Nordnet ja rahastosijoittaminen
Haluaisin vihdoin alkaa säästää johonkin indeksirahastoihin...kannattaako se tehdä miten ja mitä kautta? Nordnetin sovellus ainakin näyttää toimivan surkeasti kun en pääse avaamaan tiliä, onko edes luotettava? Vai teenkö tämän oman pankin kautta vai miten? Help!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menevät S-pankissa bonukset rahastoihin, ovat menneet jo yli 10 vuotta. Tuotto on ollut hyvä, nyt yli 20% plussalla. Lisäksi olen ostanut sieltä joitain muitakin rahastoja könttäsummilla, hyvin ovat ainakin tähän mennessä tuottaneet.
10 vuodessa 20% tuotto on surkea. Se on alle 2% vuodessa (johtuen korkoa korolle ilmiöstä). 5-8% vuodessa on jo ihan kelpo. Mieti, jollain paremmalla rahastolla olisi sijoituksesi arvo noussut jo lähes 100% samassa ajassa.
Ei sitä voi noin laskea. Kommentoimasi kirjoittaja ei ole sijoittanut koko summaa kerralla 10 vuotta sitten, vaan vähitellen 10 vuoden kuluessa. Jos koko ajan on sijoittanut tasaisesti saman summan, niin keskimääräinen sijoitusaika on 5 vuotta.
Ei tuo tuotto silti kovin hyvä ole, mutta sentään paljon parempi kuin sinun laskemasi alle 2 % vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnet on hyvä. Nettisivun kautta avataan arvo-osuustili ja se ei maksa mitään. Sovellus on helppokäyttöinen. Voit toki oman pankkisi kautta sijoittaa mutta yleensä kovemmat kulut ja kankeampi käyttää.
Nordnetin kautta sijoitat ETF-kokeen jälkeen kuukausittain S&P 500-indeksirahastoon 2,5€ kuluin.Seligsonissa saa laittaa indeksirahastoon kerralla 2500 €, jotta kulu olisi noin iso.
Kannattaa ottaa selvää mitä eroa on etf rahastolla ja perinteisellä rahastolla. Etf rahastoista maksetaan kaupanköyntikulut kuten osakkeista, mutta itse rahaton kulut voi olla 0.07% ja osuuksia voi myydä reaaliaikaisesti pörssin aukioloaikoina kuten osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnet on hyvä. Nettisivun kautta avataan arvo-osuustili ja se ei maksa mitään. Sovellus on helppokäyttöinen. Voit toki oman pankkisi kautta sijoittaa mutta yleensä kovemmat kulut ja kankeampi käyttää.
Nordnetin kautta sijoitat ETF-kokeen jälkeen kuukausittain S&P 500-indeksirahastoon 2,5€ kuluin.
Tietysti huomioitava, että jos kulut saa olla maksimissaan 1% niin ei vaikka satasella kannata ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnetin kautta sijoitat ETF-kokeen jälkeen kuukausittain S&P 500-indeksirahastoon 2,5€ kuluin.Seligsonissa saa laittaa indeksirahastoon kerralla 2500 €, jotta kulu olisi noin iso.
Kannattaa ottaa selvää mitä eroa on etf rahastolla ja perinteisellä rahastolla. Etf rahastoista maksetaan kaupanköyntikulut kuten osakkeista, mutta itse rahaton kulut voi olla 0.07% ja osuuksia voi myydä reaaliaikaisesti pörssin aukioloaikoina kuten osakkeita.
Jos Nordnetilla maksaa kuluja 2,5 €/kk, vastaa se jo 0,5 % vuosikulua 6000 euron salkusta. Ei ole ihan edullista pieniä sijoituksia tekevälle. Sitten on eri juttu, jos salkun koko on kymmeniä tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Nordnetilla maksaa kuluja 2,5 €/kk, vastaa se jo 0,5 % vuosikulua 6000 euron salkusta. Ei ole ihan edullista pieniä sijoituksia tekevälle. Sitten on eri juttu, jos salkun koko on kymmeniä tuhansia.
Koskee siis etf kuukausisäästösopimuksen osto kaupankäyntikuluja, mikä on mielestäni kohtuullinen jos ei ota huomioon ulkomaalaisia välittäjiä.
Jos satut olemaan Nordean asiakas, niin sitä kautta on ihan hyvä sijoittaa. Kohtuulliset kulut ja itselläni ainakin kaikki toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menevät S-pankissa bonukset rahastoihin, ovat menneet jo yli 10 vuotta. Tuotto on ollut hyvä, nyt yli 20% plussalla. Lisäksi olen ostanut sieltä joitain muitakin rahastoja könttäsummilla, hyvin ovat ainakin tähän mennessä tuottaneet.
10 vuodessa 20% tuotto on surkea. Se on alle 2% vuodessa (johtuen korkoa korolle ilmiöstä). 5-8% vuodessa on jo ihan kelpo. Mieti, jollain paremmalla rahastolla olisi sijoituksesi arvo noussut jo lähes 100% samassa ajassa.
Ei sitä voi noin laskea. Kommentoimasi kirjoittaja ei ole sijoittanut koko summaa kerralla 10 vuotta sitten, vaan vähitellen 10 vuoden kuluessa. Jos koko ajan on sijoittanut tasaisesti saman summan, niin keskimääräinen sijoitusaika on 5 vuotta.
Ei tuo tuotto silti kovin hyvä ole, mutta sentään paljon parempi kuin sinun laskemasi alle 2 % vuodessa
On jo ihan hyvä vaikka sijoittaisi setelit tyynyn alle vrt jos humputtelee vaan menemään.
Näin arvopaperimarkkinat seuranneena juuri Seligsonilla on pitkä maine rahastoyhtiön joka ei koskaan "parantele" rahastojen sa historiaa fuusioilla ja muilla periaatteessa luvallisilla konsteilla. Pankkirahastot tekevät tätä kaiken aikaa. Seligson ja Nordnet on ne joihin itse sijoittaisin. Välttäkää pankkien rahastoja ja myös niitä jotka soittelee kotiin. Seligson ei käytä rahaa myyntiin = säästöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo S pankin rahasto juttu? Joku tonni on sinne kertynyt, vielä ainakin 8,5% plussalla. Joku vuosi sitten oli 15% miinuksella.
Tarkoitatko Säästäjää? Se on helppo tapa sijoittaa. S-pankissa voi avata myös arvo-osuustilin. Voi ostaa rahastoja vaikka kympin kerrallaan. Esimerkiksi passiivisen USA ESG-rahaston arvo oli viimeksi katsoessani kympin sijoituksella noussut liki 24 euroon.
S-pankki ei tarjoa arvo-osuustilejä
https://www.s-pankki.fi/fi/saastaminen-ja-sijoittaminen/saastamisen-san…
Nordnet on paras ja suosituin mutta rahastsijoittamisessa rikastuu vain pelin järjestäjä. Suuret kulut, tosin riski pieni.
Pikkupelurin kannattaa sijoittaa osakkeisiin.
Esim, 1 000 rahastoon, "5% huipputuotolla" 50 eur. Voit ostaa metwyrstia lauantaimakkaran sijaan.
1000 osakkeisiin, voi olla että kaik män, tai osut tenbaggeriin ja voitat 10 000.
Ihan ummikkoaloittelijalle minäkin suosittelen S-Pankin rahastoja. Ne on helppoja ja halpoja ja niiden avulla pääsee hyvin alkuun. Sitten, kun kokemus karttuu, voi alkaa katsella muitakin. Minulla itselläni on rahastoja S-Pankissa, Danske Bankissa, Nordnetissa ja Lähi-Tapiolassa. Osaan menee tietty summa säännöllisesti joka kuukausi, osaan talletan silloin tällöin pikkusumman ja osaan kerran vuodessa jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ummikkoaloittelijalle minäkin suosittelen S-Pankin rahastoja. Ne on helppoja ja halpoja ja niiden avulla pääsee hyvin alkuun. Sitten, kun kokemus karttuu, voi alkaa katsella muitakin. Minulla itselläni on rahastoja S-Pankissa, Danske Bankissa, Nordnetissa ja Lähi-Tapiolassa. Osaan menee tietty summa säännöllisesti joka kuukausi, osaan talletan silloin tällöin pikkusumman ja osaan kerran vuodessa jotakin.
Ummikkoaloittelija täällä. Kun ruksin esim. Nordnetin rahastovalikosta pois yli 1% kuluilla olevat sekä ei-toivotut alat kuten eläinkokeet, ei jäljelle jää juuri mitään. Näinkö tämä nyt menee 😞 ? Onko vain maksettva kovemmat kulut jos haluaa "eettistä" rahastoa?
Sopiiko tuo Nordnet piensijoittajalle ollenkaan? Sijoitan tällä hetkellä 70 €/kk pankin rahastoon. Ostokuluja ei mene lainkaan, vuotuiset kulut on 0,42 %. Tuo Nordnetin 2,5 euron ostokulu olisi jo 3,57 % tuosta 70 eurosta.
Minulla on Nordnet-tili, jossa on eri rahastoja. Aloitin kk-säästämisen pienellä summalla ja nostin pikkuhiljaa. Mukava potti kasvanut. Automaatti hoitaa kaiken, itse ei tarvitse miettiä. Alussa soitin Nordnetiin ja kysyin neuvoja. Siellä ystävälliset pojat auttoivat tädin säästämisen alkuun. :D
Vierailija kirjoitti:
Nordnetissä unohda rahastot ja tee kk-säästösopimus muutamaan etf.
Muista maantieteellinen- ja toimialahajautus tai ota jotain maailmanlaajuista indeksiä vaikka s&p 500.
Miksi etf on mielestäsi parempi kuin vastaava rahasto? Nehän ovat koko lailla samaa kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Nordnetin asiakaspalvelun taso on ö-luokkaa, siinä vaiheessa kun oikeasti tarvitset jotain palvelua. Äläkä missään nimessä haksahda heidän omiin rahastoihin.
Mikä vika niissä on?
Nyt on kyllä sellaista soopaa koko tämä keskustelu. Älä AP usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo S pankin rahasto juttu? Joku tonni on sinne kertynyt, vielä ainakin 8,5% plussalla. Joku vuosi sitten oli 15% miinuksella.
Nyt ajattelet, että koko raha olisi sijoitettu heti alussa. Tuossahan rahaa on sijoitettu pitkin matkaa, niin ei voi laskea noin. Toki tuotto on matala, mutta ei ihan noin huono kumminkaan kuin mitä väität.
Vierailija kirjoitti:
Näin arvopaperimarkkinat seuranneena juuri Seligsonilla on pitkä maine rahastoyhtiön joka ei koskaan "parantele" rahastojen sa historiaa fuusioilla ja muilla periaatteessa luvallisilla konsteilla. Pankkirahastot tekevät tätä kaiken aikaa. Seligson ja Nordnet on ne joihin itse sijoittaisin. Välttäkää pankkien rahastoja ja myös niitä jotka soittelee kotiin. Seligson ei käytä rahaa myyntiin = säästöä
Jaa siitäkö siinä on kyse. Nyt ymmärrän. Joudun sijoittamaan lisäeläkettäni Mandatumin kautta ja olen aivan raivostunut siihen, että aina kun olen onnistunut löytämään hyvin tuottavan rahaston, se muutaman vuoden kuluttua fuusioidaan johonkin täyteen kuraan.
Juuri tuota tarkoitin. Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla pikkusummilla.