Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

te osakesijoittajat..onko teillä lainaa?

Vierailija
04.01.2025 |

Pitäisikö asuntolaina maksaa ensin pois ennen kuin alkaa sijoittamaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainaa. Jos sinulla on laina jossa on pieni korko ja saat sijoituksilla suurempaa tuottoa niin sitten kannattaa sijoittaa, jos taas toisinpäin niin kannattaa maksaa laina pois. Sijoitustuotoissa täytyy ottaa verotus huomioon joka syö nimellistä voittoa joten tästä syystä oikeasti lainan maksaminen on varsin kilpailukykyinen vaihtoehto monellekin joka välttää riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei ole lainaa, mutta on meillä ollut osakkeita myös samaan aikaan kuin asuntolainaa. Joka tapauksessa ihmisellä pitää aina olla säästöjä, sairauden, työttömyyden tms varalta, ja hyvin hajautettuna ne säästöt voi olla ainakin osittain myös osakkeissa. 

Vierailija
4/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitustuotoilla maksoin asuntolainan pois 5v etuajassa 👍

Vierailija
5/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin osakesijoittamisen vasta, kun olin maksanut asuntolainan kokonaan pois, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut toimia toisin. Olisin nyt selvästi varakkaampi, jos olisi aloittanut osakesijoittamisen aikaisemmin edes pienellä summalla (esim. 100 €/kk) ja maksanut asuntolainaa pois vähän hitaammin.

Vierailija
6/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sijoitan ja lainaakin on. En osaa oikein säästää. Tiukan paikan tullen voin myydä osakkeita pois jos tarvitsisin isohkon summan käyttörahaa. Olen hajauttanut osakkeet niin, etteivät kaikki voi millään romahtaa kerralla.

Vierailija
7/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitan ja lainaa on, niin asuntolainaa kuin sijoituslainaakin :) sijoituslaina ikäänkuin pakottaa sijoittamaan etupainotteisesti koska pitäähän sitä lyhentää. Korot voi myöskin täysin vähentää toisin kuin asuntolainassa.

Asuntolainaa tällä hetkellä 95k ja sijoituslainaa 80k. Salkun arvo 450k joten ei mielestäni mikään tolkuton riski

Vierailija
8/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lainaa. Asuntolainaa on varmaan eläkeläiseksi asti. Sijoitan silti ylimäärää osakkeisiin yms. Sitä ylimääräistä rahaa kun saattaa tässä tarvita ennen kuin asuntolaina on pois maksettu.

Ne sijoitukset on siis mun säästöt, joita käytän jos tarve on. Kai nyt jokainen säästää jos vain pystyy, oli lainaa tai ei? 

Vierailija
9/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen piensijoittaja, minulla on asuntolainaa 30 000e. Asuntolainaa ei ole paljoa minulla enää jäljellä ja kyllä mä pyrin ite ainakin maksamaan tuon pienen asuntolainan pois ennen kuin alan sijoittamaan enemmän. Olen laskenut että asuntolainan olen kuitannut pois noin 3 vuodessa. Sitten kun olen velaton niin pystyn sijoittamaan entistä enemmän. 

Vierailija
10/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitääkö asuntolaina maksaa pois ennen kuin alkaa säästämään?"

No kai jokainen tähän tietää vastauksen? 

Vierailija
11/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin osakesijoittamisen vaikka asuntolainaa oli reilusti. Nyt lainat on maksettu. Korot ovat olleet melkein nollassa eli sen puoleen oli hyvä tuuri. 

Osakkeet voi tarvittaessa myydä. Jäin 12 vuotta sitten yllättäen työttömäksi ja möin kaikki. Löysin uuden työpaikan ja ostin säästöillä osakkeita. Osakkeissa oli jo silloin sen verran että lainan olisi saanut maksettua.

Vierailija
12/12 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asuntolaina on, sijoitusasunnoista ei lainaa.