IS: Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista
Afrikan tähti -lautapelit aiotaan kerätä pois Turun päiväkodeista.
-Meillä ei ole syytä olla sellaisia versioita varmaan päiväkodeissa, jotka ylläpitävät sellaista maailmankuvaa, jota me emme halua ylläpitää, Piia Elo (sd) kertoo
Pelin on sanottu toistavan ras istisia ja kolonialistisia stereotypioita Afrikan siirtomaa-ajalta.
Elo kertoo, että keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta (vas).
Kommentit (3244)
Aivan älytöntä , yhtä tyhmää kuin, suvivirttä tai joululauluja ei saa laulaa koulussa.
klasikkopeli .
Vierailija kirjoitti:
Tää Paco on varhaiskasvatuksen opettaja joka irtisanoutui työpaikastaan kun päiväkoti ei suostunut hävittämään kyseistä peliä. Hän ei kuulemma tuntenut oloaan enää turvalliseksi kyseisessä työpaikassa. Nyt tää Paco spämmää näitä rasismi julkaisujaa kaikissa fb:n varhaiskasvatusryhmissä. Rasittava tyyppi.
Ei tuntenut oloaan turvalliseksi lautapelin pelaamisen takia? Olisikohan kannattanut sitten hakeutua turvallisempiin oloihin esimerkiksi Somaliaan?
Vierailija kirjoitti:
Tämä Paco puhuu vain maahanmuuttajalapsista, että he ovat tärkeitä. Maahanmuuttaja-aikuisia päiväkoteihin töihin, päiväkodit kokonaan maahanmuuttajille. Ei sanaakaan että kaikki lapset olis tärkeitä, ei, ainoastaan maahanmuuttajalapset.
Eikös se mennyt niin, että maassa maan tavalla. Tai maasta pois.
EI MENNYT!
Te sopeutua meidän kulttuuri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllättäny että tästäkin uutisesta ainoat jotka pahottaa mielensä on persut. 😂Hankkikaa elämä! 😂
Eikö olisi helpompaa eliminoida aines joka häiriintyy yhdestä pelistä?
Persu taas haaveilemassa väkivallasta. Ei voi luonnolleen mitään.
Itsehän haluat väkivaltaa suomalaisia kohtaan.
Ei persu, kyllä se olit vain sinä joka kirjoitti eliminoinnista. Mutta hienosti koitat syyttäå muita omista teoistasi, niinkuin kunnon persun kuuluukin😅
Sitähän te antipersut teette aina: syytätte muita rasismista, vaikka itse olette rasisteja suomalaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä , yhtä tyhmää kuin, suvivirttä tai joululauluja ei saa laulaa koulussa.
klasikkopeli .
Minusta on oksettavaa, että muualta tulleet alkavat sanella, miten tässä maassa pitää elää. Menisivät parantamaan Afrikkaa, niin ei tarvitsii heidän hävetä syntysijojaan eikä meidän tarvitsisi pumpata vuosikymmenestä toiseen rahaa tuloksettomiin kehityshankkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut persuliinit on niin takapajuisia, että pitävät lapsivaimoja ja naisten ruoskimista jotenkin vääränä? 😔 Heräisivät juntit tähän päivään. Minun lapsi ainakin naitetaan heti 9 vuotta täytettyään keski-ikäiselle somalimiehelle vaimoksi 😊
T: liberaali vihervassari
Aah klassista persua! Onko sulla lääkkeet kunnos? On meinaa niin kaukaa haettua vaan persun mielestä hauskaa "kuittailua."
Vain aikuinen persu voi olla noin lapsellinen.
Älä takapajuinen nasu-persu minulle yritä sönköttää! Nolaat vain ittes. Mene panemaan vaikka sikaa. Minun 9-vuotiaalla tyttärellä sentään on muutakin pantavaa 😊
T: oikea liberaali vihervassari
Ok. Oot hei super hauska. Sulla on varmaan ylilaudalla tosi paljon nasse fanipoikia?
Miksi täällä minun kotikaupungissa on afrikkalaisille m-muuttajille suunnattu tila missä he viettää aikaa? Eikö sekin voitaisi kieltää yhtä hyvin kuin afrikan tähtikin? Minun mielestä tuo on hyvä että afrikan tähti kiellettiin.
Ihan paras peli! Jouluna juuri pelasimme, eikä kenellekään tullut edes mieleen rasistisia ajatuksia.
miten täällä Suomessa voidaan tehdä noin älyttömiä päätöksiä!!
Yrittääkö Diop mustamaalataan Elon ? Tätä pahoin pelkään.
Vierailija kirjoitti:
Tää Paco on varhaiskasvatuksen opettaja joka irtisanoutui työpaikastaan kun päiväkoti ei suostunut hävittämään kyseistä peliä. Hän ei kuulemma tuntenut oloaan enää turvalliseksi kyseisessä työpaikassa. Nyt tää Paco spämmää näitä rasismi julkaisujaa kaikissa fb:n varhaiskasvatusryhmissä. Rasittava tyyppi.
Niin, peleissä voi myös hävitä, mutta ei siitä turvattomuutta kannata kokea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä stereotypioita peli siis vahvistaa? Itselleni on jäänyt mieleen, että Afrikka on suuri, siellä on timantteja mitä valkoiset rosvot hamuavat ja mantereelta löytyy sekä mustaihoisia heimoja että arabeja. Mikä näistä on väärin?
Kuvastohan on aika Indiana Jones tyyppinen ja jokainen ymmärtää että kuvastaa jotain mennyttä aikaa.
Mikä siis varsinaisesti on pelin ongelma?
Woke. Eli ei pelissä tarvitse olla ongelmaa, vaan ne ongelmat keksitään
Woketus on kuin Ranskan suuri vallankumous tai Stalinin vainot: aina löytyi uusia vihollisia, joiden kimppuun hyökätä.
Miettikää miten kauan täytyy pyöriä ylilaudalla että alkaa liikkua tällaisia ajatuksia päässä😂😂😂
Joillain meistä on tietoa ja ymmärrystä historiasta - sitä ymmärrystä, joka wokettajilta puuttuu, koska on hillitön tarve päästä pahastumaan ja sanelemaan muille sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielletään afrikkalaiset suomalaisesta katukuvasta, onko tämä seuraava vaihe? Emmehän me halua nähdä afrikkalaisuutta koska afrikkalaiset edustaa stereotypiaa afrikkalaisista.
Oletko nähnyt paljonkin alkuasukkaita lannevaatteissa keihäineen Suomen katukuvassa?
Jostain syystä tällaisen kuvan esittäminen on nykyisin ongelma. Pitäisikö kieltää Gallen-Kallelan maalauksetkin, koska niissä kuvataan menneiden aikojen suomalaisia alkeellisissa oloissa?
Siinä kohtaa jos suomalaiset alkavat tuntea ne kuvat loukkaavina niitä ei tarvitse päiväkoteihin tai kouluihin viedä. En kyllä lähtisi vertaamaan taidetta omasta kansasta eurooppalaisten tekemään lastenpeliin Afrikasta, etkä varmaan sinäkään ihan tosissaan?
Afrikka ei myöskään ole yksi kansa tai maa niin varmasti jostain suurkaupungissa kasvaneesta afrikkalaisten jatkuva kuvaaminen lannevaate alkuasukkaina pilkkaa häntä.
Minä olen luullut että persut sun muut oikeistolaiset haluaa kieltää afrikkalaisuutta ja tumma ihoisuutta mutta onko itse vasemmistolaiset nykyään rasisteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klasikkopeli .
Minusta on oksettavaa, että muualta tulleet alkavat sanella, miten tässä maassa pitää elää. Menisivät parantamaan Afrikkaa, niin ei tarvitsii heidän hävetä syntysijojaan eikä meidän tarvitsisi pumpata vuosikymmenestä toiseen rahaa tuloksettomiin kehityshankkeisiin.
Ei mene. Sinä ymmärtää varmaan että Afrikka hyvä ja Suomi paha?
Hyvä. Minä ja minun lapseni ollaan aina peliä pelatessa ajateltu olevamme parempia kuin ne mustat siinä. Valkoinen rosmo vie kaiken niiltä Afrikan paroilta. Timantit ja kaikki aarteet vien Kairon kautta.
ylen uudessa tilaamassa tuottamassa ohjelmassa valkoinen väinämöinen pyörittää sampoa josta tulee kela golt kortteja niitä jaetaan ainoastaan maahan tunkeutujille. ohjelma levitetään jo glopaalisti ainoastaan suomessa n,6v päästä
kun päiväkodissa on oma lautapelipäivä kieltääkö ne afrikan tähden?
Vierailija kirjoitti:
klasikkopeli .
Kyllä. Ja nämä päätökset vaan ruokkii rasismia. Kajotaan perinteisiin, kun pitää paapoa muualta tulleita.
Vain persun "huumori" on näin paskaa.