SisarusVÄKIVALTA
Onkohan liian arka aihe... Toisaalta sopii nimettömälle palstalle. Ylen nettisivuilla oli artikkeli Nina Vuorisaran kohtaamasta sisrus-väkivallasta. Saman tien luin myös yli 4 vuotta vanhan artikkelin tutkimuksesta, jossa kerrottiin sisarusväkivallan tuhoavan heikomman osapuolen.
Järkyttyneenä luin noita kirjoituksia, mitä ihmisen oli tuohon jälkimmäisen alle kirjoittaneet, valehtelua, vähättelyä, lyömistä, seksuaalista väkivaltaa, tapon yrityksiä jne jne. Eivätkä vanhemmat välitä. Ettehän salli tällaista omassa perheessänne?
No, nyt on ehkä hyvä hetki purkaa ajatuksiaan tai omia tunteitaan. Ei nimiä, ettei modet hermostu.
Kommentit (4)
Kun olin lapsi 70- ja 80-luvulla, oli ihan normaalia että sisarukset tappelivat ja olivat vihamielisiä toisilleen. Minä nuorimpana sain kokea monenlaista hassua kidutusta. Vanhemmat varmaan ajattelivat että luonnollista.
Omat lapseni olen kasvattanut niin että ovat toistensa kavereita. Toki parivuotias yrittää lyödä, mutta sellaiset kitketään pois. Tietysti se vaatii vaivaa ja psykologista silmää saada lapset pitämään toisistaan, ja sellaista ei kai aikoinaan jaksettu harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi 70- ja 80-luvulla, oli ihan normaalia että sisarukset tappelivat ja olivat vihamielisiä toisilleen. Minä nuorimpana sain kokea monenlaista hassua kidutusta. Vanhemmat varmaan ajattelivat että luonnollista.
Omat lapseni olen kasvattanut niin että ovat toistensa kavereita. Toki parivuotias yrittää lyödä, mutta sellaiset kitketään pois. Tietysti se vaatii vaivaa ja psykologista silmää saada lapset pitämään toisistaan, ja sellaista ei kai aikoinaan jaksettu harrastaa.
Minunkin vanhempieni mielestä oli ihan ok vielä 90-luvulla, että 5 vuotta vanhempi ja neljä kertaa suurempi isoveljeni pieksi minua ihan huvittelun merkeissä. Löi kerran lekalla päähänkin. En voi ymmärtää vieläkään, miten se sallittiin.
Ne perheet, joissa pienen ikäeron sisarukset eivät olisi vähintään läpsineet toisiaan on varmasti vähissä.
Sinänsä tämä on "luonnollista", että lapsien tunnesäätelykyky on vasta kehittymässä, mutta yhtään hyväksyttävämpää se ei ole, mitä päiväkodissakaan (missä tätä myös tapahtuu), ja siihen pitää puuttua ja suhtautua vakavasti.
Valitettavasti osa vanhemmista on tässä suhteessa liian lepsuja ja tilanne saattaa riistäytyä käsistä...
Ei tästä saa keskustella. Aamulla ollut Pallaksen onnettomuuden 1-vuotisonnettomuus poistettiin myös. Ei täällä saa puhua pahoista tai ikävistä asioista. Katso ulos, aurinko paistaa, kukat kukkii ja mehiläiset lentää....