Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat kuolleet häkämyrkytyksen?
Oliko se vahinko vai tahallaan? Ihmettelen itse miten vielä nykyäänkin kaiken valistamisen jälkeen muka vahingossa voi käydä niin.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Niin voi käydä vahingossa. Ei aina muista, lääkkeet ei toimi ja hissi ei kulje enää ylös asti. Varsin helppoa päissään, jos polttelee takkaa ja panee maaten sohvalle.
Sitä juuri ihmettelen. Itselleni käy aina niin päin että en uskalla sulkea peltiä ja nukahdan.
Minä. Kuolin 1,5 -vuotiaana saunan pukuhuoneeseen, kun isi laittoi taas pellin kiinni liian aikaisin, kun se aina halusi säästää lämpöä.
Oltiin just työkaverin kanssa tänään lounaalla ja muisteltiin sitä miten hän pari vuotta sitte kuoli häkämyrkytykseen, että kyllä sitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voi käydä vahingossa. Ei aina muista, lääkkeet ei toimi ja hissi ei kulje enää ylös asti. Varsin helppoa päissään, jos polttelee takkaa ja panee maaten sohvalle.
Sitä juuri ihmettelen. Itselleni käy aina niin päin että en uskalla sulkea peltiä ja nukahdan.
Uuni pitää lämmittää mieluiten jo aamusta jotta se ehtii lämmittää huoneen ennen kuin menet nukkumaan.
Vahingossa se ihan monelta käy, koska häkää ei näe eikä haista. Pitää varmasti osata puulämmittäminen, koska ei saa laittaa peltiä liian aikaisin kiinni häkävaaran takia.
Tietenkään ei voi tietää, moniko on sitten tahallaan laittanut pellin kiinni liian aikaisin.
Jotkut kuolivat telttaan kun olivat festivaaleilla suomen kesässä. Tästä oli joku uutinen vuosia sitten.
Tiedän pari, jotka melkein kuolivat.
Toinen oli itse kämmännyt ja laittanut pellin liian aikaisin kiinni. Onneksi tytär tuli yönkähmässä baarista kotiin ja tajusi, että jotain on vialla. Pelasti äitinsä viime hetkillä (onneksi ei ollut niin humalassa, että olisi vain mennyt nukkumaan, sitten olisivat kuolleet molemmat).
Toinen tapaus on sellainen, että keski-ikäinen tuttu oli kyläilemässä iäkkäiden vanhempiensa luona. Toisella vanhemmalla oli alkava muistisairaus, mutta pärjäsivät vielä hyvin kotona. Ja sittten tämä höperö olikin iltayöstä käynyt laittamassa pellin kiinni. Tuttavani oli onnekseen herännyt kamalaan vessahätään ja ihmetellyt, miksi on ihan pyörällä päästään. Avasi äkkiä pellit ja tuuletti koko talon. Onneksi oli juonut illalla ylimääräisen vesilasillisen.
Kuolleita en tunne, mutta tunnen selvinneitä. Äitini isä sai saunassa häkämyrkytyksen ja selvisi kun äitini äitini meni katsomaan missä mies viipyy. Löysi tajuttomana saunan lattialta ja kiskoi ulos. Itse sain mökillä kun laitoin pellin liian pian kiinni, onneksi tajusin itse hakeutua ulos. Pyörryin pihalle ja virkosi hetken päästä.
Jep. Miehen täti ja uudet ryyppykaverinsa kuolivat kaikki, kun olivat sammuneet ja talo syttyi tuleen. Häkään kuolivat, toki ruumiit paloivat, kun palo ehti saada valtaa.
Itse lämmitän pelkästään puulla ja olen usein miettinyt, että olisi varmaan helppo tapa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuni pitää lämmittää mieluiten jo aamusta jotta se ehtii lämmittää huoneen ennen kuin menet nukkumaan.
Mutta ei onnistu töiden takia.
En tunne. He kuolivat häkämyrkytykseen.
Eivät ole kertoneet onko ollut vahinko vai tahallinen.
Yhden itsemurhan (auton pakokaasu) ysäriltä
Veljeni. Oli viimeinkin saanut ostettua kauan haaveilemansa omakotitalon, asui siinä vain muutaman kuukauden kun löytyi kuolleena häkämyrkytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Miehen täti ja uudet ryyppykaverinsa kuolivat kaikki, kun olivat sammuneet ja talo syttyi tuleen. Häkään kuolivat, toki ruumiit paloivat, kun palo ehti saada valtaa.
Mun lapsuudenkodin yhteydessä oli hyvin alkeellisia vanhoja rakennuksia, joissa puulämmitys ja oliko kantovesikin, niihin ei saanut silloinkaan kuin jotain ryyppyporukoita vuokralle (myöhemmin tuli onneksi jotain hipahtavia opiskelijoita yms). Yksi alkoholistiporukka oli kai tupakalla saanut palon aikaan ja menehtyivätkin valitettavasti sitten joukolla, palo ei paljon edennyt mutta ymmärtääkseni häkään kuolivat. Päävuokralainen taisi pelastua.Tästä on aikaa niin ettei mitään palovarottimia vielä ollut.
Häkä on kyllä pelottavaa. Itse en peltejä sulje koskaan ennen kuin on varmasti tuli sammunut, mutta jokin systeemi voi falskata eikä asiaa itse huomaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulee palkata uunin lämmittäjä. Oletko kuullut että vieläkin on ihmisiä jotka käy töissä.
Kyllä. Viimeksi kun tsekkasin, niin oli edelleen kuollut.