Olen laittanut merkille erään asian päiväkodeissa työskennellessäni.
Olen tehnyt sijaisuuksia monissa päiväkodeissa, ja yksi asia on toistunut lähes poikkeuksetta kaikissa. Nimittäin se, että, iltapäivällä kun lapsia tullaan hakemaan kotiin, ovat melkein aina viimeisenä päiväkodin pienimmät lapset, alle kolme vuotiaat. Ja huom, eivät aina, eivätkä suinkaan kaikki pienet, mutta useimmiten näin on.
Kommentit (9)
Pienten kanssa ei ole kiva käydä ruokakaupassa, joten kauppareissut hoidetaan ennen tarhasta hakua, talvilomat vietetään itsekseen ja lapset tuodaan hoitoon jne. Usein on pienimmillä pidemmät työpäivät kuin meillä hoitajilla.
alle 3-vuotiaat usein myös tuodaan myöhempään ja heillä on ylimääräisiä vapaita enemmän (mm. osittaiset hoitovapaalaiset, jotka tekevät lyhyttä viikkoa). Meillä suurin osa pienistä lapsista tulee klo 8-9 kun isompien ryhmissä tavallinen päivän aloitusaika on klo 7-8.
Ja moni ehdotettu syy sopii meidän tilanteeseen:
- Olen urakeskeinen
- vien lapsen hoitoon vähän myöhemmin
- lapsi on niin pieni, että luemme aamulla aamusadun ja syömme kotona, pukeminen, peppupesut ja muut vievät hirveästi aikaa.
- Esim. kaupassa käynti uhmiksen kanssa on sellaista, että joskus teen sen mieluummin yksin töiden jälkeen ja haen lapsen vasta sitten, kun voin suoraan ja täysillä keskittyä häneen.
järjestin aina työni niin, että hän oli korkeintaan 7 tuntia päivässä. Vasta nyt hänen mentyään tarhaan (täytti 3) ovat päivät ruvenneet olemaan 8-tuntisia (eivät sielläkään aina).
Oikein valopää, oikein havainnon tehny...
En ole itse koskaan käynyt päiväkodilla neljän jälkeen.
Meillä pienten ryhmässä on jo useita hakijoita ennen kolmea.
Esim. meidän 2v haetaan yleensä viimeisten joukossa mutta hänen hoitopäivänsä on alkanut vasta klo 10.