IS: Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista
Afrikan tähti -lautapelit aiotaan kerätä pois Turun päiväkodeista.
-Meillä ei ole syytä olla sellaisia versioita varmaan päiväkodeissa, jotka ylläpitävät sellaista maailmankuvaa, jota me emme halua ylläpitää, Piia Elo (sd) kertoo
Pelin on sanottu toistavan ras istisia ja kolonialistisia stereotypioita Afrikan siirtomaa-ajalta.
Elo kertoo, että keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta (vas).
Kommentit (3244)
Tämä on järkyttävää, että muualta tulleiden takia alamme muuttaa ja hävetä omaa kulttuuriamme. Ja kaiken lisäksi joudumme kärsimään muualta tulleiden mukanaan tuomista ongelmista ja ratkomaan niitä, koska he eivät itse kykene niitä ratkomaan, vaan syyllistävät meitä kaikin mahdollisin tavoin, jopa lautapelin pelaamisesta. Kuka tarvitsee tällaista kehitystä? Mitä se tekee Suomelle?
Vierailija kirjoitti:
Tuon pelin idea on todella hyvä eli siitä voisi vaan poistaa sen sanan afrikan ja sen tummaihoisen lapsen pelilaatikon kannesta. Sen pelin voisi päivittää niin, ettei kenellekkään tuu paha mieli niih!
Mitähän vielä!!!!!!!!!!
Kuule, aina joku keksii jonkin asian mistä pahoittaa mielensä.Se on varma.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ollaan kovasti huolissaan Afrikan menneestä kolonialismista, johon suomalaiset eivät edes osallistuneet, mutta innokkaasti vaalitaan Suomessa JUURI NYT jatkuvaa kolonialismia pakkoruotsineen ja ruotsinkielisten erioikeuksineen. Jännä juttu. Suomalaisten kyykyttäminen ja siirtomaa-alistaminen on ilmeisesti sitä parempaa kolonialismia.
Tämä on yksi persujen standardijankutuksista. Sori, ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Paco Diap paasaa instassaan kolonialismista ja siitä, ettei Afrikan tähden poistamisessa ole kysymys meistä valkoisista suomalaisista. Eikö sekin ole eräänlaista kolonialismia, että muutetaan vieraaseen valtioon ja aletaan paasaamaan miten täällä kuuluisi ajatella ja elää ja kertoa miten täällä ennen on toimittu niin väärin.
Mitä tulee Afrikan tähden rasistisuuteen, niin aika harva lapsista ajattele peleistä, ohjelmista tms. niin syvällisesti kuin aikuiset.
Paco Diapin tavoite on canceloida suomalainen kulttuuri, suomalaiset tavat, kulttuuri ja yritykset. Hän ei ole mitenkään integroitunut Suomeen, eikä tule milloinkaan integroitumaan, koska ei halua
Äänestämällä SDP:tä, Vihreitä ja Vasemmistoliittoa saatte jatkossakin yhtä fiksuja aivopieruja....
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä juttu 👍
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä huono ihminen nyt kun minä pelasin nuorena afrikan tähti lautapeliä ja meidän nuoruudessa myös leikittiin kuka pelkää mustaa miestä leikkiä? Olen ostanut kaupasta myös lakupekka lakua ja n-suukkoja. Minun nuoruudessa myös tytöt oli tyttöjä ja pojat oli poikia.
Olenko minä nyt siis huono ihminen ja rasisti?
Ei kukaan ole edes väittänytkään että olisit huono ihminen ja rasisti. Mutta uhriutumisesta ja tahallaan väärinymmärryksestä pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Afrikassa on edelleen heimoja, jotka asuu savimajoissa ja käyttää keihäitä. Voisiko joku käydä kertomassa heille, että luopuvat tästä elämäntyylistä, koska ylläpitävät stereotyyppistä kolonialistista kuvastoa afrikkalaista?
Eli kun 0,1% afrikkalaista elää näin niin on loogista että pelin kaikki afrikkalaishahmot on kuvattu niin? Eikö silloin ole vielä loogisempaa jos kaikki suomalaiset kuvataan tummaihoisina tai romaneina?
Nuo wokettavat pikkulikat päiväkodissa ei kasvata ketään,kasvatus tulee kotoa.
Paco "Woke" Diop naulas itsensä jatkossa Afrikan tähden avulla tukasta uittuun toimestaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ainakaan Afrikan Tähti -peli lapsena aiheuttanut rasimia. Opetti vain Afrikan maantiedettä. Mulla on ollut parikymppisenä osittain afrikkalainen poikaystäväkin.
Jostain syystä nykyään tungetaan afrikkalaistaustaisia joka mainokseen ja ohjelmaan ja elokuvaan, mutta samaan aikaan nähdään kaikki, mikä viittaa Afrikan menneisyyteen, jotenkin loukkaavana ja siksi maton alle lakaistavana. Todella eriskummallista. Ja miksi tosiaan edes Yle ei esitä Afrikassa tehtyjä ohjelmia ja elokuvia, jos kerran länsimaalaisessa populaarikulttuurissa Afrikasta annettu kuva ei enää kestä katselua? Tuntuu yhä vahvemmin siltä, että woketuksessa ei ole logiikkaa.
Erivärinen naama telkkarissa onkin hirveä asia peppupersulle 😂
Ei ole mutta minä va
Ihan helposti. Lumene lienee palkannut hänet kyseiseen mainokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä juttu 👍
Miksi?
turpakiiqanonpelle
Vierailija kirjoitti:
Paco Diap paasaa instassaan kolonialismista ja siitä, ettei Afrikan tähden poistamisessa ole kysymys meistä valkoisista suomalaisista. Eikö sekin ole eräänlaista kolonialismia, että muutetaan vieraaseen valtioon ja aletaan paasaamaan miten täällä kuuluisi ajatella ja elää ja kertoa miten täällä ennen on toimittu niin väärin.
Mitä tulee Afrikan tähden rasistisuuteen, niin aika harva lapsista ajattele peleistä, ohjelmista tms. niin syvällisesti kuin aikuiset.
Paco on Junes Lokka 2.0 tai ehkä Junes 0,5?
Rasismi ei poistu sillä, että yksikään ulkomaalaistaustainen henkilö omine sisäisine ongelmineen ja kulttuurinsa rasismiperintöineen tulee aukomaan päätään demokraattiseen valtioon. Suomessa se on silti mahdollista ja kuka tahansa pääsee 15 minuutin julkisuuteen on hän Fatima tai Paco tai Junes tai Woke Mielensäpahoittaja kaksoiskansalainen myyräämässä Venäjän piikkiin.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paco Diapin tavoite on canceloida suomalainen kulttuuri, suomalaiset tavat, kulttuuri ja yritykset. Hän ei ole mitenkään integroitunut Suomeen, eikä tule milloinkaan integroitumaan, koska ei halua
Paco "Äärioikeiston nousu Euroopan unionissa uhkaa paitsi sosiaalista yhtenäisyyttä, myös monimuotoisuuden ja osallisuuden periaatteita, jotka ovat välttämättömiä oikeudenmukaiselle ja tasapainoiselle yhteiskunnalle. Free Palestine Free Congo Free Ukraine Free Sudan Peace!"
Vierailija kirjoitti:
Niin, ollaan kovasti huolissaan Afrikan menneestä kolonialismista, johon suomalaiset eivät edes osallistuneet, mutta innokkaasti vaalitaan Suomessa JUURI NYT jatkuvaa kolonialismia pakkoruotsineen ja ruotsinkielisten erioikeuksineen. Jännä juttu. Suomalaisten kyykyttäminen ja siirtomaa-alistaminen on ilmeisesti sitä parempaa kolonialismia.
Itse olen enemmän huolissani siitä, että annamme ulkomaalaisten hyödyntää luonnonvarojamme kohtuuttoman vapaasti ja joidenkin mielestä meidän pitäisi myös joustaa oikeudestamme käyttää omaa kieltämme omassa maassamme. Tällaista on itsekolonialismi ja Suomen kongoistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on järkyttävää, että muualta tulleiden takia alamme muuttaa ja hävetä omaa kulttuuriamme. Ja kaiken lisäksi joudumme kärsimään muualta tulleiden mukanaan tuomista ongelmista ja ratkomaan niitä, koska he eivät itse kykene niitä ratkomaan, vaan syyllistävät meitä kaikin mahdollisin tavoin, jopa lautapelin pelaamisesta. Kuka tarvitsee tällaista kehitystä? Mitä se tekee Suomelle?
Sitä tarvitsevat päättävät tahot jotka tekevät ma muilla tiliä 🤑 sen takia niitä ujutetaan joka paikkaan ja heti haukutaan kamalaksi ras istiksi jos vähänkään kyseenalaistaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä korvaamatonta lapset tässä menettävät? Harmittomiakin lautapelejä on olemassa.
Ei Afrikan tähdestä ole mitään harmia. Wokepaskaa koko operaatio.
Minulle tämä teko näyttäytyy juuri siten että me emme pidä afrikkalaisista. Emme myöskään pidä eskimoista koska eskimo puikot kiellettiin myös. Miettikää jos afrikassa alettaisi boikotoimaan suomalaisuutta ja suomalaisia perinteitä?
Mun mielestä Piia Elo(demari) on rasisti ja se ei pidä afrikkalaisista koska hän haluaa kieltää afrikkalaisuutta suomessa.
Ei ole mutta minä vaalea nainen en ymmärrä miksi esim. lumenen meikkejä mainostaa musta.