Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvoja, 10-vuotias on täysi shoppailuaddikti

Vierailija
04.01.2025 |

Mielestäni itse en osta tytölle hirveästi asioita, ihan jo siksi ettei minulla ole sellaiseen varaan. Mutta isä ja isänpuolen sukulaiset ostaa, eikä ainoastaan osta vaan ostavat myös kalliitakin juttuja ja aika usein ihan ex-tempore. Olemme eronneet kauan sitten. Olen toivonut, ettei lapsille koko ajan osteltaisi jotain tai anneta rahaa osteluun, että he oppisi rahan arvoa. Mutta kun rahaa on, millä mällätä

Tytöllä on valehtelematta joka päivä joku uusi toive/tarve/halu. Vaikka olisi juuri saanut toivomansa (esim. nyt jouluna sai), ne unohtuu parissa päivässä. Ideat tarpeisiin tulee myös kavereilta, jotka saa ilmeisesti paljonkin kaikkea, kun on varakasta väkeä. Mutta ei meidän tyttö silti todellakaan paitsioon ole jäänyt, ettäkö ihan ryysyissä kulkisi tms. 

Ihan viikottain käydään tytön kanssa keskusteluja siitä, miten kaikkea ei voi saada mitä haluaa, että isona joutuu ongelmiin jos ostelee koko ajan kaikkea, että kaveritkaan ei voi aina saada kaikkea tai ei ainakaan pitäisi. Että onnea ei voi hakea pelkästä tavasta ja ostelusta. Osin tyttö ymmärtää,  osin ei, toki hän on vielä kesken kasvussaan. Raskasta itselle kuunnella koko ajan sitä kinuamista ja mitä kukin kaveri on taas saanut 

Minulla on noussut jo aika isokin huoli siitä, miten kääntää tätä laivaa? Pelkään, että pikavippihanat aukeaa kun tyttö täyttää 18 vuotta + miten hänen itsetunto ja itsearvostus rakentuu jo nyt materian varaan ja miten kaveripiiri ja some ruokkii tätä koko ajan (hänellä ei ole omia sometilejä, mutta kavereiden kanssa esim youtube videoita katselevat, missä ostellaan uusia tavaroita jne). 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellekin voi puhua rehellisesti rahatilanteesta. Voit kertoa lapselle, minkälainen kuukausibudjetti teillä on asumismenoihin, laskuihin, ruokaan sekä vapaa-aikaan. Nuoren lapsen voi olla vaikeaa hahmottaa rahan arvoa jos siitä ei ole suoraviivaisesti keskusteltu aiemmin, joten on hyvä näyttää todellisia laskelmia. Teinien kanssa olen soveltanut tätä tekniikkaa, ovat saaneet itse laskea kun olen lätkinyt luvut pöytään. 

Olen kyllä puhunut. Ollaan myös tehty budjetti esim. hänen kuukausirahalle, joka on 10€. En ole mitenkään silkkihansikkain häntä tässä kohdellut ja hän tietää, ettei minulla esim. ole yhtä paljon rahaa tai en saa yhtä paljon palkkaa mitä moni muu. Mutta kun isän luona budjetit on aivan eri sfääreissä, samaten kaveriperheissä niin opettamani asiat tuntuu valuvan kuin vesi hanhen selästä. Ap 

Älä vaivu epätoivoon. Minulla on kaksi teiniä ja yritän heille aina puhua ja opettaa erilaisia asioita. Tuntuu että puhe menisi kuuroille korville mutta aina välillä he yllättävät niin että itsekin hämmästyy että kyllä he kuuntelivat ja ottivat kuitenkin opikseen. 

Jatka siis samaa työtä mitä olet tehnyt tähän asti vaikka tuntuisi ettei oppi mene perille ja käytäntöön. Jossakin vaiheessa siitä on varmasti hyötyä kun hän on kasvanut tai viimeistään siinä vaiheessa kun hän on pulassa raha-asioidensa kanssa.

Vierailija
22/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää kyytiä jos ala-astelaisen pitäisi kuunnella sijoituspodcasteja :D ihme ettette ole vielä ehdottaneet seuraamaan instassa finanssiveli tiliä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmää kyytiä jos ala-astelaisen pitäisi kuunnella sijoituspodcasteja :D ihme ettette ole vielä ehdottaneet seuraamaan instassa finanssiveli tiliä...

Miten niin kylmää kyytiä? Miksi lapsi EI saisi seurata finanssiveljen instaa? Kyllä tuossa iässä moni on jo riittävän valveutunut ja kykenevä seuraamaan kulutustaan ja hahmottamaan isompiakin summia ja ymmärtää termistöä. Yhteiskuntaoppikin alkaa nykyään jo alakoulussa ja olen melko varma, että omaa rahaa sielläkin käsitellään. Turha lapsia on pumpulissa kasvattaa. Mielestäni lapselle saa ja voi opettaa jo hyvin uorena myös tosielämän varjopuolia, saa kertoa velkaantumisesta, verotuksesta, ulosotosta ja erilaisista laskuista. On eri asia keskustella asioista rakentavaan sävyyn ja pohtia yhdessä järkeviä ratkaisuja ja kasvattaa lasta kuin pelotella ja aiheuttaa lapselle ahdistusta köyhyydestä. Moni antaa lapsille rahaa esimerkiksi hyvin menneistä kokeista tai todistuksista, minkä voisi katsoa palkaksi hyvin tehdystä työstä. Samalla tavalla saat palkkaa kun teet aikuisena palkkatyötä. Kerrotko, mikä tässä sinusta on erityisen "kylmää" ?

AP on saanut hyviä neuvoja tässä ketjussa. Jos ei auta puhua realiteeteista, olisiko mahdollista vedota ilmastonmuutokseen ja saada sillä hillittyä ostelun tarvetta? Omalla esimerkillä on myös väliä. Oletteko isän kanssa minkälaisissa väleissä, voisiko isää osallistaa myös tähän kasvatuskeskusteluun jollain tavalla?

Vierailija
24/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua myöskään kuulostaa ilkeältä, pahoittelut jos sain viestini kuulostamaan siltä. 10-vuotiailla on usein jo oma pankkikorttikin ja monella voi olla säästöjä, joita ei pitäisi heti tuhlata. Kauhulla olen seurannut pienten lasten pankkikortin käyttöä, kun tilillä on parhaimmillaan tuhansia euroja myös pesämunaa, joka olisi tarkoitus säästää myöhempään. Kaikki eivät laita lapsilleen erillisiä säästötilejä, jolloin lapsi voi helposti tuhlata kaikki rahansa hetkessä turhuuksiin. Jokaiselle tekee hyvää miettiä omaa kulutustaan ja mitä todella tarvitsee, voitte keskustella näistä turhista osteluista myös ilmaston näkökulmasta. Luulisi juuri tuon ikäisten olevan myös ympäristön tilasta huolissaan ja olevan hieman valveutuneempia. Voitte myös laskea yhdessä, paljonko rahaa voisi säästää yhteen isompaan tytön haluamaan asiaan jatkuvan pienen turhan paskan ostamisen sijaan.

N22

Aijaa. Mulle juuri se oma pankkikortti opetti laskemaan, paljonko sitä rahaa voi käyttää, että jää muuhunkin

Vierailija
25/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua myöskään kuulostaa ilkeältä, pahoittelut jos sain viestini kuulostamaan siltä. 10-vuotiailla on usein jo oma pankkikorttikin ja monella voi olla säästöjä, joita ei pitäisi heti tuhlata. Kauhulla olen seurannut pienten lasten pankkikortin käyttöä, kun tilillä on parhaimmillaan tuhansia euroja myös pesämunaa, joka olisi tarkoitus säästää myöhempään. Kaikki eivät laita lapsilleen erillisiä säästötilejä, jolloin lapsi voi helposti tuhlata kaikki rahansa hetkessä turhuuksiin. Jokaiselle tekee hyvää miettiä omaa kulutustaan ja mitä todella tarvitsee, voitte keskustella näistä turhista osteluista myös ilmaston näkökulmasta. Luulisi juuri tuon ikäisten olevan myös ympäristön tilasta huolissaan ja olevan hieman valveutuneempia. Voitte myös laskea yhdessä, paljonko rahaa voisi säästää yhteen isompaan tytön haluamaan asiaan jatkuvan pienen turhan paskan ostamisen sijaan.

N2

Monelle lapselle ja nuorellekin pankkikortti on paha, kun rahaa ei konkreettisesti näe. Siksi en itse ole antanut pankkikorttia vielä 12v lapselleni.

Eri

Vierailija
26/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää mitä lapsi tuolla rahalla sitten ostaa. Ehkä olisi helpompi neuvoa jos tietäisi. Vaatteita ei kukaan tarvitse kaappia täyteen eikä tuon ikäinen mihinkään meikkiä tai kosmetiikkaa tarvitse. Leluja tuskin 10v enää nykyaikana ostaa myöskään. Mihin raha menee? 

Vierailija
27/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kai se on että edes joku lamassakin kuluttaa..

Vierailija
28/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiteinit tuhlailevat järjettömyyksiin. Itse ostelin tuon ikäisenä jatkuvasti erilaisia saippuoita ja ihoputsareita, joista suurin osa jäi käyttämättä. Oli hienoa kun oli omaa rahaa. Ei sitä kauaa ollutkaan kun heti tuli tuhlattua aina kun käsiinsä sai.

Vierailija
29/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti ongelmaan on pakko puuttua heti. Tässä tulee muuten käymään niin, että tyttö alkaa varastamaan/hankkimaan tavaraa muuten. Kaikkien tytön läheisten olisi ymmärrettävä, ettei tyttö mene rikki tms jos ei saa kaikkea, mitä haluaa. Jos isä/sukulaiset ovat varakkaita, niin voivat säästää tytölle jotain opiskeluja varten. Tilanne taitaa vaan olla se, että tytön huomiota ja hyväksyntää yritetään ostaa sillä tavaramäärällä.

Itse tiedän useamman tällaisen tytön, jotka ovat päätyneet erilaisiin ongelmiin sen, vuoksi, että ovat hankkineet haluamansa asiat keinolla millä hyvänsä, vaikka perustarpeiden suhteen ei mitään puutteita ole ollutkaan.

Vierailija
30/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti ongelmaan on pakko puuttua heti. Tässä tulee muuten käymään niin, että tyttö alkaa varastamaan/hankkimaan tavaraa muuten. Kaikkien tytön läheisten olisi ymmärrettävä, ettei tyttö mene rikki tms jos ei saa kaikkea, mitä haluaa. Jos isä/sukulaiset ovat varakkaita, niin voivat säästää tytölle jotain opiskeluja varten. Tilanne taitaa vaan olla se, että tytön huomiota ja hyväksyntää yritetään ostaa sillä tavaramäärällä.

Itse tiedän useamman tällaisen tytön, jotka ovat päätyneet erilaisiin ongelmiin sen, vuoksi, että ovat hankkineet haluamansa asiat keinolla millä hyvänsä, vaikka perustarpeiden suhteen ei mitään puutteita ole ollutkaan.

Juuri näin. Tuosta käytöksestä voi seurata vielä paljon pahempaa. Voi päätyä varastelemaan ja hankkimaan rahaa nuorena hyvin kyseenalaisilla keinoilla. Nyt on viimeinen hetki puuttua.

Vierailija
31/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kerätä tahaa johonkin kivaan. Voi sada siihen ksssaa, kun jättää ostalematta. Voitte myös  palkita.

ja valitsee mitä ostaa.

Vierailija
32/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset ostaa nykyään kalliita meikkejä, ylihinnoiteltuja anti-agevoiteita ja muita +30 kosmetiikkatuotteita. Kasvonaamioita joka lähtöön ja kaiken pitää olla kallista somemerkkiä. Vaatteiden pitää olla merkkivaatetta. Instagram ja tiktok tyrkyttävät jatkuvasti lisää tavaraa temutettavaksi, pitää olla hiuksiin vaikka minkälaista rullaa ja rusettia näyttääkseen hyvältä. Tärkeitä ovat myös merkkipuhelimet ja airpodsit. 

Vierailija
33/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuossahan on kyse ex-puolison taloudellisesta vallankäytöstä, jossa lapsi vaan on välikappale. Teillä selvästi eron jälkeen ratkaisemattomia asioita, joista yksi on lapsen asema taloudellisesti. Jos varakkaampi ex-puolisosi oikeasti ajattelisi lapsen etua, hän tallettaisi/sijoittaisi rahaa lapselle tulevaisuutta varten. Nyt tuolla käytöksellä ainoastaan pyritään loukkaamaan sinua, valitettavasti, vaikka se manifestoituukin tarpeettomaan materiaan lapsellenne. 

Vierailija
34/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tuosta käytöksestä voi seurata vielä paljon pahempaa. Voi päätyä varastelemaan ja hankkimaan rahaa nuorena hyvin kyseenalaisilla keinoilla. Nyt on viimeinen hetki puuttua.

Ei oo yksi tai kaksi teiniä, joita joku sukulainen/tuttu/vieras aikuinen käyttää hyväkseen. Usein taustalla on juuri tällainen teinin huomionhaku tahtonsa läpiviemiseen.

Vierailija
35/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hellyyden kaipuuta ja hyväksynnän hakua. Saisi edes jostain hyvän olon. Turhautumiseen ostelee. Elämänhallinnan opettelua.

Muuta harrastuksia. Perheen kanssa tekemistä. Äidin kanssa tekemistä.

Vierailija
36/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v kummityttö toivoi joululahjaksi Diorin huuliöljyä ja Fenty Beautyn meikkivoidetta. Minä keskituloisena aikuisena naisena en ostele noin kalliita meikkejä enkä kehtaa edes ajatella moisia. Surullista, minkälaiset kulutustottumukset nykylapsilla somen vuoksi on. 

Vierailija
37/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiset ostaa nykyään kalliita meikkejä, ylihinnoiteltuja anti-agevoiteita ja muita +30 kosmetiikkatuotteita. Kasvonaamioita joka lähtöön ja kaiken pitää olla kallista somemerkkiä. Vaatteiden pitää olla merkkivaatetta. Instagram ja tiktok tyrkyttävät jatkuvasti lisää tavaraa temutettavaksi, pitää olla hiuksiin vaikka minkälaista rullaa ja rusettia näyttääkseen hyvältä. Tärkeitä ovat myös merkkipuhelimet ja airpodsit. 

Miksi?

Opettaa kotona medialukutaito ja kriittisyyttä, ja kotona vanhemmat panostaa tavallisiin arjen asioihin. Olla malli. Puhua ja toimia.

Miten luonto voi, kun koko ajan ostellaan. Tutkia tuotteista niiden matkaa. Onko made in krääsäntekomaa? 

Tutkia ja opetella erilaisia näkökantoja.

Vierailija
38/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih. Ensin valitetaan, että mies ei maksa riittävästi ex-naiselle.

Nyt valitetaan, että ex sponssaa lasta liikaa :) 

Vierailija
39/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some ja muu netti on kyllä pilanneet nuoren sukupolven. 

Vierailija
40/46 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hän ikinä oppinut arvostamaan mitään muuta kuin tavaraa? Onko teidän perheessä luettu kirjoja, kuunneltu musiikkia, käyty luontoretkillä, harrastettu liikuntaa/käsitöitä/taiteita tai mitä muuta tahansa? Onko hänelle ikäänkuin tarjottu vaihtoehtoja, jotka häntä voisi kiinnostaa materian lisäksi? Onko hänelle syntynyt käsitystä missä asioissa hän on hyvä, ja mitä hän voisi harrastaa?

On luettu vauvasta asti, käyn hänen kanssa kirjastossa joka kuukausi. Kuunnellaan musiikkia, just jammailtiin uutena vuonna ja tehtiin palapelejä. Tyttö on kova tekemään käsitöitä. Ollaan käyty museoissa paljon. Hänellä on liikuntaharrastus jossa hän on hyvä ja johon kovasti kannustan. Hän on myös hyvä koulussa. En oikeasti tiedä, mitä voisin vielä tehdä tai sanoa paremmin, että tilanne muuttuisi. 🥹 Ap 

Käyn oman 10v. tyttäreni kanssa shoppailemassa ja yritän samalla opettaa rahanarvoa sekä kertoa kertakäyttökulttuun haitoista tms. Laitan tyttäreni miettimään hintoja sekä sitä, että onko joku asia oikeasti tarpeellinen. Kaikkea ei myöskään tarvitse eikä voikaan saada. Ymmärrän sen, että jos joku toinen ostaa hänelle jatkuvasti tavaroita, niin siihen saattaa tottua. Myös Tiktok, tubettajat, mahdolliset kaverit saattavat luoda paineita. Meillä on ongelmana kaverit, jotka saavat ostaa karkkia ja limua joka päivä. Omaa tytärtäni vähän pilkataan, koska hänellä on karkkipäivä.