Äkillinen näkähäiriö
Yhtäkkiä tuli silmiin sellaisia vilkkuvia sahalaitaisia viivoja. Kuten kolmioita peräkkäin. Tätä kesti muutama minuutti ja sitten meni ohi.
migreeniä ei ole aiemmin ollut.
lääkäriin soitettu mutta aika vasta ensi viikolla.
onko muilla ollut tällaista? Kiitos avusta
Kommentit (43)
Jos vika on silmässä, esim lasiaisessa tai verkkokalvossa, niin se selviää sulkemalla silmät vuorotellen ja sitten yhtä aikaa. Jos sahalaitainen kuvio näkyy koko ajan, myös kun toinen tai molemmat silmät ovat kiinni niin silloin vika ei ole silmässä vaan on kyseessä esim. migreenin aura joka voi tulla myös ilman päänsärkyä. Jos kuvio näkyy vain toisella silmällä katsoessa silloin vika on silmässä.
Sain elämäni ensimmäisen tuollaisen sahalaidan 45-vuotiaana. Näkyi mol silmissä ja myös silmät kiinni. Googletin ja arvelin että on vaaraton. Tuosta on puoli vuotta, eikä ole tullut uudelleen. Tosi monella kaverilla myös oli yksittäisiä sahalaitakokemuksia elämässä, kun näistä tuli juttua.
Pelottavaa kyllä oli kun tuli ihan puskista ja oli niin outo kokemus.
Oliko seurausta meditaatiosta vai tuliko yllättäen?
Tuli televisiota katsellessa. Sitten vaihdoin katseen puhelimeen ja yhtäkkiä alkoi välkkyä niitä kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Tuli televisiota katsellessa. Sitten vaihdoin katseen puhelimeen ja yhtäkkiä alkoi välkkyä niitä kuvioita.
Miten pitkä aika sulla oli edellisestä syömisestä tuossa vaiheessa? Mulle on kyllä tullut selväksi, mitä tarkoittaa sanonta on niin kova nälkä että näkö lähtee.
T tuo edellinen DM1
Olisko syömisestä ollu joku 5 tuntia. Tai siis siitä kun söin ruokaruokaa. Suklaata taisin napsia senkin jälkeen
Minulla on ollut muutaman kerran elämän aikana tuollaisia välkkyviä sahalaitoja tai välkkyvä, laajeneva pallokuvio. Olen tulkinnut migreeniauraksi. Tosi pelottavaa ja inhottavaa on kyllä.
Minulla on niitä aina välillä, joskus voi mennä vuosi joskus kuukausi. Samalla on niskassa jäykkyyttä ja pää ehkä vähän kipeä. Kolmas tekijä on kirkas tai välkkyvä valo. Sahanteräkuvio haittaa tarkkaa katsomista noin 5-20 minuuttia ja menee sitten ohi. Sahanterä ei liity silmävikoihin, vaan migreeniin, minullä ei muuten ole kuitenkaan migreeniä.
Silmävaivoihin sen sijaan liitty lasiaisen irtauma joka ilmenee äkillisenä kirkkaina välähdyksinä kuin salaman välähdys ja se kyllä säikäyttää. Lasiaisen irtauma on normaaliin ikääntymiseen liittyvä asia, eli lähes kaikilta se irtoaa jossain vaiheessa, mutta kaikki ei huomaa sitä. Irtauman jälkeen näkökentässä huomaa irtauman jättämiä hiutaleita. Useimmiten se ei ole vakavaa. Mutta jos siitä jää jotain näköoireita niin sitten silmälääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Olisko syömisestä ollu joku 5 tuntia. Tai siis siitä kun söin ruokaruokaa. Suklaata taisin napsia senkin jälkeen
Suklaa on erittäin hidas sokerien nostaja rasvansa takia, siksi sitä ei edes suositella hypoissa sokerien nostattajaksi. Kun sulla oli noinkin pitkä aika varsinaisesta syömisestä, voi hyvinkin voinut olla nopeasti alas painuvat verensokerit. Mulla esim. kaurapuuro tarkasta inskan annostelusta huolimatta nostaa ensin sokerit ylös ja romauttaa ne pikavauhtia alas, tämä prosessi kestää noin tunnin, puolitoista. Silloin välkkyy silmissä ja pahasti,
T DM1
Kiitos paljon asiallisista kommenteista ja avusta.
Oon kyllä herkkä verensokerin muuttumiselle, ollut aina. Ja eihän tää loma-ajan ruokavalio oo ollut parasta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut muutaman kerran elämän aikana tuollaisia välkkyviä sahalaitoja tai välkkyvä, laajeneva pallokuvio. Olen tulkinnut migreeniauraksi. Tosi pelottavaa ja inhottavaa on kyllä.
Minulla on ollut juuri täuollainen aurallinen migreeni yli 60 vuotta. Nuorempana seurasi päänsärky, mutta nykyisin vaan hömppä olo. Lohdutukseksi sinulle sanon, että näin "kokeneena" migreenipotilaana minusta se on vieläkin pelottavaa ja inhottavaa. Väkisin tulee ajatus, että onko se nyt sitä varmasti.
Joillakin lasiainen irrotessaan vahingoittaa verkkokalvoa, suurimmalla osalla ei. Se riski silti on.
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako niskajumi tällaista
Mulla aiheuttaa. Niskajumi on niin normaalitila meikäläisellä, että en aina huomaakaan, kun molemmat niskan epästäjät ovat täysijumissa. Sitten huomaa, kun alka sahalaita vilkkua näkökentässä. Kestää noin 15-25 minuuttia yleensä. Ja käyn silmätaudin vuoksi hoidossa, aurallani ei ole mitään tekemistä sen kanssa- nuorena oli paha migreeni, migreenin kipukohtaukset ovat iän myötä lähes hävinneet, aura jäi.
Vierailija kirjoitti:
Sain elämäni ensimmäisen tuollaisen sahalaidan 45-vuotiaana. Näkyi mol silmissä ja myös silmät kiinni. Googletin ja arvelin että on vaaraton. Tuosta on puoli vuotta, eikä ole tullut uudelleen. Tosi monella kaverilla myös oli yksittäisiä sahalaitakokemuksia elämässä, kun näistä tuli juttua.
Pelottavaa kyllä oli kun tuli ihan puskista ja oli niin outo kokemus.
Mulla sama ja samassa iässä. Puolisen vuotta sitten. Ei ole käynyt toiste. Säikähdin toki, mutta annoin olla kun ei siitä mitään seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Migreeni, verkkokalvon irtoaminen tai alkava aivohalvaus. Epäilisin migreeniä, jos näkö on pysynyt samanlaisena eikä muita oireita ole.
Migreeniin liittyy melkoisen selvästi huomattava päänsärky. toki sekin voi liittyä esim. aivoinfarktiin tai -verenvuotoon. Jos suupieli alkaa roikkua, toinen luomi roikkua, toinen puoli kehosta ei toimi kunnolla, ihan saatanan äkkiä 112 ja aivohaverioletuksella ambulanssikutsu, että pääset heti liuotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon asiallisista kommenteista ja avusta.
Oon kyllä herkkä verensokerin muuttumiselle, ollut aina. Ja eihän tää loma-ajan ruokavalio oo ollut parasta mahdollista.
Jos sulla on varattu lääkäriin aika, tilaa samalla verikokeet, eritoten verensokerit. Kerro sitten lääkärille tuo vs-muuttumisherkkyys, tuleepahan sitten selvitettyä verensokerien taso. Niiden hyppely näet vaikuttaa aika moneen asiaan elimistössä, koska kyse on hormonaalisista asioista. Itse sain diagnoosini vasta yli nelikymppisenä, vastaavia silmäoireita minulla oli ollut aiemmin aikuisiällä pari kolme kappaletta. Toki luulin silloin niitä päänsäryttömiksi migreeneiksi, mutta nykykokemuksella voin sanoa satavarmasti, että nekin ovat olleet verensokerin hyppelyjä. Niistä johtuvat vuoristoradat eivät välttämättä ole mukavia, vaikka pääseekin ihan ilmaiseksi itsekseen huvipuistoon:)
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Siskoltani meni toisesta silmästä kokonaan näkö ja odotti lääkäriin pääsyä kaksi viikkoa. Mitään ei kuitenkaan löytynyt ja näkö palautui. Itse en olisi kyllä odottelemaan jäänyt. Mutta sun juttusi ap kuulostaa migreeniltä.
Saanko kysyä miltä siskostasi tuntui kun näkö ei silmästä lähtenytkään, vaan palasi takaisin? Varmaan maailman paras fiilis.
Mullakin muutama vuosi sitten tuli noin puolisen tuntia kestänyt näköhäiriö molempiin silmiin. Ei sahalaitoja, vaan ennemmin sellaisia mustia matomaisia kiemurtelevia olioita. Pelästyin tietenkin, soitin päivystysapuun ja käskivät näytille. Eivät kuvanneet päätä, tsekkasivat silmistäni ettei ole aivoinfarktia ja sanoivat, että migreeniaura. Siskollani on migreeni, minulla siihen asti ei. Jälkeenpäin tuli lievä toispuoleinen päänsärky. Sanoivat myös, että niskani on jäätävässä jumissa ja sen hoitaminen auttaisi. Hakeuduin osteopaatin hoitoon eikä kohtaus ole sittemmin toistunut.
Tia-kohtaus ei ole "ennakko-oire aivohalvauksesta". Harmittomat tia-kohtaukset on paaaljon yleisempiä kuin se, että saisi aivohalvauksen.
Vaikka varsinkin ensikokijalleen voi olla pelottava tilanne, vaikkei kestäisi sekunteja kauempaa. Toistuviin on tietenkin kiinnitettävä erikseen huomiota ja kannattaa ehkä paremmin tutkituttaa. Mutta näköhäiriönä sahalaita on niin yleinen, ettei se yksinään ole kuin viite tavanomaisesta migreenistä, tai kivuttomasta migreenistä. "Sähköinen käyttöhäiriötilanne" aivoissa. Ei "oikosulku", mihin aivohalvauksen voisi verrata.