Mikä on paras tapa hoitaa tilanne kun varattuna rakastuu toiseen?
Pettäminen on väärin, mutta miten tuo pitäisi hoitaa niin, että se puoliso siitä selviäisi kohtuu järjissään? Ei kai kukaan kuitenkaan halua, että jäädään vain siihen, ollaan yhdessä, vaikka toisen tunteet suuntautuu johonkin toiseen? Vai haluaako? Haluaisitteko olla vain tietämättä, että toinen ei enää rakasta, mutta pysyy siinä lasten ja asuntolainan takia?
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on nyt kolmas, vakava ihastuminen ulkopuoliseen 18-vuotisen avioliittomme aikana. Kaikissa näissä suhteissa oli/ on myös nk. läheistä kanssakäymistä. Kaksi aiempaa suhdetta olen päättänyt ja päättänyt valita edelleen mieheni. Tästä kolmannesta en nyt ole ihan varma, mitä sen kanssa tekisin.
En ole etsinyt mitään uutta suhdetta missään vaiheessa. Nämä miehet vain ovat tulleet elämääni, ihastuminen on ollut voimakasta ja molemminpuolista. Kaikki heistä ovat olleet hyvässä työpaikassa/ yhteiskunnallisessa asemassa ja hyvännäköisiä.
Ei millään hyvällä, mutta hvetin huono puoliso olet.
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi miten on paras hoitaa ero, ei kysynyt miten jaksaa hammasta purren parisuhteessa jossa ei rakasta enää puolisoaan.
Ei kysytynyt erosta, vaan tilanteesta.
Jokaiselle se on oma päätös. Voi olla tilanne, että se ero on se paras päätös kuten itselleni.
No itse en kyllä haluaisi kumppania, joka on ihastunut toiseen ihmiseen. Eli jos mun kumppanilla ei olisi enää tunteita mua kohtaan tai olisi ihastunut/rakastunut toiseen, niin haluaisin että tulisi kertomaan mulle asiasta ja keskusteltaisi tilanne läpi.
Todennäköisesti johtaisi eroon, mutta se on elämää. Kunhan ei petä, niin kaikki hyvin. Myöskään sellainen ei ole reilua, et tullaan vaan ilmoittamaan, että löysinpä uuden ja se on moro. Pitää antaa toiselle aikaa käsitellä asia ja sopeutua tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on nyt kolmas, vakava ihastuminen ulkopuoliseen 18-vuotisen avioliittomme aikana. Kaikissa näissä suhteissa oli/ on myös nk. läheistä kanssakäymistä. Kaksi aiempaa suhdetta olen päättänyt ja päättänyt valita edelleen mieheni. Tästä kolmannesta en nyt ole ihan varma, mitä sen kanssa tekisin.
En ole etsinyt mitään uutta suhdetta missään vaiheessa. Nämä miehet vain ovat tulleet elämääni, ihastuminen on ollut voimakasta ja molemminpuolista. Kaikki heistä ovat olleet hyvässä työpaikassa/ yhteiskunnallisessa asemassa ja hyvännäköisiä.
Ei millään hyvällä, mutta hvetin huono puoliso olet.
Puolisoni on pettänyt (ainakin) kerran, josta jäänyt kiinni. Pitkissä parisuhteissa sattuu ja tapahtuu. Ole itse 20 vuotta saman ihmisen kanssa ja kerro sitten. Mieheni mielestä minä olen hyvä puoliso, kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ihastunut ja perhe ei paina vaa'assa yhtään? Viisaat ohittaa ihastukset ja keskittyy vahvistamaan omaa parisuhdettaan.
Eli haluaisitko olla vain tietämättä jos kumppanisi olisi rakastunut johonkin toiseen?
Kumppani tietää aina ja heti kun ihastut toiseen. Viisaampana odottelee hiljaa kun hormonihuurusi haihtuu. Jokaiseen tunteeseen ei pidä jäädä kiinni eikä mennä mukana. Kerran kun lähdet, takaisin et pääse. Luottamus on mennyt ikuisesti.
toinen kommentoija.
No mitä jos ei haihdu. Jos se kestää vaikka useamman vuoden? Purraanko vain hammasta?
Kielletty hedelmä kiehtoo ja kun et uskalla erota ensin ja sitten hakeutua uuteen suhteeseen, pidät himoa yllä. Kun eroat ja pääset uuteen suhteeseen, huomaat vuoden päästä että arki siinäkin tulee vastaan, ehkä jopa huonompi kuin exän kanssa. Siinä sitten etsit kolmatta kohdetta ja kierre on valmis. Eksät eivät sinua enää huoli. Missään vaiheessa et pysähdy miettimään että kannattaako jokaisen halun ja tunteen perässä mennä vai voisiko käyttää aivojaan ja opetella irtautumaan hormoonien käskytyksestä. Jostain syystä päädyit ensimmäiseen suhteeseen mutta miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ihastunut ja perhe ei paina vaa'assa yhtään? Viisaat ohittaa ihastukset ja keskittyy vahvistamaan omaa parisuhdettaan.
Eli haluaisitko olla vain tietämättä jos kumppanisi olisi rakastunut johonkin toiseen?
Pitkä parisuhde on pitkälti päätös olla yhdessä. Kyllähän vuosikymmenten aikana ihastuksia tulee joillekin varmaan useitakin, eri asia lähteekö eroamaan jokaisen ihastuksen innoittamana.
Se arki tulee aikanaan ihan siinä nyt uudessa ja jännittävässäkin suhteessakin.
Ja ei, en puhuisi ihastumisesta rakastumisena.
Niin. Parisuhde on valintaa ja joskus myös työn tekemistä sen vuoksi. Mieleltään epävakaat tai muuten häiriöiset luulevat että pel
Monesti eroaja ja salasuhtelija maalaa siitä nykykumppanistaan kotityrannin jota hän ei oikeasti ole.
Oikeuttaakseen salasuhteliunsa.
Itse kun salasuhtelija monesti on ottanut alistuvan tossun roolin joka on piilotellut tahallaan omia tunteitaan ja tarpeitaan hylkäämisen pelossa.
Sellaiset salasuhteilijat ovat pohjasakkaa ihmisinä, kumppaneina ja lasten vanhempina.
3 parisuhdettani on päättynyt siihen että nainen on ilmoittanut puhelimessa ihastuneensa toiseen. 10 vuotta yhteensä ja enemmän kuin pikkuisen harmitti joka kerta, varsinkin kun kaikki tahtoivat myöhemmin aloittaa alusta, ei kiitos. Ilmoitusasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppani tietää aina ja heti kun ihastut toiseen. Viisaampana odottelee hiljaa kun hormonihuurusi haihtuu. Jokaiseen tunteeseen ei pidä jäädä kiinni eikä mennä mukana. Kerran kun lähdet, takaisin et pääse. Luottamus on mennyt ikuisesti.
toinen kommentoija.
No mitä jos ei haihdu. Jos se kestää vaikka useamman vuoden? Purraanko vain hammasta?
Kielletty hedelmä kiehtoo ja kun et uskalla erota ensin ja sitten hakeutua uuteen suhteeseen, pidät
No jos se nykyinen suhde ei ole niin hyvä, kuin antaa ulospäin ymmärtää? Esimerkiksi itselläni on kaikki ulkoisesti hyvin. Kodin seinien sisäpuolella mies karjuu lapsille ja läpsii kahta heistä päivittäin. Minulle hän ei huuda, saati läpsi. Asiasta keskusteleminen ei muuta hänen käytöstään. On korkeasti koulutettu ja hyvässä työpaikassa. On kuitenkin hyviä hetkiä, liikumme yhdessä ja meillä on myös hauskaa yhdessä. Kaikki ei ole mustavalkoista.
T. Se, jolla on ollut kolme sivusuhdetta
Vierailija kirjoitti:
Pankaa kerran ja unohtakaa koko asia. Salassa puolisolta tietty. Pienin petos se on. Muuten kielletty rakkaus jää vainoamaan ja pilaa lopun elämää ja liittoa.
Jos sitten käy niin että kerta ei riitäkään vaan haluatte toisianne edelleen, niin se on sit ero entisestä ja uusi suhde pystyyn.
Typerin neuvo ikinä. Sänkyyn meno on se viimeinen hetki, jolloin viimeistään rakastutaan, ja sitten ollaan jo menty muutenkin rajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinen kommentoija.
Kielletty hedelmä kiehtoo ja kun et uskalla erota ensin ja sitten hakeutua uuteen suhteeseen, pidät
Tää kierre on ihan täysi urbaani legenda!
helvetti teidän kanssa. Ihmiset ovat erilaisia. Joku ihminen voi olla sopivampi toiselle kuin toinen. Joskus ihminen tapaa sen sopivan ihmisen vasta kun on sitoutunut toiseen. Se ei ole mikään kierre tai erehdys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankaa kerran ja unohtakaa koko asia. Salassa puolisolta tietty. Pienin petos se on. Muuten kielletty rakkaus jää vainoamaan ja pilaa lopun elämää ja liittoa.
Jos sitten käy niin että kerta ei riitäkään vaan haluatte toisianne edelleen, niin se on sit ero entisestä ja uusi suhde pystyyn.
Typerin neuvo ikinä. Sänkyyn meno on se viimeinen hetki, jolloin viimeistään rakastutaan, ja sitten ollaan jo menty muutenkin rajan yli.
Jos niin käy, niin sittenhän asiat menevät kuten kuuluukin. Rakastuminen, ero, uusi suhde jne. Löytyy se oikea, aiempaa sopivampi puoliso. Jos niin ei käy, niin se tulee selväksi eikä jää vaivaamaan ja rasittamaan liittoa. Eli oikein hyvä neuvo siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinen kommentoija.
Kielletty hedelmä kiehtoo ja kun et uskalla erota
No jos se nykyinen suhde ei ole niin hyvä, kuin antaa ulospäin ymmärtää? Esimerkiksi itselläni on kaikki ulkoisesti hyvin. Kodin seinien sisäpuolella mies karjuu lapsille ja läpsii kahta heistä päivittäin. Minulle hän ei huuda, saati läpsi. Asiasta keskusteleminen ei muuta hänen käytöstään. On korkeasti koulutettu ja hyvässä työpaikassa. On kuitenkin hyviä hetkiä, liikumme yhdessä ja meillä on myös hauskaa yhdessä. Kaikki ei ole mustavalkoista.
Juurikin tämä. Itse olen avioliitossa jossa puolison päivittäiseen sanavarastoon kuuluu mm. sanoa minulle että turpa kiinni. Hän myös päättää kaikista yhteisistä asioistamme. En siis pysty osallistumaan niihin koska se on hänen tavallaan tai ei ollenkaan. En voi pyytää häneltä palveluksia, hänen ratkaisu on että miksi minä teen kotona yhtään mitään ja odotan hänen tekevän jotain, jättäisin tekemättä. Voin puhua hänelle omista asioistani, vain omistani. Hän hermostuu jopa arkipäiväisestä jutustelusta jos kysyn mitään häneen liittyvää. En saa sanoa mitään lapsiin liittyvää, minulla ei voi olla oikeaa mielipidettä lapsiin liittyen. Jos erehdyn sanomaan jotain se on minun syyni jos lapsella on ongelma, ei saa sanoa. Riitoja ei enää tule koska hän kieltäytyy niistä. Huutaa turpa kiinni ja kävelee ulos ja ilmoittaa ettei puhu aiheesta. Ei voi edes kiistellä mistään, hän rauhallisesti ilmoittaa ettei aio puhua asiasta. Muuten ihan unelmapuoliso kaikkien mielestä . Niin ja iloinen täytyy kotona olla ja aina nauraa hänen jutuille tai alkaa syyttely. Mä olen valinnut tehdä omia asioitani ja nauttia niistä hyvistä hetkistä hänen kanssa itsenäisinä yksilöinä, en siis odota häneltä mitään. Hän on itse kieltänyt sen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinen kommentoija.
<
Kumpis sitten häpeää kun esim mies pettää ensin. Asia käsitellään ja jatketaan. Sen jälkeen pettäminen nainen. Häpeä on hyvin subjektiivinen kokemus. Kaikki ei tunne sitä lainkaan, eikä ole muiden mielipiteistä pätkääkään kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Jos vertaillaan vanhaa, ehkä vähän kulahtanutta ja arkisella tavalla tuttua, aviopuolisoa ja uutta ihastusta, niin kumpikohan siinä hormonihuuruvaiheessa vaikuttaa sopivammalta, kiinnostavammalta, ehkä jopa sielunkumppanilta? Uudesta ihastuksesta on helppo nähdä vain se ruusunpunainen hattaraversio, kun ei vielä oikeasti tunneta vaan elätellään (seksuaalisia) fantasioita.
Vaatii todellakin vaivannäköä kaivaa muistin sopukoista kaikki se, mihin on nykyisessä puolisossa aikanaan ihastunut ja rakastunut. Ehkä ihastuminen on merkki siitä, että parisuhteesta puuttuu jotain, siitä on ehkä tullut arkinen ja se on päästetty väljähtämään. Itse keskittyisin ensin korjaamaan suhdetta nykyiseen puolisoon ja tekisin kaikkeni, että siihen saisi vähän kipinää takaisin. En ymmärrä, miten niin moni tuntuu olevan valmis heittämään kaiken yhdessä koetun ja mahdollisesti vuosikymmenten yhteisen historian romukoppaan, kun joku eteen tupsahtanut tyypp
Joo, tämähän se. Että kyllä siihen sun nykyiseenkin puolisoon joku voi rakastua ihan yhtä tulisesti kuin sinä nyt siihen uuteen. Siitähän kyse kuitenkin on, uutuudenviehätyksestä joka pelastaa sinut arkistuneelta elämältä. Jos näitä fiiliksiä on ihan hyvässä avioliittossa, niin voi etsiä niitä syitä myös itsestään. Miksi on päästänyt elämän arkistumaan, voisiko etsiä sitä jännitystä muualta kuin avioliiton rikkomisesta. Useissa näissä tulee tosi ikäviä yllätyksiä kun lähdetään sellaisen matkaan jonka tapoja ja elämää ei oikeasti tunneta kunnolla. Sieltä voi tulla vaikka mitä eteen - väkivaltaa, peliongelmia, kroonista pettämistä jne. Joku voi onnistua että vaihtaa parempaan, mutta veikkaan että usealla se on niin, että haluaisi palata takaisin mutta kun se eksä on löytänyt jo uuden, niin eipä enää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinen kommentoija.
<
Se on todella monelle kierre. Toki ymmärrettävää että sosiaalisen häpeän vuoksi nämä salasuhteilijat yrittävät kääntää syyttävän sormen itsestään poispäin.
Monelle pettäjän leima jää sosiaallisesti loppuiäkseen. Varsinkin jos ei kykene tuomitsemaan sellaista käytöstä varauksetta
tässä koko aloituksessahan ei ole kyse salasuhteesta! Vaan nimeomaan miten käsitellä asiaa niin että ei tule salassa suhdetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinen kommentoija.
Kielletty hedelmä kiehtoo ja kun et uskalla erota
Tää kierre on ihan täysi urbaani legenda!
helvetti teidän kanssa. Ihmiset ovat erilaisia. Joku ihminen voi olla sopivampi toiselle kuin toinen. Joskus ihminen tapaa sen sopivan ihmisen vasta kun on sitoutunut toiseen. Se ei ole mikään kierre tai erehdys.
Silloin pitäisi ehkä miettiä, että kannattaisiko seurustella kevyesti omissa asunnoissa asuen. Jos pitää siis henkisesti toisen jalan oven välissä, että joku päivä saatankin ihastua johonkin toiseen ja se on sitten moro.
Edellisen suhteen alussa toinen kovasti jo haaveili yhteenmuutoista ja vaikka mistä. Mutta itsellä meni maku koko hommasta, kun jonkun asian yhteydessä kerran totesi, että eihän sitä aviossakaan ollessaan voi itse päättää, etteikö ihastuisi ja rakastuisi johonkin toiseen (ja sen takia eroaisi).
Itse tiesin sen lauseen jälkeen, että tämä suhde pidetään kevyenä hengailuna, ei tosiaankaan mitään sen vakavampaa.
Annat miehesi pahoinpidellä lapsianne? Jos tietäisin kuka olet tekisin lapsistanne lasun.
Jos aiot erota, kerro. Jos et aio erota, niin älä kerro ja ota etäisyyttä tähän himosi kohteeseen.
Ei ole mitään järkeä erota tyhjän päälle. Lapsillekaan ei tee hyvää muuttaa jatkuvasti.