Neuvoja, 10-vuotias on täysi shoppailuaddikti
Mielestäni itse en osta tytölle hirveästi asioita, ihan jo siksi ettei minulla ole sellaiseen varaan. Mutta isä ja isänpuolen sukulaiset ostaa, eikä ainoastaan osta vaan ostavat myös kalliitakin juttuja ja aika usein ihan ex-tempore. Olemme eronneet kauan sitten. Olen toivonut, ettei lapsille koko ajan osteltaisi jotain tai anneta rahaa osteluun, että he oppisi rahan arvoa. Mutta kun rahaa on, millä mällätä
Tytöllä on valehtelematta joka päivä joku uusi toive/tarve/halu. Vaikka olisi juuri saanut toivomansa (esim. nyt jouluna sai), ne unohtuu parissa päivässä. Ideat tarpeisiin tulee myös kavereilta, jotka saa ilmeisesti paljonkin kaikkea, kun on varakasta väkeä. Mutta ei meidän tyttö silti todellakaan paitsioon ole jäänyt, ettäkö ihan ryysyissä kulkisi tms.
Ihan viikottain käydään tytön kanssa keskusteluja siitä, miten kaikkea ei voi saada mitä haluaa, että isona joutuu ongelmiin jos ostelee koko ajan kaikkea, että kaveritkaan ei voi aina saada kaikkea tai ei ainakaan pitäisi. Että onnea ei voi hakea pelkästä tavasta ja ostelusta. Osin tyttö ymmärtää, osin ei, toki hän on vielä kesken kasvussaan. Raskasta itselle kuunnella koko ajan sitä kinuamista ja mitä kukin kaveri on taas saanut
Minulla on noussut jo aika isokin huoli siitä, miten kääntää tätä laivaa? Pelkään, että pikavippihanat aukeaa kun tyttö täyttää 18 vuotta + miten hänen itsetunto ja itsearvostus rakentuu jo nyt materian varaan ja miten kaveripiiri ja some ruokkii tätä koko ajan (hänellä ei ole omia sometilejä, mutta kavereiden kanssa esim youtube videoita katselevat, missä ostellaan uusia tavaroita jne).
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Siis tuossahan on kyse ex-puolison taloudellisesta vallankäytöstä, jossa lapsi vaan on välikappale. Teillä selvästi eron jälkeen ratkaisemattomia asioita, joista yksi on lapsen asema taloudellisesti. Jos varakkaampi ex-puolisosi oikeasti ajattelisi lapsen etua, hän tallettaisi/sijoittaisi rahaa lapselle tulevaisuutta varten. Nyt tuolla käytöksellä ainoastaan pyritään loukkaamaan sinua, valitettavasti, vaikka se manifestoituukin tarpeettomaan materiaan lapsellenne.
No isän kanssa ei ole keskusteluyhteyttä. Tai siis, jos ja kun sanon että toivoisin, ettei lapsille osteta koko ajan jotain, niin ostetaan silti tai ostetaan ja sanotaan että ei saa kertoa äidille.
Ja elareitahan ex ei suostu maksamaan, tai jos minä olen maksanut yksin vaikka lapselle uimakoulun, niin eivät suostu sinne lasta viemään, koska ei ole kuulemma tärkeää. Exän vanhemmat osallistuu tähän myös, tai tämä on vahvistunut nyt viime vuosina että minun toiveiden yli kävellään ja lapsia ostetaan puolelle. Vaikeaa näihin on puuttua, koska ovat kuitenkin lapsille tärkeitä henkilöitä. Ap
Vähän random idea, mutta auttaisko joku dokkari esim. pikamuotin haitallisuudesta ja ympäristövaikutuksista (jos siis ostaa pikamuotia)? Youtubesta löytyy hyviä dokkareita. Tai esim. kosmetiikkateollisuuden pimeistä puolista. Tytöt on yleensä poikia empaattisempia, mietin tekisikö vaikutuksen se, kun tyttö näkis kuinka samanikäiset lapset louhivat micaa jossain kehitysmaassa hirveissä oloissa, jotta hän saisi ostettua meikkejä pilkkahintaan?
43 jatkaa. Onhan myös minimalismi-aiheisia somettajia, itse tykkään esim. Saga Johannasta. Jos tyttö inspiroituu näistä vaikuttajista, niin ehkä kiinnostuisi hieman toisenlaisesta kontentista.
Näytä lapselle joku dystopiaelokuva ilmastonmuutoksesta ja kerro niiden youtubemättöjen kalorimääriä. Lapset ostavat järkyttäviä määriä herkkuja nykyään. Pelottele lihomisella, ilmastonmuutoksella ja kosmetiikasta saatavalla ihosyövällä sekä velkaantumisella ja kodittomuudella. Eiköhän asetu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää mitä lapsi tuolla rahalla sitten ostaa. Ehkä olisi helpompi neuvoa jos tietäisi. Vaatteita ei kukaan tarvitse kaappia täyteen eikä tuon ikäinen mihinkään meikkiä tai kosmetiikkaa tarvitse. Leluja tuskin 10v enää nykyaikana ostaa myöskään. Mihin raha menee?
Vaatteita, jotain somettajien mainostamia herkkuja, askartelutarvikkeita, normalista kaikenlaista krääsää; mitä nuoret nyt sattuu haluamaan. Jotain meikkejä ja hiusjuttuja Normalista. Kyllä hän lelujakin ostelee vielä. Juuri kaverit oli saanut keppihevoset talleineen ja useine eri tarvikkeineen, niin sellaiset pitäis nyt saada, tietenkin. Harrastaa voimistelua ja kavereilla on tietty kalleimmat jumppakuteet, juomapullot ym oheishärpäkkeet ja niitä pitäis saada vähän väliä. Kunnon kilpavarustelua.
Ja todellakin puhun ettei kaikkea voi saada, ei vaikka kavere
Voisit näyttää dokumentteja noiden muovipullojen ja muun pikamuodin aiheuttamasta roskamäärästä. Tulee olemaan todella karut ja tukalat oltavat hänen sukupolvellaan sinun iässäsi jos samanlainen kulutuskiima jatkuu, siitä olisi hyvä lapsiakin aika ajoin muistutella. Nämä temuttavat tubettajat ovat ehkä nykyaikamme sairain ilmiö, tilailevat huvikseen mahdollisimman huonoksi arvosteltuja tuotteita naureskellakseen niille. Askartelutarvikkeet ovat myös järkyttävä ympäristön kuormittaja. Samanaikaisesti tuon ikäiset viitsivät inistä miten kaikkien pitäisi ryhtyä vegaaneiksi ja lopettaa autoilu, mutta itse voidaan ostella kilokaupalla muoviroskaa päivittäin.
Jatkuva herkkujen syöminen ei sekään ole terveellistä. Olisi varmasti paikallaan jutella miten sellainen vaikuttaa hampaisiin ja muuhun terveyteen.
Isästä voit kertoa lapselle myös totuuden ja kertoa, että isä käyttää rahaa vallan välineenä. Lapsen ei pidä alentua tuollaiseen syöttiin ja siitä on voitava keskustella avoimesti. Isällä ei ole aikaa lapselle eikä hän käytä yhtä paljon tähän aikaa, joten hyvittelee huonoa omaatuntoaan antamalla materiaa. Tytön olisi hyvä tiedostaa tämä ja alkaa rakentaa tervettä itsetuntoa riippumattomana aikuisten hyväksynnästä.
Vaatteita, jotain somettajien mainostamia herkkuja, askartelutarvikkeita, normalista kaikenlaista krääsää; mitä nuoret nyt sattuu haluamaan. Jotain meikkejä ja hiusjuttuja Normalista. Kyllä hän lelujakin ostelee vielä. Juuri kaverit oli saanut keppihevoset talleineen ja useine eri tarvikkeineen, niin sellaiset pitäis nyt saada, tietenkin. Harrastaa voimistelua ja kavereilla on tietty kalleimmat jumppakuteet, juomapullot ym oheishärpäkkeet ja niitä pitäis saada vähän väliä. Kunnon kilpavarustelua.
Ja todellakin puhun ettei kaikkea voi saada, ei vaikka kavereilla olis. Ja että ne tavarat ei tuo onnea vaan pitää keksiä muita keinoja. Ja että on todella huono juttu taloudelle ja luonnolle jos vaan ostelee koko ajan tuollaisia Kyllä hän tietää nämä jutut, mutta se HIMO saada uusia tavaroita ajaa yli. Ap