**LOKAlutuset keksiviikkona**
Taas kuudelta herätty, esikko vielä onneksi nukkuu, mies lähti pyöräilemään, ja mie mietin että iskeekö tänään öllötys, toivottavasti ei :S
Juuh, näköjääns lähtee päivä normiin tapaan käyntiin eli vaipanvaihtoon mars.
väpä ja touho rv 7
Kommentit (54)
Huomenta kaikille.
Eilen illalla oli ameriikoista tullut viesti, joka kertoi vakuutuksista siellä.
Täällä keksi- euroopassa maksan n. 130 eur kuussa nettopalkasta sairasvakuutuksesta (ja mies maksaa saman verran). Yleisesti sairauksissa siihen liittyy omavastuu, joka minulla on 1250 eur vuodessa (eli sen jälkeen vakuutus korvaa). Jos valitsee pienemmän omavastuun, niin kuukausimaksu on suurempi, yleensä max 350 eur/kk.
Nettopalkka on korkeampi täällä, joten sen korkeus kattaa oikeastaan omasta pussista maksettavan sairasvakuutuksen. Vähävaraisten vakuutukset hoitaa valtio, joten sairasvakuutuksen ulkopuolelle ei jää kukaan.
Raskaus ei tosin ole täälläkään sairaus ;), joten raskaus ei kuulu omavastuun piiriin. Raskauden aikana korvataan täysin 7 tarkastusta (onhan se vähän Suomeen nähden) plus kaksi ultraa plus sitten synnytysvalmennusta, imetysvalmennusta jne ja osittain erilaisia jumppia ja joogaa. Jos lääkäri katsoo aiheelliseksi, niin tarkastuksia korvataan lääkärin harkinnan mukaan tarvittava määrä. Sairaalassa synnytyksen jälkeen korvataan 5 pv oleskelu. Aion sitten lisänä käydä suomen reissuilla moikkaamassa vanhaa gyneä, niin saan sitten hieman useammin tarkastuksia.
Muutto on suunnitteilla n vuoden sisään, mutta synnyttänen kuitenkin täällä. Suomeen palatessa ei saa äitiysrahaa (mutta saisin äitiysrahaa 3 kk täältä mukaan Suomeen), jos ei ole asunut Suomessa 180 pv ennen laskettua aikaa, vanhempainrahaa saa minimimäärän n. 15 eur/arkipäivä, koska ulkomaantuloja ei lasketa vahempainrahan määrää määriteltäessä.
Mutta on siellä Suomessa hienot systeemit, joten olkaa iloisia niistä. Kerron aina " sisarille" töissä Suomen systeemeistä, pitkästä äitiyslomasta jne ja mm. siitä, että minun mieheni ihan vakavissaan harkitsee jäävänsä kotiin jossain vaiheessa lapsen kanssa - se ihan vetää kyllä tytöt hiljaisiksi. Täällä työssäkäyvillä ei useinkaan ole lapsia.
Terveyttä kaikille!
Ei mitään uutta tänne. Aika kuluu aivan liian hitaasti ja pelkoja pyörii mielessä, joten en viitsi nyt enempiä tänne valitella ja pilata muiden fiilliksiä.
Uutu rv 5+2
Heips pitkästä aikaa!
Kyselin eilen neuvolasta närästys- päänsärky- ja allergialääkkeistä. Ohessa sieltä saamani email-vastaus lääkkeiden osalta sellaisenaan.
En tiedä uskaltaako itse sanoakaan, mutta tuntuu että pahoinvointi ja yökötys alkaa olla taakse jäänyttä aikaa. 9+3 menossa. 21.3. mennään sitten ekaan ultraan ja pari viikkoa siitä on tarkoitus mennä vielä yksityiselle lapsivesipunktioon, jos ei saada sitä julkiselta puolelta. Jos joku kaipaa hintatietoa, niin maksaa reilun 900 ¿ ja Femedon Helsingissä tekee.
Vointeja kaikille, kyllä tämä näköjään tästä vielä iloksi muuttuu ja aika kuluu todella nopeaan!
-Tanja
Tässä neuvolasta tullut email:
Parasetamolia (Panadol) voit käyttää päänsärky ja muunakin kipulääkkeenä, ns
tulehduskipulääkkeitä ei saa käyttää ilman lääkärin lupaa( Burana, Ketorin ym).
Närästyslääkkeitä on sallittuja useita Rennie niistä aika tyypillinen voit tarv
huoletta käyttää samoin ulostuslääkkeet yl turvallisia. Suun kautta otettavia
antihistamiinivalmistetita kuten Zyrtec ei saa raskauden aikana käyttää, mutta
paikallisiin allergia oireisiin tarkoitetut silmätipat, nenäsuihkeet,
hengitettävät keuhkoihin vaikuttavat lääkkeet on sallittuja. Erilaiset
käsikauppa voiteet kuten Hydrokortison valmisteet on turvallisia.
Rohdosvalmisteita ns luonnon lääkkeitä on syytä varoa niissä voi olla esim
maksatoksisia aineita eikä niitä ole tutkittu lääketieteellisesti tarpeeksi
luotettavasti. Maito happobakteeri valmisteita, kefilus voit tarv käyttää.
Emättimen hiivatulehdukseen tarv voi käyttää paikallisia voiteita ja puikkoja
mutta ei suun kautta otettavia lääkkeitä. Antibiooteista on aina lääkärille
huomautettava, että on raskaana läheskään kaikki antibiootit ei tuolloin sovi.
Yskänlääkkeissä on raskauden aikana sopivia valmisteita Reodyn mm, mutta
parempi tuolloin keskustella lääkärin kanssa muistakin yskänhoito toimista.
Vitamiinivalmisteista nykyään tärkein on D vitamiini jonka annostus
riippuvainen käyytämäsi päivittäisen maito määrän mukaan 50-100mikrog. Monet
käyttävät jotain monivitamiinivalmistetta mutta se ei välttämätöntä,
rasvaliukoisia vitamiineja syytä varoa syömästä liikaa kuten A vit.Varmaan
paras aina varmistaa neuvolasta tai lääkäriltä jos lääkityksen tarvetta tulee
eri lääkkeillä erilaisia vaikutuksia raskauden eri vaiheissa jokin sopii alussa
muttei lopussa ja päinvastoin.
rv 7-4, töissä juuri ennen lounasta. Oli niin huono olo että pelkäsin näyttäväni vihreältä. Edelleen odottelen perjantain ultraa ja tietenkin toivon enemmän kuin mitään näkeväni siellä sykkeen. Pieni vuoto jatkunut jo kaksi viikkoa :[
Eilen illalla olin masentunut kun luin palstalta miten joidenkin odottajien miehet hemmottelevat äityleitä. Meillä kun ei ole niin. Kun viime viikolla valitin väsymystä niin mies sanoi että nytkö se taas alkaa. Ja minä en oikeasti turhasta valita. Pienokainen on oikein odotettu myös isin puolelta. Myös esikoinen on hänelle kaikki kaikessa. Jotenkin tuntuu kummalta että äidille ei sympatiaa riitä. Mutta tiedänhän sen että arki on kaikilla arkea. Kaikki eivät saa aamiaisia vuoteeseen. Mutta olkaa onnellisia te jotka saatte :)
Laitetaas eiliset tähän: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9712372&p=1&tmode=1&smode…
Eilinen päivä meni nettipimennossa, kun olin koko päivän koulutuksessa. Onpas paljon ollu juttua ja onpa paljon uusiakin tullut taas mukaan! Tervetuloa kaikille! :)
Joku oli nähnyt vauvaunia. Mie näin pari yötä sitten jo unta tästä masuasukista ja hänen syntymästään. Synnytys oli muka superhelppo ja nopea ja TYTTÖ oli syntyessään tummatukkainen kuten isoveljensäkin aikanaan. :) Se oli niin toden tuntuinen uni!
Synnytyksestä tulikin mieleen, että mie kuulun taas niihin, jotka ehdottomasti haluaa synnyttää alakautta ja ajatus sektiosta tuntuu tosi pelottavalta. Kai siitäki sitten selviäisi, mutta mulle ainaki tuo esikoisen synnytys oli aivan ihana kokemus. Tottakai se tekee kipeää eikä se alapään haava ihan päivässä tai kahdessakaan parane, mutta en tiedä, jotenki se synnytys vaan oli aivan huippu kokemus ja toivon tosiaan että pääsen sen lokakuussa kokemaan uudestaan! :)
No, nyt täytyy jatkaa taas hetki töitä. Moi!
sapa rv 6+5
En ole koskaan aikaisemmin osallistunut nettikeskusteluihin, vaan lukenut vain taustalla muiden kirjoituksia. Pari viikkoa sitten sain tietää odottavani kolmatta lasta ja ajattelin nyt osallistua mukavan oloiseen nettirinkiin minäkin!
En ole vielä käynyt neuvolassa, mutta vauvalaskuri antaa lasketuksi ajaksi 25.10. Isosiskoihin tulee ikäeroa 4,5 ja 6,5 vuotta, joten leikkiseuraa pienin ei heistä taida saada.
Missä vaiheessa te muut aloitte tuntea pahoinvointia? Mulla ei ole muita oireita kuin kipeät rinnat. Kahden edellisen lapsen kanssa muistan yökkineeni pöntön reunalla, mutta en muista yhtään millä viikoilla. Toivottavasti tämä on merkki helposta alkuraskaudesta!
Mukavaa keskiviikkopäivää kaikille!
UUTU tänne vaan purat tuntojasi, pois mielestä tommoset " fiilisten pilaaja" -aatokset, tää palsta on sitä varten että täällä saa tuulettaa niin huonoja ku hyviä juttuja, eikös niin! *hali*
MINULI3 joo ei meilkään tule aamupalaa sänkyyn :D, etenki ku mies inhoo muruja sängyssä ylikaiken... no joo... meillä nuo huomioinnit on näkyny yleensä myöhemmäs raskaudes niin, että ukko on kysymättä/pyytämättä kantanu mammalle suklaatia :P
Mistä sitten aasinsilta, onko teillä jo ollu omituisia HIMOJA tai mitä on ollu edellisis raskauksis?
Mulla kaikki kolme raskautta on alkanu niin että joskus rv 5 tienoilla olen yhden äkkii halunnu jotain suolasta... Esikoisesta se oli grillipihvi, tokassa kebab ja nyt kolmannes nuudeli :D, sitten myöhemmin on iskeny tajuton suklaahimo (mie en aijemmin tykänny suklaasta), esikoista ootellessa meni pahimmillaan kilo suklaata päiväs!!?? :o Nyt toivon että mieluumiin ällöisin tuota tuotetta...
väpä taas... rvt 7 kai... jo.-.- hui että.....
mulla ei tässä ei edellisessäkään odotuksessa ilmenny mitään " tännenythetipakkosaada" -himoja, mutta jos nyt saisin valita, niin mie en mitään muuta söisikään kuin ruispaloja paahdettuina, päällä oivariinia ja juustoa (mielellään kerma-) ja kotimaista tomaattia. Ja kaikki perinteiset ruuat kuten miehen eilen tekemä spagetti ja jauhelikastike, aaaaah, ihanaa! :P
Sama oli esikoisen odotuksessa: ruisleipää ja tavallista kotiruokaa. Etenki jauheliha- ja ruskeat kastikkeet oli aivan ihanaa. Kerran jopa yritin ite käristää sellasta maailman epäterveellisintä kastiketta: jauhot ja voi pannulle kärisemään ja vettä ja mausteita perään. Siitä tuli ihan kamalan näköistä liisteriä, mutta se palaneen jauhon ja voin maku, se oli olevinaan niiiin taivaallisen makuista.
sapa täällä taas, nälkäisenä..
kävin tässä joku aamu vaa' alla ja kauhuksein huomasin, että kilo tai oikeestaan kaksi on jo tullut lisää!!! Mutta sitä tää alkuraskaus teettää, kun huono olo on koko ajan ja nälkäisenä vielä pahempi, joten pakko on syödä vähän väliä.. Lisäks mie luulen, että tota nestettä tuppaa nyt vähän kertymään jostain syystä, seki vaikuttaa.
Keskiviikkoa kaikille!
Täällä ei vielä himoja ole tullut. Tosin ennen plussausta oli kamala himo maksamakkaraan ja sitä antaumuksella söinkin (sekin oli yksi oire). Viime raskaudessa mulla oli kaakao ihan ykköshimo. Ja tietty kaikki himotti mitä ei voinut syödä. Maksamakkaraa söin pari kertaa ja tuorejuustoista ja briestäkin löysin sallitun vaihtoehdon (pastöroituun maitoon tehty). Ja tietty meni himot ohi, kun sain vähän maistaa..
Tänään eka kertaa kunnon paha olo. Vielä ei laatta lentänyt, mutta yököttää niin kovasti. Kaksi kuppia kahvia ei tainnut auttaa asiaa. Minäkin tosiaan lopetin (taas) tupakan polton ja kamala turvotus jne päällä. Tänään tupakkahimo on jo parempaan suuntaan, ei olen oli ihan kamalaa!!
SJ + Terho 5+6
Täällä ollaan aloitettu päivä kykkimällä pöntön vierellä. Aiemmissa raskauksissa en ole oksentanu kertaakaan ja nyt ei yökkimisestä tule loppua. Vastapainona mulla on jatkuva nälkä. Ei mikään syömishimo, koska jos en syö pienin väliajoin mä alan tärisemään. Ihan kun joku sokerishokki.
Vihjailin aamulla lapsille mahdollisesta vauvasta ja molemmat oli innoissaan ajatuksesta, että saisivat pikku veljen. Siskoa eivät halunneet. Mulla on siis ennestään poika ja tyttö.
Meillä ei mies hemmottele mitenkään erikoisesti. On vaan huolissaan mun työstä, koska joudun nostelemaan paljon raskaita tavaroita.
Mulla on tänään ensimmäinen neuvolakäynti ja olen kirjoittanut paperille asioita mitä pitää kysyä. Mulla on ääni menny enkä voi juuri puhua, joten ajattelin, että se paperi olis oiva keino olla hiljaa...
Hauskaa päivänjatkoa kaikille!
Tänään parempi olo ja syötävä maistuu paremmin kun viimepäivinä. Väsyttää edelleen kovasti ja hissukseen teen hommia.
tampuburiini rv 6
Ei ole just nyt kaksiset fiilikset. Kuume nousi eilen illalla, kurkku on kipeä ja päätä särkee, täynnä räkää. Lisäksi pahoinvointikin tuntuu yltyvän, ekaa kertaa piti saada yölläkin ruokaa, ja pari tunita meni valvoessakin, oli niin huono olo.
Kaikki sentään pysyy sisällä, mutta tosiaan koko ajan pitäis olla syömässä. Paino on noussut 2,5 kiloa, mutta en tosiaan siitä stressaa, esikoisen kanssa kävi ihan samoin. Vikan 10 viikon aikana ei paino noussut enää yhtään, vaikka kunnolla silloinkin söin.
Himoja ei vielä ole iskenyt. Ekaraskaudessakaan kysymys ei niinkään ollut himoista, vaan nirsoilusta pahoinvoinnin kourissa. Silloin ekat pari kuukautta en oikein muuta syönyt kuin porkkanaraastetta, granny smith -omenia, paahtoleipää ja mäkin ranskalaisia. Loppuvaiheessa iski suklaahimo, piti nimenomaan saada punaista royalia. Nyt olen suolaisen, rasvaisen ja happaman suhteen kaikkiruokainen.
No, brie-himo kyllä iski tossa aikaisempia juttuja lukiessa, SatuJane, mitä niistä saa syödä?
Sitten vielä 07Mamma ja AJL, kiva lukea teidän juttuja, muistutus tosiaan siitä, että verorahoille saa vastinetta. Vaikka täälläkin monet käy yksityisellä ultrassa, niin sekään ei maksa maltaita, kun Kela siitäkin korvaa.
-Ja_me rv 9+5
En nyt ulkoa muista mikä brie oli sallittu.. Okei, kävin surffaamassa, ainakin valion brie on tehty pastöroituun maitoon :)
Nyt on sit vessanpönttökin pesty ja yökitty. Edelleen oksu tulematta, mutta niiiiin lähellä. Poika leikki kylppärissä shampoo-pulloilla ja äiti yökki vieressä pää vessanpöntössä. Miten niin oli niin helppoa ekassa raskaudessa tää pahoinvointi, kun ei tarvinnut ketään viihdyttää samalla..
jospa tässä söis jotain (taas vaihteeksi) ja kävis tossa lähikaupassa katsomassa.
07Mamma ja AJL: kiva kuulla, että Suomessa ne asiat on niin paaljon paremmin kun muutamassa muussa paikassa. Vaikka se tiedostaa niin ihan kiva aina kuulla muistutuksia... ;)
Täälä vietetään saikkupäivää, mies lähti työmatkalle, joten mä otan ihan rennosti pari päivää. Eilinen oli niin kamala, ettei mitään järjekä hillua töissä, jossa oikeesti pitäisi miettiäkin asioita.. :) Joten nyt otetaan sitten vauhtia kotoa...
PAINONNOUSUSTA niin kyllä! Täälä sitä on tullut noin 3 kg ja se tuntuu ja näkyy. Ihmeellistä sikäli, etten todellakaan syö mitään enempää- päin vastoin kuvotuksen takia ruokailu on kapeampaa kuin aiemmin. Ehkä se on sitten turvotusta...niin no..omat farkut kyllä kiristää vatsankohdalta sillee, ettei oikein kiinni saa.. ;)
Odotan vaan, että olo paranis ja pääsis salille/jumpalle niin ehkä se helpottais turvotustakin......
Katarina+Ritu (7+3)
Hei Uutu
Minulla ainakin on pelkoja joten minunkin puolestani saa purnata ja purkaa kuinka paljon haluaa. Elän itsekin jotenkin kielekkeellä - haluaisin nauttia raskaudesta sydämen pohjasta ja siksi torjua pelkoja, jotka kuitenkin ovat olemassa, enkä voi niitä " hallita" .
Jos joku ei halua lukea purnausta, niin voihan sitä hypätä silmillään sen viestin yli.
Taidan minäkin viimein päästää vähän irti noista vauvakuumeilupuolen kavereista ja siirtyä kirjoittelemaan tänne (esittelyissä olen kyllä ollut jo jonkun aikaa). Tänään ei kyllä ole paras päivä kirjoittaaa, mutta pakko vähän purkaa pahaa oloa.
Siis pahaa oloa on ollut ihan fyysisestikin, mutta tänään iski myös henkiselle puolelle ja itkua pukkas, kun tuli tietoa että auto joutuu remonttiin ja tulee maksaa jotain toista tonnia, kiva,kiva ihan kun olis ylimääräistä! Arvaatte varmaan yhdistelmän rahanmeno ja hormonit eli itketty on ja vuolaasti. Harmittaa niin vietävästi kun just on suunnitteltu että pitäis vaihtaa auto ja alkaa pistää vähän syrjään, vaikka eletäänkin vain miehen palkalla, kun mä oon hoitovapaalla ja sitten tulee tämmönen takaisku. Vanhasta autosta saa ehkä jonkun 4500¿ ja nyt sitten sitä pitää korjata hirveellä summalla, että sillain. KERPELE!!!! (siis auto on vaihdettava viimeistään siksi kun vauva syntyy, kun meidän tuleva viisihenkinen perhe ei siihen enää mahdu ja auto on pakko olla koska asutaan sellasessa paikassa ettei muuten pärjää).
No sori toi vuodatus, mutta ymmärrette varmaan, vaikka toisaalta tiedän että raha on vain rahaa ja kyllä asiat yleensä järjestyy....
...joku puheli mieliteoista. Mun on tehnyt ihan hirmusti mieli kaikkea suolaista ja mausteista, eilen miehen piti tuoda nachoja ja salsadippiä kaupasta. Toivottavasti nää mieliteot ei kestä kauaa, etten ala keräämään hirveästi painoa.
Nyt täytyy mennä laittamaan ruokaa, ehkä palaan huomenna jo paremmalla mielellä.
Luhtavilla rv 7+5
Huomentapäivää!
Olipas kiva lueskella juttujanne. Omakin raskaus jotenkin konkretisoituu, kun tajuaa, että on muita ihmisiä samanlaisessa tilanteessa. Tänään on ollut kyllä vähän epävarma olo (UUTUn ja kumppaneiden ajatukset tuttuja!), kun ei ole ollut mitään pahoinvointia. Eilenaamulla jouduin käydä yökkimässä. Eipä sitä etukäteen uskoisi, että sitä tosiaan kaipaa pahoinvointia... 07MAMMAko se kirjoitti hyvin siitä, että olo on kuin veitsenterällä. Olen samaa mieltä, ettei vielä osaa täysin iloita raskaudesta, mutta pyrkii kuitenkin pitämään ajatukset positiivisissa seikoissa. Vasta sitten murehditaan, jos siihen on oikeasti syytä, eiks je!
Itse ilmoittauduin mukaan vasta eilen, mutta ainakin KIIULI-80, JOANNA-31 ja LUHTAVILLA ovat ilmoittautuneet uusina mukaan sen jälkeen. Tervetuloa minunkin puolestani. Luhtavillan kans ollaankin jo tuttuja tuolta kuumeilijoista :) Pahoittelut sinulle tuosta autohommasta, kuulostaa kyllä kurjalta :/ Mutta kyllä asiat järjestyy!
Kirjoititte esittelypinoista, mistäs sellainen löytyy?! Olisi mukava katsella, ketä kaikkia meitä onkaan.
Kiva kuulla, että lokalutuissa on myös muita ulkomaanmammoja, ainakin AJL ja 07MAMMA. Me ollaan muuttamassa toukokuussa takaisin Suomeen täältä Etelä-Euroopasta, mutta kai tässä täytyy paikallinen neuvolasysteemi jostain ottaa selville. Helppo olis kysellä Suomesta, mutta kun halutaan pitää tämä vauvaprojekti mahdollisimman salassa. Toiveissa olisi popsahtaa Suomeen kasvaneen mahan kanssa kenenkään siitä etukäteen tietämättä :)
Oli kyselyä painosta ja himoista. Minulla paino ei ole vielä noussut, mutta vatsa kyllä vähän pömpöttää - varsinkin iltaa kohden (kiva lukea, että muillakin samanlaista). Himoja ei ole vielä ollut. Pitsanpäällysjuusto ja aamujogurtti eivät aluksi meinanneet mennä alas, mutta nyt viime päivinä ei mitään ongelmia ole ollut. Täytyy myöntää, että tämä oireettomuus aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta enkö minä just koettanut selittää, että ei murehdita ennen kuin on syytä...
Tsemppiä pahoinvoiville! Nostan kyllä hattua teille, jotka jaksatte töissä painaa! Mulla opiskelut kotona meneillään (gradunvääntö), mutta aika hiljaista on sillä saralla.
t. Fudgis 6+5
minä kerrankin näin ajoissa vastaamaan. Koulu alkaa vasta myöhemmin joten ehtii mainiosti tsekata et mitä teille muille kuuluu.
Pahoinvointi alkaa kohta olla niissä lukemissa mitä aikaisemminkin eli tekis mieli kömpiä peiton alle ja raivata reitti vessalle valmiiksi, ihan varan vuoksi. Tokasta oksensin jopa kerran, mutta yrittänyt olen aiemmin sitä useastikin. Jännä vaikka kuinka tekisi pahaa niin se ei vain tule.
Ajattelinkin tuossa katsoa vähän aikaa josko tämä olo hellittäisi niin menisi kouluun, mut jos ei niin taidan pitää vapaapäivän ja ehkä hakea loppuviikolle saikkua. Sit alkaiski jo hiihtoloma. En paljon haluttais istua tunnilla naama vihreänä ja keskittyä siihen ettei vain oksenna. Eiköhän muutkin jo siitä arvais asian todellisen laidan...
Olipas taas valitusta, mutta sitä tämä alku tahtoo olla. Lohduttaa tietty se et kun on pahoinvointia niin vauvalla pitäisi olla asiat kunnossa...ja kyllä tätä nyt jonkin aikaa kestää.
Jotkut hajut on alkanut inhottamaan, kuten kahvi ja juusto...kahvia kyllä juon aaamulla ainakin mut muuten menee teekin. Ja jos vanhat merkit pitävät paikkaansa niin kohta jää tuo kahvi pois kokonaan.
Jopas sitä tässä oli taas omanapaista juttua...onkos muilla painoon tullut jo muutoksia? Täällä se on jo uhkaavassa nousussa jatkuvan (pakko)syönnin ja tupakkalakon napostelun ansiosta...
moonshine 6+1