Lähde ulkoilemaan!??? Miksi?
Olen 60-vuotias nainen. Lapsena sai harva se päivä kuulla vanhemmilta, että mene ulos leikkimään! Kun olin nuori ja aikuinen, niin kaverit, poikaystävät ja myöhemmin puoliso hokivat samaa! Ulkoilemaan!!!En ole ollut, enkä nytkään ole ylipainoinen, joten siitä ei ole kyse. Itse en koskaan kenellään ehdottanut ulkoilua! Olen mennyt töihin, kauppaan kävellen/pyöräillen. Siis asioimaan. Olin yli 40-vuotias kun hankin auton. En nauti ulkoilusta, ei tule mukavaa oloa. Harrastin 15 vuotta luontokuvaamista. Sen puitteissa tuli pakosta mentyä ulos. Se oli homman ikävin puoli. Enkä saa siihen enää itseäni. Kuvatessa on otettava käsineet pois. Inhoan tuulta, kylmää, pakkasta, lunta ja vesisadetta. Sateella ei näe mitään kun lasit kastuu.Yllätyin kun pohdin ystävän kanssa päivän tekemisiä tänään aamulla. Hän sanoi, mene ulkoilemaan?!? Öö...miksi? Hän on nyt kipeänä, eikä voi mennä ulkoilemaan! Oli siitä surullinen! Olen lomalla. 6 päivää sisällä. Kaupassa kävin autolla. Huomenna menen ystävän luokse autolla. Kesällä viimeksi olen ns. ulkoillut l. kävellyt ilman varsinaista syytä. Olen terve, enkä toivo eläväni hirveän vanhaksi, 75 on ihan max. Mikä siinä ulkoilemisessa on niin tärkeää!??? En tajua.
Kommentit (10)
Luontokuvaaja joka ei pidä luonnossa oleilusta. Okei.
Ymmärrän. Täälläkin lukee surkutteluja, miten vanhainkodin asukkaat tai kotihoidon asiakkaat ei pääse ulos. Oman työkokemuksen mukaan iso osa ei missään nimessä halua ulos. Yritetty on. Sanovat palelevansa. Nuorena on pitänyt palella koulumatkoilla, metsätöissä, kalastamassa ja navettahommissa. Ei ole mitään kaipuuta sähköpatterin vierestä.
En tykkää myöskään.. "No mutta saahan sitä d -vitamiinia" joopa joo
Asun kaupungissa (toistaiseksi. Maalle olen muuttamassa) eikä tee kyllä pätkän vertaa mieli mennä tuonne kadulle kuljeksimaan kuin koditon konsanaan. Ei täällä ole mitään tekemistä. Piha-alueella en halua hengailla, se ei ole mukavaa. Omakotitalon pihalla kyllä tykkään tehdä kaikenlaista ja oman talon ostankin majdollsiimm pian. Ei minua mitkään puutarhahommat kiinnosta, mutta omalla pihalla on kiva vaikka seisoskella, koska se on oma. Ei ole naapurit ikkunassa kyttäilemässä. Kesällä voi vaikka ajaa nurmikkoa ja kuunnella musaa, lueskella tuolissa ja syödä ja juoda jotain, olla vain ja kuunnella musaa... Voi lähteä metsään kävelemään tai muuten vain hiljaisille maaseututeille käppäilemään. Ihan eri asia kuin tuonne kaupungin ihmispaljouteen meneminen.
Sama täällä. Olen nyt ollut 2 vkoa lomalla ja käynyt 2 krt kaupassa, siinä kaikki mitä olen kotoa poistunut. Ulkoilu ei kiinnosta pätkän vertaa, varsinkaan nyt, kun on kylmää ja inhottavaa ja lisäksi pimeää. Arkisin teen työmatkat pyörällä ja epäilen, että kun jään eläkkeelle, saattaa käydä niin, etten enää kotoa juurikaan poistu. N62
Koska se virkistää ja nostaa mielialaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska se virkistää ja nostaa mielialaa.
Sinulla. Osa meistä virkistyy aivan muista asioista.
Ulkoilemisesta sain lapsena ja nuorena ihan tarpeekseni. Lapsena oli kyllä kivaa leikkiä lumella ja käydä hiihtämäsä.
Sitten teininä oli raskasta kun koulu oli pidemmällä ja oli pakko varojen puutteen vuoksi mennä pyörällä / kävellä, oli ilma mikä tahansa.
Aikuiseksi tultua oli töihin pakko kulkea oli ilma mikä tahansa. Moneen työpaikkaan oli tunninkin matka. Autoa en koskaan omistanut.
Vasta kun menin naimisiin ja ostimme talon, oli vähän pakko ostaa auto ja peräkärry. Siihen loppui pakollinen ulkoilu.
Jos olisi lapsena ja nuorena saanut itse valita, niin sitä tulisi varmaan vieläkin tehtyä silloin tällöin - hyvällä ilmalla. Mutta ei huonolla.
Nyt on se aiempi pakko aina mielessä eikä sen vuoksi tee mieli mennä ulos yhtään enempää kuin on välttämätöntä.
En myöskään ymmärrä miten joku voi ikään kuin ylhäältä päin kehotella ketään menemään ulkoilemaan. Mitä se kellekään kuuluu miten kukin vapaa-aikansa viettää? Jos mieluummin lukee kirjaa lämpimissä sisätiloissa, niin ei siinä ole mitään vikaa.
Mä tykkään käydä ulkoilemassa ihan huvin vuoksi. Kaupassa käyn mieluummin autolla, koska inhoan kantaa niitä painavia kasseja. Töihinkin tulee mentyä autolla, koska kävelymatkaksi työmatka on liian pitkä ja pyöräilymatkaksi siinä on liikaaa mäkiä. Jotenkin pään tuulettaminen työpäivän päättteeksi ulkona on kuitenkin jotain mitä kaipaa. Tykkään kyllä muutenkin puuhailla ulkoilmassa, esim puutarhahommien ja sientenkeruun parissa. Lapsena ei olisi tullut mieleenkään jäädä sisälle, jos oli mahdollisuus lähteä ulos. Silloin ei edes sade tai pakkanen ei olleet mikään este, nykyään olen sen verran mukavuudenhaluinen, etten ihan kurjilla säkillä viitsi ulos lähteä.