Mökin ylläpito, kun toinen omistajista asuu ulkomailla?
Olen siis mökin toinen omistaja, jäi perinnöksi vanhemmilta. Ongelma on se, että siskoni on jo kymmenen vuotta asunut ulkomailla ja tulee Suomeen kerran vuodessa joulun aikaan. Minä siis hoidan kaikki mökkiin liittyvät asiat. Pitäiskö mun alkaa vaatia siskolta rahaa, kun hoidan yhteistä mökkiä. Sisko on lapseton, joten perin sen häneltä jos näin käy, on kertonut tehneensä testamentin. Tästä johtuen, en oo rahaa mökin hoidosta pyytänyt. Paikka on hieno, sijaitsee meren rannalla.
Kommentit (23)
Meillä on veljen kanssa tuollainen peritty mökki. Veljeni maksaa siitä kaiken, koska minä en sitä käytä ja se on hänelle perheineen tärkeä paikka jossa viettävät paljon aikaa. Heillä ei ole rahaa lunastaa sitä ja olen jo testamentannut sen veljen perheelle. Lahjoittaakaan en voi, koska sitten siitä tulisi minulle kuluja. Ja liian halvalla ei voi myydä, koska sitten tulee lahjavero. Joten halvin ratkaisu on vain antaa olla.
Ei kannata alkaa ahneeksi. Saat nyt käyttää mökkiä käytännössä yksin ja sisko maksaa silti osansa kuluista vaikka ei varsinaisesti ole paikalla tekemässä huoltotoimenpiteitä. Jos alat vaatia rahaa töistä, sisko voi puolestaan vaatia, että mökin käyttö jaetaan puoliksi ja hän voi omilla viikoillaan tehdä mitä haluaa. Esim. vuokrata mökkiä ulkopuolisille tai päästää kaverit ilmaiseksi mökille. Sinulla on nyt aika ideaalitilanne niin en lähtisi pilaamaan sitä liialla ahneudella.
Ei koskaa yhteisomistusta mistään. Jos on peritty, niin sitten lunastetaan muut pois tai myydään ulkopuoliselle.