olevan niin huonossa hapessa, että eivät taida enää paljoa tästä maailmasta tietää. Isä sanoo, ettei siellä ole kenen kanssa jutella, kun ihmiset vaan nukkuu tai huutelee jotain sekavaa.

Huone on todella pieni ja siellä ei ole kuin 1 tuoli ja pieni pöytä sairaalasängyn lisäksi. Telkkarin vein sinne itse että olisi edes jotain virikkeitä. WC on yhteinen naapurihuoneen kanssa. 

Se varsinainen pettymys on kuitenkin siihen, että siellä yritetään väkisin pitää vuodepotilaana. Isä päätyi sinne kaaduttuaan kotona rappusissa, ja tarkoitus oli tilapäisesti vaan toipua hoivakodissa. Siellä on kuitenkin kaatumisten pelossa kielletty jopa vessassa käynti itse, eikä mitään kuntoutusta anneta. Turhautumiseen ja liikaan liikkuvaisuuteen oli aloitettu neuroleptil

Et sitten ole valitusta meinannut tehdä tuosta puoskaroinnista? 😳

Vierailija
64/71 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallisia ei valita. Paikka osoitetaan ja joko otat tai menet jonon perälle. Ei sinne vain mennä. Eka pitää saada myönteinen päätös monialaisesta työryhmästä ja sitten on 3kk jono. Rahalla voi mennä mihin yksityiseen on tilaa, hinta alkaen. 5000eur/kk.

Yksityisen ongelma on, että rahat on aika pian käytetty, vaikka olisi vähän enemmänkin säästöjä. Mitä sitten sen jälkeen, kun rahat on käytetty? 

Oma vanhempani on ollut hoitokodissa jo 5 vuotta, mutta kunnallisessa.

Vierailija
65/71 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ole valitusta meinannut tehdä tuosta puoskaroinnista? 😳

Pitäisi varmaan tehdä. Henkilökunnalle olen jutellut, mutta tuntuu olevan sellainen asenne, että olen hysteerinen omainen, joka kiellän sen ettei isä enää ikinä kävele eikä palaa kotiin. Eräs hoitaja sanoi, että tämä on kuule semmoinen viimeinen paikka, ei täältä kotiin palata. Kuitenkin sairaalassa oli kaatumisen jälkien hoidon jälkeen puhe, että laitoshoito on tilapäinen ja että siellä kuntoutetaan. Varsinaiseen erikoistuneiden kuntoutusyksikköön ei ollut kuitenkaan vapaita paikkoja, joten päätyi tuonne.

Vierailija
66/71 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se varsinainen pettymys on kuitenkin siihen, että siellä yritetään väkisin pitää vuodepotilaana. Isä päätyi sinne kaaduttuaan kotona rappusissa, ja tarkoitus oli tilapäisesti vaan toipua hoivakodissa. Siellä on kuitenkin kaatumisten pelossa kielletty jopa vessassa käynti itse, eikä mitään kuntoutusta anneta. Turhautumiseen ja liikaan liikkuvaisuuteen oli aloitettu neuroleptil

Samanlaisia kokemuksia toisesta Varhan julkisesta paikasta. Täysin terävä ja fyysisessä kunnossa oleva ennen kuin joutui hoitopaikkaan. Vähän yli kuukaudessa laihtui 10kg, kunto romahti täysin ja nukkui lopulta vain sängyssä ahtaassa huoneessa. Siihen sitten kuoli.

Vierailija
67/71 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vaaditaan yleensä ensin maksimikäynnit kotihoidosta, onhan teillä jo ne? Sitten voi päästä läpi.

Olisi varmaan, jollei olisi omaishoitajaa (Joka ei enää jaksa)

Vanhus ei pysty olemaan yhtään yksin. 

Eli 5 käyntiä/vrk. Eli hän tarvitsee yöllä jonkin hoitotoimenpiteen esim katetroinnin?

Kyllä. Kotihoito vaaditaan yleensä myös öisin ennen myönteistä päätöstä. Muutenhan hoidontarve ei ole ympärivuorokautista.

Tää viimeksi mainittu ei pidä paikkaansa. 

T. 15vuotta ollut kotihoidossa töissä 

Täällä nykyisin yleensä vaaditaan. Olen kotihoidon sh ja viime aikoina hakemukset ovat tulleet hylsynä takaisin ilman yökäyntiä. Raadollista, vaikka nähdään ettei pärjää. Joskus levottomien kohdalla riittää ovihälytin. 

Vierailija
68/71 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäntyrinne on tosiaan paikka, missä hoidetaan vakavasti muistisairaita, joista ei ole enää asumaan ilman ympärivuorokautista hoivaa. Siellä ei kuntouteta. Fysioterapeutin voi hankkia omaiselle sinne kyllä, mutta omalla rahalla. 

Vierailija
69/71 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se varsinainen pettymys on kuitenkin siihen, että siellä yritetään väkisin pitää vuodepotilaana. Isä päätyi sinne kaaduttuaan kotona rappusissa, ja tarkoitus oli tilapäisesti vaan toipua hoivakodissa. Siellä on kuitenkin kaatumisten pelossa kielletty jopa vessassa käynti itse, eikä mitään kuntoutusta anneta. Turhautumiseen j

Hänellä oli selvästi sairauksia, joita laitoshoito kiihdytti. 

Vierailija
70/71 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se varsinainen pettymys on kuitenkin siihen, että siellä yritetään väkisin pitää vuodepotilaana. Isä päätyi sinne kaaduttuaan kotona rappusissa, ja tarkoitus oli tilapäisesti vaan toipua hoivakodissa. Siellä on kuitenkin kaatumisten pelossa kielletty jopa vessassa käynti itse, eikä mitään kuntoutusta anneta. Turhautumiseen j

Tämä on nykyajan eutanasia. Ihan järkyttävä ihmisyyden alennustila.

71/71 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 62: Oisko sulla irtisanoutumisen sijasta mahdollisuus saada pari kuukautta palkatonta vapaata? Ja varaa olla palkattomalla vapaalla? Vanha ihminen menee hyvin nopeasti huonoon kuntoon, jos makaa vain sängyn pohjalla. 7 vuotta sitten isäni meinattiin leikkauksen jälkeen siirtää HUS:ista Vantaalle Katriinan sairaalaan kuntoutukseen. Jouduin pyytämään HUS:in lääkäriä soittamaan mulle ja kun puhelimessa juteltiin, niin hän kyllä tiesi, ettei Katriinassa mitään kuntouteta eikä isä (oli silloin 89v)  sinne päädyttyään olisi enää koskaan palannut kotiin. Joten haettiin mun siskoni kanssa isä HUS:ista kotiin. Mulla oli just viikkoa aiemmin laitettu toiseen polveen tekonivel ja olin 2 kuukauden sairaslomalla ja koska asun vanhempieni naapurissa, mä pystyin huolehtimaan - vaikkakin kyynärsauvojen kanssa könkäten - isästä. Kotona isä kuntoutui kahdessa viikossa taas entiselleen. Nyt hän on 95v, asuu edelleen kotonaan eikä käy vielä edes kotihoito. 

Mutta sinuna kyllä juttelisin isääsi hoitaneen lääkärin kanssa ihan jo siitä, onko hänen kohdallaan kuntoutuminen kotona pärjääväksi ylipäätään edes mahdollista. Mutta mitä pidempään isäsi makaa laitoksessa sängyn pohjalla, sitä varmemmin ei koskaan enää pääse kotiin.