Alavatsakivut, mikä on normaalia?
Nyt siis rv 6+1. Viikonloppunakin oli todella kova menkkamainen vatsakipu, mitään vuotoja ei kuitenkaan ole ollut. Missä vaiheessa on syytä huolestua, mikä on normaalia? Alkuraskauden ultraan olen menossa 7+1 ja ajattelin nyt sinne asti odotella, jollei mitään hälyttävää tapahdu.
Kommentit (6)
eilen alkoi suht kovat vasemman puoleiset vatsakivut kun pääsin töistä kauppaan ja keski oikeastaan koko illan. Välillä vähän voimakkaampana ja välillä vähän vaimeampana. Nyt maha ei varsinaisesti satu, mutta pieni jomotus on vieläkin jäljellä.
En haluaisi vielä puhua töissä tästä asiasta, mutta pakko kai se on kohta, jos meinaan apua neuvolasta kysyä. Tk:ssa olen nimittäin töissä.
Onko syytä huoleen, jollei vuotoa esiinny?
Nyt menossa 5+4
Mulla kanssa nimenomaan vasemmalla puolella aikamoista kipua - vihlonta ehkä kuvaa lähinnä. Ja jollei varsinaisesti satu niin masu kuitenkin tuntuu - sellainen möntti.
Jos jouse oikein rivakasti istumasta niin sitten saataa vihlaista oikein reippaasti. Toivotaan että ihan normaalia kun meitä on kerta ainakin kaksi.
Todennäköisesti kyseessä on liitoskipu, joka liittyy siis kohdun kasvamiseen ja asennon muuttumiseen. Minulla on ollut koko raskauden ajan "repivää" kipua molemmilla puolilla alavatsaa. Mikäli vuotoa esiintyy, kannattaa ottaa yhteys neuvolaan!
...jos kerran kivut ovat toispuoleisia. Kohdunulkoinen olisi hyva loytaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jos se sita nyt sattuisi olemaan. Muuten voisi olla kipua ovuloineesta munasarjasta (johon muodostuu jonkinlainen kysta, mulla oli sellaista kipua ekassa raskaudessani) tai kohdun kasvukipuja (ne ovat kylla yleensa enemman kai keskella). En usko etta on liitoskipuja, hapyliitos ei lahde noilla viikoilla viela aukeamaan. Mutta tosiaan, sinuna kavisin laakarissa koska kohdunulkoinen raskaus on tarkeaa sulkea pois (se on hoitamattomana vaarallinen tila ja mita aikaisemmin se loytyy niin sita todennakoisemmin munanjohdin jne. saastyy).
Itselläni olivat alkuraskaudessa kovempia kuin menkkakivut, vihloi välillä tosi kovasti. Välissä oikein repäisi ja sen jälkeen jäi kova jomotus. Useimmin repäisy tuntui enemmän vasemmalla puolella kuin oikealla.
Nämä "repäisykivut" johtuvat siitä, että kohtu on vatsassa kiinni sellaisilla ligamenteilla, jotka kohdun turvotessa joutuvat venymään, mikä aiheuttaa vihlomisia ja kipuja. Kyse ei ole "liitoskivuista", millä tarkoitetaan luu-rustoliitosten löystymissä, eli kivut ovat lonkissa, selässä ja häpyluussa, kun lantion alueen luuliitokset löystyvät hormoonien vaikutuksesta, kun elimistö valmistautuu synnytykseen.
ja niinpä on aika vaikea sanoa mikä on normaalia. Itselläni oli esikkoa odottaessa samoilla viikoilla yhtenä yönä ihan mielettömät mahakrampit. Tein plussan vasta pari päivää myöhemmin, mutta tuolloin yöllä muistan ajatelleeni että kyseessä on varmasti keskenmeno. Ei kuitenkaan vuotoa eikä mitään ja nyt talossa touhuaa 1v7kk vauhtihirmu. Tässä toisessa raskaudessa on mahan juilimista ja jomottelua ollut enemmänkin, mutta toistakseksi kaikki kunnossa, liikkeet alkaa tuntua ja hellittävät huolta.
äippä + papu13+4