Jäähyn käyttö kasvatuksessa - kyllä vai ei?
Esimerkkitilanne :
Lapsi avaa ulko-oven ja karkaa ulos. Vanhempi ottaa lapsen kiinni, vie sisälle ja selostaa, että miksi niin ei saa tehdä. Tilanne kuitenkin toistuu toistumistaan. Miten jatkaisit, eli TS kuinka ratkaisut, jotta lapsi lopettaa toiminnan?
Toimisitko samoin oli kyseessä sitten 1-vuotias, 3-vuotias tai vaikka 7-vuotias?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin säpit oveen kuin lasta kiellettäisiin? Ok ei ihme että pennut hyppii aikuisten silmille.
Lue tarkemmin ja yritä edes ymmärtää asioita. Kovapäisyys ja ylemmyydentunne on vahingollista lapsille mutta myös aikuisille.
Jäähyjäkin on monenlaisia. Entinen nurkkaan häpeämään vai tilanteesta pois rauhoittumaan ja käsittelemään tilanne aikuisen kanssa.
Kyllä mä muutaman kerran jälkeen otan kokonaan pois leikistä, jos koko ajan menee vaikka muiden kiusaamiseksi, vaikka tätä ei nykymielipiteen mukaan saisikaan tehdä, koska lapsi ei yksinään opi toimimaan toisten kanssa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos vireystila mahdollistaa aikuisen läsnäolosta huolimatta vain toisten kiusaamisen, niin ei se lapsi silloinkaan opi toimimaan toisten kanssa. Sitä paitsi jos aikuisena riehuu juhlissa, niin poliisi tulee ja vie käytännössä jäähylle.
Mutta tuollaisessa karkailutilanteessa ei kyllä jäähystä ole hyötyä, koska eikö se lapsi karkaa sitte siitäkin? Loogiset seuraamukset ovat ihan suotavia, mutta mielivaltaisilla rangaistuksilla harvoin päästään haluttuun lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele jäähyä. Jutelkaa asioista.
Just tällaisten neuvojien takia maailma on täynnä "lumihiutaleita". Miten sä järkeistät asiat 3 -vuotiaalle, joka keskustelun jälkeenkin kerta toisensa jälkeen tekee samaa? Ei se muutenkaan kuuntele.
Vanha kunnon luunappi otsaan, aivan varmasti auttaa ymmärtämään eikä siitä todellakaan jää mitään traumoja. Siihen loppuu perseily.
Voi kuule, tietäisit vain. Tähän täytyy vain kyetä. Kateelliset heikot eivät pysty ylemmyydentunnossansa tähän.
Entä kun jäähy ei toimi. Lapsi ei pysy jäähyssä.
Olen se, joka rankaisi nipulla.
1-3 -vuotiaan kanssa ihan ehdottomasti säpit oveen niin, ettei pääse karkaamaan ja joka kerta kun ränklää ovea, keskustellaan miksi ovelle saati ulos ei omin päin saa lähteä.
Jos taas 7-vuotias karkailee ovesta, eikä kuuntele puhetta, siinä mitkään jäähyt auta. Tuolloin kyseessä on joko erityisen tuen lapsi tai sitten totaalisesti pieleen mennyt kasvatus. Molemmissa tapauksissa jäähyttämisen sijasta kääntyminen ammattilaisen puoleen.
Olen kuullut sellaisesta, että jos lapsi kirjoittaa nettiin jotain hävytöntä, niin vanhemmat kieltävät netin käytön viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli lapsella on taipumusta karkailla, fyysinen estäminen on ainut oikea ratkaisu. Eli oveen sellainen lukitus, että siitä ei omin toimin lähdetä. Tämä on myös lasten turvallisuuden kannalta paras ratkaisu.
Mutta ei se lapsi pelkästään sillä opi karkailun olevan vaarallista, että ovet pidetään lukossa. Sama kuin eroahdistuneelle koiralle pistetään sitruuna panta ettei se hauku. Juu saattaa se sen haukkumisen lopettaa, mutta ei se poista alkuperäistä syytä eli sitä ettei sille ole opetettu yksinoloa.
Tietenkään lasta ei jätetä yksin kotiin jos hän ei tunne oloaan siellä turvalliseksi. Tämähän nyt pitäisi olla itsestäänselvyys.
Olen se niputtaja.
20 vuotta sitten se jäähy oli se mainostettu ratkaisukeino.
Kyselin kavereiltani, joilla samanikäisiä lapsia, niin kyllä he vastasivat antavansa luunappeja ja tukistavansa, vaikka kuinka oli kiellettyä. Minä kielsin ne meillä.
Mieheni olisi antanut remillä kunnon selkäsaunan, mutten antanut. Hän oli lapsena itse saanut remmiä vihan vammoissa olevalta isältään, minä sain kevyesti ja ystävällisesti piiskaa rauhalliselta äidiltäni.
Meillä tavallaan jäähy tavallaan ei. Kodinhoitohuoneen ovi on aina auki isoon tupaan, mutta siinä on koiraportti edessä. Jos jompi kumpi 2v ja 4v veljeksistä ei usko/rauhoitu vaan kuristaa ja potkii toista, niin kyllä otan tilanteesta pois ja sanon, että nyt oli tuhmasti tehty ja kerron ,että menee portin taakse rauhoittumaan minuutiksi tai pariksi. Yleensä se riittää ja kierrokset laskee tarpeeksi. Sen jälkeen keskustellaan asia ja mahdollinen anteeksipyyntö, jos taustalla oli veljen lyöminen tms.
Ennen vanhaan Suomessakin olo aikuisille fyysinen kuritus rangaistuksena. 1800-luvulla oli Turussakin kepityspaalu, jonka luona kepitettiin. Nykyisen tyksin lähellä.
Varhaisemmilta ajoilta on jäljellä hirttopuunmäki, mutta siitä on puolet louhittu. Sinne laitettiin, jotta kauas näkyi, miten käy tuhmille ihmisille Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli lapsella on taipumusta karkailla, fyysinen estäminen on ainut oikea ratkaisu. Eli oveen sellainen lukitus, että siitä ei omin toimin lähdetä. Tämä on myös lasten turvallisuuden kannalta paras ratkaisu.
Mutta ei se lapsi pelkästään sillä opi karkailun olevan vaarallista, että ovet pidetään lukossa. Sama kuin eroahdistuneelle koiralle pistetään sitruuna panta ettei se hauku. Juu saattaa se sen haukkumisen lopettaa, mutta ei se poista alkuperäistä syytä eli sitä ettei sille ole opetettu yksinoloa.
Tietenkään lasta ei jätetä yksin kotiin jos hän ei tunne oloaan siellä turvalliseksi. Tämähän nyt pitäisi olla itsestäänselvyys.
En minä sanonut mitään siitä, että lapsi jätetään yksin kotiin..? Ja tottakai pitää ovet olla lukossa jos lapsi karkailee, mutta kyllä se lapsi silti tarvitsee ohjausta, ihan kuten se koirakin koulutusta.