Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista

Vierailija
05.01.2025 |

Afrikan tähti -lautapelit aiotaan kerätä pois Turun päiväkodeista. 

-Meillä ei ole syytä olla sellaisia versioita varmaan päiväkodeissa, jotka ylläpitävät sellaista maailmankuvaa, jota me emme halua ylläpitää,  Piia Elo (sd) kertoo

Pelin on sanottu toistavan ras istisia ja kolonialistisia stereotypioita Afrikan siirtomaa-ajalta.

Elo kertoo, että keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta (vas). 

Kommentit (3244)

Vierailija
421/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin karkoitukset alkaa Suomessa. Sitä odotan

Ai persujen karkoitukset? Toivottavasti mahdollisimman pikaisesti. 

Vierailija
422/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin hommata kotiin tuo aito versio kirpparilta, jotta saa lasten lasten kanssa pelata. Meidän kulttuuria ei yksi musta varhaiskasvatuksen opettaja määrä. 

Aitoja versioita myydään yhä edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kyseinen lautapeli kielletään koska minä en pidä afrikasta ja afrikkalaisista. 

Vierailija
424/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni aikana ainoa mies, joka on minua ahdistellut erittäin häiritsevästi bussissa oli musta mies. Hän yritti käpälöifä ja pussata, vaikka kuinka yritin asiallisesti estellä. Näin jälkeen päin ajatellen olisi pitänyt lyödä ja lujaa. Hän oli tullut Suomeen ilmeisesti pakolaisena. Ilmeisesti hänelle yksin bussissa matkustava nainen oli vapaata riistaa. Sen jälkeen olen mustat miehet kiertänyt kaukaa. Olenko siis rasisti? Oma vieroksumiseni perustuu pelkästään kokemaani ahdisteluun.

Vierailija
425/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko minä huono ihminen nyt kun minä pelasin nuorena afrikan tähti lautapeliä ja meidän nuoruudessa myös leikittiin kuka pelkää mustaa miestä leikkiä? Olen ostanut kaupasta myös lakupekka lakua ja n-suukkoja. Minun nuoruudessa myös tytöt oli tyttöjä ja pojat oli poikia.

Olenko minä nyt siis huono ihminen ja rasisti? 

Kyllä olet. Ja jos näit Tarzan-elokuvia tai luit Tarzan-kirjoja tai -sarjakuvia, et saa syntejäsi anteeksi muuten kuin lahjoittamalla koko omaisuutesi "Kaivoja Afrikkaan" -hankkeille.

Vierailija
426/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa on edelleen heimoja, jotka asuu savimajoissa ja käyttää keihäitä. Voisiko joku käydä kertomassa heille, että luopuvat tästä elämäntyylistä, koska ylläpitävät stereotyyppistä kolonialistista kuvastoa afrikkalaista?

Vierailija
427/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilalle tulee Persutähtienpeli.Paikkakunnat pimeimmästä Suomesta.

Oletko avo-vai pakkohoidossa?

🤭🤭🤭

Veikkaan että vassenasse spämmii suoraan osastolta...

Hauskaa kun Persut ovat ottaneet Venäjän termistön suoraan käyttöön. Kaikki muut ovat nasseja paitsi ne ketkä ojentelevat kättä Lapin polttajien kunniaksi Suomen itsenäisyyspäivänä. Kaikkea sieltä ylilaudalta oppii.😅

Saako kysyä minkä ikäinen olet? Vaikutat 12v tytöltä

Söpöä kun persulta loppuu argumentit kesken ja menee ihan öyhötykseksi. Ja vähän misogyniaa vielä ulinan vahvistukseksi. Ihan kuin katsoi

Ja sinä se et osaa kuin persutella on aihe mikä hyvänsä

Vierailija
428/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä korvaamatonta lapset tässä menettävät? Harmittomiakin lautapelejä on olemassa.

Harmittomia, kuten esim. Afrikan tähti!

Vierailija
429/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin olisi voinut lapsille kertoa historiaa eikä pistää päätä pensaaseen. Meillä on paljon ihmisiä jotka ei tiedä mitä valkoiset teki tummille afrikassa.

Ymmärrtkö, että Afrikan tähti -peli ihannoi tätä toimintaa? Tavoitteena on ryöstää timantti Afrikasta. Koko peli perustuu kolonialismiin.

ei siinä ryöstetä vaan ostetaan

Vierailija
430/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yllätys, että peräpersut ovat jälleen kauhuissaan 😂 Teitä näyttää kaikki kehitys ja edistys harmittavan kovasti. Maailma olisi niin paljon mukavampi paikka elää ilman tuota jankutusta ja länkytystä. Sitten kun suomalaisista pidetään yllä stereotypioita, niin voi sitä persuparkumisen määrää. Kun ei ymmärrä historiaa, syitä tai seurauksia, niin tuloksena on peräpersu ja öyhötimöyhöti. 

Hakkaat sitten vimmatusti yläpeukkuja omille aivovammaisille kommenteillesi? Ei ihan terve harrastus sinullakaan, mutta senhän näkee jo kommenteistasikin :D

Aika onneton vastaus. Hyvää jatkoa sinne äipän tissien väliin, ja muista ahkeroida apukoulussa.

Vierailija
431/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin hommata kotiin tuo aito versio kirpparilta, jotta saa lasten lasten kanssa pelata. Meidän kulttuuria ei yksi musta varhaiskasvatuksen opettaja määrä. 

Hyvä, kannatetaan!

Vierailija
432/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni aikana ainoa mies, joka on minua ahdistellut erittäin häiritsevästi bussissa oli musta mies. Hän yritti käpälöifä ja pussata, vaikka kuinka yritin asiallisesti estellä. Näin jälkeen päin ajatellen olisi pitänyt lyödä ja lujaa. Hän oli tullut Suomeen ilmeisesti pakolaisena. Ilmeisesti hänelle yksin bussissa matkustava nainen oli vapaata riistaa. Sen jälkeen olen mustat miehet kiertänyt kaukaa. Olenko siis rasisti? Oma vieroksumiseni perustuu pelkästään kokemaani ahdisteluun.

Ymmärrän ,mutta yleistäminen on turhaa.Ihminen on mitä on ,millä tahansa ihonvärillä.

Vierailija
433/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ostaa kotia kaikille. Taas saa tästä uudesta kohusta tekijä makeat rojaltit.

Se kummastuttaa että afrikkalaiset ovat niin häpeissään historiastaan. Onhan se tietenkin ikävä kun nykyään meilläkin on niin paljon sitä kansaa joka heitä pääasiassa orjuutti, arabit. Olisivat kiitollisia että valkoinen mies laittoi sillekin toihulle pisteen.    Orjuuttamisen aloitti se kansa, jotka ensimmäisinä ja ainoina olivat olemassa. Jatkuu tänäkin päivänä. 

Vierailija
434/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että kyseinen lautapeli kielletään koska minä en pidä afrikasta ja afrikkalaisista. 

Taitaa olla myös niin, ettei kukaan pidä sinusta. 

Vierailija
435/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ainakaan Afrikan Tähti -peli lapsena aiheuttanut rasimia. Opetti vain Afrikan maantiedettä. Mulla on ollut parikymppisenä osittain afrikkalainen poikaystäväkin.

Jostain syystä nykyään tungetaan afrikkalaistaustaisia joka mainokseen ja ohjelmaan ja elokuvaan, mutta samaan aikaan nähdään kaikki, mikä viittaa Afrikan menneisyyteen, jotenkin loukkaavana ja siksi maton alle lakaistavana. Todella eriskummallista. Ja miksi tosiaan edes Yle ei esitä Afrikassa tehtyjä ohjelmia ja elokuvia, jos kerran länsimaalaisessa populaarikulttuurissa Afrikasta annettu kuva ei enää kestä katselua? Tuntuu yhä vahvemmin siltä, että woketuksessa ei ole logiikkaa.

Erivärinen naama telkkarissa onkin hirveä asia peppupersulle 😂

Persut kun niin fanittavat 70-lukua, niin voisivat hankkia itselleen mustavalkoisen TV:n niin ei tule paha mieli. 

Vierailija
436/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh voitaisko me kieltää afrikkalaiset koska he ylläpitävät stereotypioita afrikkalaisista????

Vierailija
437/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin,mitähän yhteistä noilla wokettajilla on ketkä haluaa kirjoittaa historian uudestaan niin kuin Venäjällä?Puoluekanta kenties?

Fiktiivinen vanhentuneita stereotypioita vahvistava peli ei ole historian kirjoitusta. Oletko venäjältä kun tällaisia kuvittelet?

Mitä stereotypioita? Että afrikasta löytyy timantteja? 

Että kaikki afrikkalaiset ovat alkuasukkaita noin esimerkiksi.

Missä kohtaa pelissä väitetään että kaikki afrikkalaiset ovat alkuasukkaita? 

Pelissä on yksi heimokuva. Ja faktahan on että Afrikassa oli aikoinaan heimoja.

Olen itse lapsena pelannut Afrikan tähteä, ja ymmärsin jo silloin että pelin kartta oli vanha j

Pelilaudassa on kaksi kuvaa heinolaisista ja kaksi kuvaa länsimaalaisesta timantin kaivajasta. Kaikki afrikkalaiset on siis kuvattu alkuasukkaina. Siten väitetään. 50-luvulla kun peli on tehty ei todellakaan ollut kaikki afrikkalaiset vaatteettomia alkuasukkaita ei puoletkaan.

Vierailija
438/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhannen ja yhden peräpersun tarinoita 😂

Vierailija
439/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon pelin idea on todella hyvä eli siitä voisi vaan poistaa sen sanan afrikan ja sen tummaihoisen lapsen pelilaatikon kannesta. Sen pelin voisi päivittää niin, ettei kenellekkään tuu paha mieli niih!

Mitähän vielä!!!!!!!!!!

Vierailija
440/3244 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ollaan kovasti huolissaan Afrikan menneestä kolonialismista, johon suomalaiset eivät edes osallistuneet, mutta innokkaasti vaalitaan Suomessa JUURI NYT jatkuvaa kolonialismia pakkoruotsineen ja ruotsinkielisten erioikeuksineen. Jännä juttu. Suomalaisten kyykyttäminen ja siirtomaa-alistaminen on ilmeisesti sitä parempaa kolonialismia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan