Nordnet ja rahastosijoittaminen
Haluaisin vihdoin alkaa säästää johonkin indeksirahastoihin...kannattaako se tehdä miten ja mitä kautta? Nordnetin sovellus ainakin näyttää toimivan surkeasti kun en pääse avaamaan tiliä, onko edes luotettava? Vai teenkö tämän oman pankin kautta vai miten? Help!
Kommentit (49)
Pankkien omat rahastot kannattaa jättää sikseen, niissä on usein verrattain kovat kulut. Mulla oli pankin myyjän myymä rahasto ensimmäiset 3 vuotta silloin, kun sijoittaminen ei vielä kiinnostanut. Silloin se oli kai ihan hyvä ratkaisu, niin en ainakaan tietämättömyyttäni hukannut rahoja, kun vaihtoehtoihin perehtyminen ei liiemmin kiinnostanut. Nyt 5 vuotta Nordnetissa muutamassa eri ETF-rahastossa pitkäaikaisia sijoituksia, salkun arvo 210 000 euroa, josta realisoitumatonta tuottoa 95 tonnia. Suurin omistukseni on QDVE-nimikoodilla kulkeva rahasto eli iShares S&P 500 -etf. Hyvä vastapaino tälle hajautusta ajatellen on esimerkiksi Vanquard Value ETF. Itse sijoitan niin epäsäännöllisesti ja kerralla isoja summia etten ole lähtenyt kuukausisäästösopimuksiin, mutta kuukausisäästösopimus rahastoihin voisi toimia, jos haluaa säännöllisesti laittaa pienemmän summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo S pankin rahasto juttu? Joku tonni on sinne kertynyt, vielä ainakin 8,5% plussalla. Joku vuosi sitten oli 15% miinuksella.
Tarkoitatko Säästäjää? Se on helppo tapa sijoittaa. S-pankissa voi avata myös arvo-osuustilin. Voi ostaa rahastoja vaikka kympin kerrallaan. Esimerkiksi passiivisen USA ESG-rahaston arvo oli viimeksi katsoessani kympin sijoituksella noussut liki 24 euroon.Juuri tuota tarkoitin. Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla pikkusummilla.
Itse pääsin eroon pikamuodin nettishoppailusta alkamalla laittaa kympin kerrallaan S-pankin arvo-osuustilille. Shopaholic saa sen tyydytyksen silläkin tavalla, että lukee rahastojen yhtiöistä vähintään Morningstarin Fact Sheetit ja sitten vertaa S-pankin rahastosivuilla rahastoja toisiinsa. Kympillä saa jopa kovemmat kicksit kuin ostamalla satasella huonolaatuisia vaatteita tylsistymisen vuoksi.
Nykyään minulla on supistettu väriskaala ja en osta sellaisia vaatteita, jotka eivät tule väriltään tai malliltaan sopimaan minulle jatkossakaan. Ja olen antanut kasvaa luomun hiusvärini takaisin. Minä olen plussan puolella rahastosijoittamisessa. Tein oikein Exelin, etten sijoita liikaa yhteen firmaan, joka voi olla useammassa rahastossa mukana (esim. Novo Nordisk).
Jos mietit rahastosijoittamista, niin lukasisin tän tekstin:
- https://valoisahuone.fi/nordnet-rahastot/
Autto ainakin itteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo S pankin rahasto juttu? Joku tonni on sinne kertynyt, vielä ainakin 8,5% plussalla. Joku vuosi sitten oli 15% miinuksella.
Minulla menevät S-pankissa bonukset rahastoihin, ovat menneet jo yli 10 vuotta. Tuotto on ollut hyvä, nyt yli 20% plussalla. Lisäksi olen ostanut sieltä joitain muitakin rahastoja könttäsummilla, hyvin ovat ainakin tähän mennessä tuottaneet.
-10 vuotta?
-hyvä tuotto ?
-NYT yli 20% plussalla?
MILLÄ matematiikalla tuo on HYVÄ tuotto? Minulla yksistään VIIME vuoden tuotto parempi kuin tuossa tuo 10 vuoden tuotto on...
Nordnet on hyvä. Mulla on ollut sielä rahastoja n. 5 vuoden ajan, pikku summia kylläkin. Sinne lisäilen säästöön aina kun muistan. Tällä hetkellä omistan suomen, ruotsin ja usan rahastoa. Pientä tuottoakin on tullut. Rahastosijoitus sopii pitkäaikaiseen sijoittamiseen hyvin, mitään nopeita raketoimisia turha odotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnet on hyvä. Nettisivun kautta avataan arvo-osuustili ja se ei maksa mitään. Sovellus on helppokäyttöinen. Voit toki oman pankkisi kautta sijoittaa mutta yleensä kovemmat kulut ja kankeampi käyttää.
Nordnetin kautta sijoitat ETF-kokeen jälkeen kuukausittain S&P 500-indeksirahastoon 2,5€ kuluin.
Miksi etf kun siellä on Nordnet usa indeksirahasto missä merkintäkulut 0€?
Vierailija kirjoitti:
Nordnet on hyvä. Mulla on ollut sielä rahastoja n. 5 vuoden ajan, pikku summia kylläkin. Sinne lisäilen säästöön aina kun muistan. Tällä hetkellä omistan suomen, ruotsin ja usan rahastoa. Pientä tuottoakin on tullut. Rahastosijoitus sopii pitkäaikaiseen sijoittamiseen hyvin, mitään nopeita raketoimisia turha odotella.
Hyvä että olet ollut tyytyväinen.
Ei indeksirahastoissa pitäisi olla kovin suuria eroja eri rahastojen välillä, rahaston säännöissä kerrotaan että miten rahasto sijoittaa ja ehkä mitä indeksiä se pyrkii seuraamaan.
Eniten tietysti huolettaa se että Nornetille ei koskaan kävisi niin kuin OP asuntorahastolle, että yht'äkkiä he keksivät että syystä x rahaston osuutta ei saada muutettua rahaksi.
Olen aina olettanut että jos on ostanut rahastoa niin omistaa ne osuudet osakkeista ja siihen ei esim. Nordnet vaikuta mitään, mutta tuo OP: asuntorahasto, vaikka on ihan eri juttu, pistää vähän miettimään.