Miksi pitäisi elää terveellisesti? Eikö olisi järkevämpää elää epäterveellisesti?
Jos ihmiset kuolisivat nuorena huonojen elintapojen johdosta, niin tarvitsisi edes maksaa eläkkeitä, kun ihmiset eivät saavuttaisi eläkeikää. Taloustieteen näkökulmasta olisi suotavaa, ettei eläkkeitä tarvitsisi edes maksaa. Ja ympäristön näkökulmasta olisi tietysti hienoa, että ihmiset kuolisivat mahdollisimman nuorina, jotta näiden hiilijalanjälki jäisi mahdollisimman pieneksi.
Miksi pitäisi elää terveellisesti?
Kommentit (20)
Erittäin hyvä pointti. Tuohon pitäisi pyrkiä.
Niiin kannattaisi kai tähdätä johonkin sellaiseen tautiin, jossa ensioire on äkkikuolema? Sellaisilla pelotellaan, mutta eikö se olisi oikeastaan juuri parasta? Ei tarvitsisi viettää viimeisiä vuosia jossain laitoksessa paskavaipoissa makaamassa. Kerralla vain pois ja se siitä.
Sen takia elämme terveellisesti jotta löytäisimme tasapainon
Kyllä sitä eläkettä joutuisi maksamaan, se vaan alkaa vuosikymmeniä aikaisemmin ja ei ole vanhuuseläkkeen nimellä.
Tää että pitää elää jotenkin mahdollisimman terveellisesti -trendi on todella epäterve.
Ite oon nyt läski, rajalla yliläski. No, eihän tää nyt mitään mahtavista mahtavinta ole, mutta ei ollut aiemmin mikään muukaan, oln vuosia alipainoinen ja ortorektikko, eli piti elää vaan mahdollisimman "terveellisesti".
Mua ainakin kiinnostaa henkiset asiat enemmän ja jätän nää läskien kyttääjät sinne alempaan laatikkoon. En kuitenkaan polje päälle, vaikka voisin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ruoka on epäterveellistä, ylipainoisia melkein kaikki. Pohjois-Karjala projekti oli suomalaisten lihotus projekti.
Vierailija kirjoitti:
Niiin kannattaisi kai tähdätä johonkin sellaiseen tautiin, jossa ensioire on äkkikuolema? Sellaisilla pelotellaan, mutta eikö se olisi oikeastaan juuri parasta? Ei tarvitsisi viettää viimeisiä vuosia jossain laitoksessa paskavaipoissa makaamassa. Kerralla vain pois ja se siitä.
Ongelma yksilön näkökulmasta on vain se, että itse ei koskaan tiedä, johtaako tauti, jossa ensioireena v o i olla äkkikuolema todella toivottuun lopputulokseen. Yhtä hyvin saattaa käydä niin, että joutuu elämään vuosikausia ihan vain kotonaan vajaatehoisena ja kipeänä kykenemättä enää samalla tavalla nauttimaan arjestaan kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mummuni on yli 90-vuotias, täysin muistisairauden viemä ja ollut muistisairaiden hoivakodissa jo useamman vuoden. Ei tajua enää mistään mitään, lääkkeitä menee tusinan verran mm. sydämen vajaatoimintaan. Minusta tuo on ihan painajaismainen loppu. Mieluummin lähtisin itse äkkikuolemalla täältä, vaikka sitten vähän nuorempanakin.
Anna muiden elää niin kuin he haluavat ja tee itse samoin.
Yhteiskunnalle ei välttämättä olisi kovin hyväksi jos ihmisten äärimmäisten epäterveellisten elämäntapojen vuoksi suuri osa kansasta vaatisi terveyspalveluita koko ajan.
Jos elät epäterveellisesti kuolema saattaa tulla nopeammin mutta se ei tule välttämättä niin kuin salama kirkkaalta taivaalta vaan aiheuttaa sairauksia jotka vaativat rankkaa hoitoa jopa vuosia. Ja silloin kun olet syöpäpotilas niin voin sanoa että silloin et pysty edes elämään epäterveellisesti. Olet hengissä mutta elämä on hyvin rajattua. Se ei olisi yhteiskunnalle millään tasolla hyvä asia. Ei edes taloustieteen kannalta.
Mielummin jos ei halua elää niin miksi ei samantien ottaisi itseltään henkeä pois? Se olisi vielä "edullisempaa".
Siksi että ikävuosina eläminen olisi vaivattomampaa. Eivät ne elimnvuodet ole arvokkaita jos sairaudet ja vaivat jatkuvasti varjostaa.
En suosittele. En haluu kuolla vielä.
T. vakavasti sairastunut 54v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ruoka on epäterveellistä, ylipainoisia melkein kaikki. Pohjois-Karjala projekti oli suomalaisten lihotus projekti.
Nimen omaan OLI. Ei kannata katsella vanhoja asioita. Varsinkin kun tiede on jatkuvassa muutoksessa ja tarkentuu koko ajan. Nykyään on tietoa terveellisistä ruokavalioista vaikka kuinka, eikä oikeastaan mitään Suomalaista ruokaa ole enää olemassakaan. Tai ainakin vaihtoehtoja on. Ja jokainen voi ihan itse päättää syökö terveellisesti vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma yksilön näkökulmasta on vain se, että itse ei koskaan tiedä, johtaako tauti, jossa ensioireena v o i olla äkkikuolema todella toivottuun lopputulokseen. Yhtä hyvin saattaa käydä niin, että joutuu elämään vuosikausia ihan vain kotonaan vajaatehoisena ja kipeänä kykenemättä enää samalla tavalla nauttimaan arjestaan kuin ennen.
Niin, takuita ei ole, terveelliset tavatkaan ei välttämättä tuo pitkää ikää ja armollista lähtöä.
Kuule ap; sinähän saat elää ihan niin epäterveellisesti kuin ikinä haluat. Sehän on jokaisen aikuisen oma valinta.
Ei sinun tarvitse keneltäkään kysyä, mutta se puoli siinä on, että hankkimalla itsellesi tahallaan elintapasairauksia kuormitat kaikki veronmaksajia hakeutumalla hoidattamaan sairauksiasi. Itse olen sitä mieltä että jos sairaus on selkeästi itse tahallaan aiheutettu, sen hoito pitäisi sitten joutua myös maksamaan kokonaan itse.
Nuorena kuolevat menettävät työvuosia. Sekin tulee kalliiksi. Ensin ovat käyneet koulua ja opiskelleet kalliilla hinnalla, mutta sitten eivät edes maksa veroina sitä takaisin elämänsä aikana.
Epäterveellinen elämä tuo lisäksi kuluja terveydenhoidon puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimen omaan OLI. Ei kannata katsella vanhoja asioita. Varsinkin kun tiede on jatkuvassa muutoksessa ja tarkentuu koko ajan. Nykyään on tietoa terveellisistä ruokavalioista vaikka kuinka, eikä oikeastaan mitään Suomalaista ruokaa ole enää olemassakaan. Tai ainakin vaihtoehtoja on. Ja jokainen voi ihan itse päättää syökö terveellisesti vai ei.
Tietoa ja tutkimuksia riittää, mutta suomalaisten ravintoproffien mielestä ne ei koske suomalaisia.
Suomessa suositellaan epäterveellistä ravintoa.
Ap tarkoittaa että epäterveellisesti elävältä tulisi kieltää pääsy terveyskeskukseen ja erikoissairaanhoitoon. Itse aiheutettuun haima- ja keuhkosyöpään ei saisi edes kivunlievitystä.
Monet alkoholistit sätkivät kuitenkin jopa yli 80-vuotiaiksi.
Milloin kansantaloudellista vaikutuksista oikein tuli joku hyvän elämän mitta?
Niinpä niin. Kun elää terveesti, on todennäköisempää, että elää kauan ja saa muistisairauden tai syövän tai molemmat.
Ongelma on vähän saman tyylinen kuin se, että maapallolla pitäisi olla luonnon takia vähemmän ihmisiä mutta kansantalouksien takia työikäisiä pitäisi tulla lisää koko ajan.
Teitpä mitä vaan, niin se on jonkun mielestä väärin.