Jouluhömpötys on nykyään käsittämätöntä! Kuukausien rallitus asian vuoksi, joka on 3 päivässä ohi!
Moni laittaa jouluvalot jo reilusti syksyllä ja joululaulutkin alkoi ainakin tänä vuonna soimaan jo marraskuun alussa. Kummallsita, että kolmen päivän ajanjaksoa, eli jouluaattoa ja joulun pyhäpäiviä, odotetaan kuukausitolkulla, vaikka ne ovat hetkessä ohi sitten kun ne koittavat.
Mielestäni jouluvalot ja kaikki joulukoristelut voisi laittaa ja joululauluja voisi alkaa soittaa vasta joulukuun puolella. Ne tuntuisivat juhlavammilta, kun niitä ei aloita liian aikaisin. Liian aikainen aloittaminen saa aikaan sen, ettei ne tunnu jouluna enää miltään. Nykyisellään niihin ehtii jouluun mennessä jo kyllästyä.
Kommentit (38)
Meillä joulu on Tuomaan päivästä Nuutin päivään.
Meillä ei ainakaan rasia ole tyhjä vielä kolmessa päivässä. Juuri tässä ananaskonvehdin tohdin ottamaan uuden vuoden kunniaksi!
Aivan juuri näin! Kauhea spektaakkeli jostain parista päivästä jotka tuskin koskaan ovat sitä mitä mainoksissa näytetään eli yhtä juhlaa, kulkusia, kauniita ihmisiä, upeita lahjoja ja hyvää joulumieltä.
Suomalainen joulu on vähän ankeampi.
Ja ne joululaulut pitäisi lailla kieltää.
Miksei kausivaloilla saisi kaunistaa pimeintä vuodenaikaa? Sitä vartenhan ne ovat.
Prööttilän joulu on pula ajan surkeita ruokia perunasta, porkkanasta ja haiseva sianperse. Unohtamatta liuotin päissään vaimon hakkkkaamista.
Joulun odotus oli lapsena ihan parasta. Jo se, minkälaisen joulukalenterin saa valita. Ja mitä luukun takaa löytyy. Joulukoristeiden askartelu ja koristelu. Jännitys, mitä paketeista löytyy. :)
Vierailija kirjoitti:
Miksei kausivaloilla saisi kaunistaa pimeintä vuodenaikaa? Sitä vartenhan ne ovat.
Minustakin on ihanaa, että niitä on jo syksyllä. Jouluna päivä alkaa pidentyä, mutta sitä odottaessa aika menee hitaasti ja pimeät illat on pit-ki-ä. Kaikki valot on kivoja.
Harmittaa, että kaupoissa ei ole jouluruokia saatavilla Nuutinpäivään saakka.
Ilmeisesti ei ole kysyntää. Itse ostaisin kinkunkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Se hömpötys kuuluu siihen jouluu. Valmistellaan ja fiilistellään. Ihanaa!
Joulu saisi alkaa jo huhtikuussa!
Tätä olin tulossa sanomaan. Se on kuukausien ihana hömpötys. Kliimaksi kestää kolme päivää.
Minä syön tänään porkkanalaatikkoa. Viimeinen käyttöpäivä oli eilen, mutta ketä kiinnostaa?
Minä olen jouluihminen, mutta kyllä mä nyt tänä jouluna mietin, että onko enää millään tavalla nykyaikana perusteltavissa kolmen päivän joulun vietto? Ja joulunpyhien palkanlisät? Joulu ei vaikuta enää olevan tärkeä juhla vaan vähän niin kuin pääsiäinen on eli vain muutama ylimääräinen vapaapäivä. Mutta kyllä, liian aikaisin alkaa jouluhömpötys. Meillä kotona joulu on loppiaiseen asti, kuuntelen vielä joululauluja ja syön jouluherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Joulun odotus oli lapsena ihan parasta. Jo se, minkälaisen joulukalenterin saa valita. Ja mitä luukun takaa löytyy. Joulukoristeiden askartelu ja koristelu. Jännitys, mitä paketeista löytyy. :)
Lisään vielä, että ihana juhla edelleen. Kauniisti valaistu koti, hyvää ruokaa ja kaikki yhteisen pöydän äärellä.
Nyt jo kahden aikuisen pojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Täällä kyllä saa kinkkuja ja vieläpä alennettiin hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan juuri näin! Kauhea spektaakkeli jostain parista päivästä jotka tuskin koskaan ovat sitä mitä mainoksissa näytetään eli yhtä juhlaa, kulkusia, kauniita ihmisiä, upeita lahjoja ja hyvää joulumieltä.
Suomalainen joulu on vähän ankeampi.
Ja ne joululaulut pitäisi lailla kieltää.
Missä se spektaakkeli on? Meillä oli ihana ja rauhallinen joulu. Kokoonnuimme saman pöydän ääreen ja nautimme hyvästä ruuasta sekä toistemme seurasta. :)
Mulla on hämräkytkin led lyhty partsilla kesän, syksyllä laitan sähköledit kun on pimeää. Kesällä ja syksyllä askartelen joulukortteja ym mm kransseja yms myyntiin, en itselleni vaan hyväntekeväisyyteen.. Marraskuun puolella teen kotiini joulun ja laitan kaikki valmiiksi ekaksi adventiksi. Joulupyhät rentoudun, nautin joulun tunnelmasta, ulkoilen ja luen, eikä ole mitään joulustressiä. Kotona lapsena koko suku tuli meille ja aattona vasta tuotiin kuusi, pari pv aiemmin leivottiin ja siivottiin katot ja kaapit myös , jouluna oltiin ihan poikki ja piti vielä ruoat laittaa, päätin jo silloin että kun muutan kotoa pois niin omassa kotona vietän joulut ja laitan kaikki ajoissa kuntoon ettei ole yhtään kiirettä eikä stressiä. Ja niin olen tehny. Voin vaan sanoa että mun poikaystävät, miesystävät, aviomiehet ovat olleet tyytyväisiä kun ei tarvi juosta pitkin sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kyllä saa kinkkuja ja vieläpä alennettiin hintaan.
alennettuun*
Joulu on ohi ja heräsitkö vasta nyt?
Kausivaloja voi laitella mielestäni jo marraskuussa. Kotia alan laittaa joulukuntoon 1. Adventin tienoilla. Kiva, kun nykyisin jouluvalmistelut aloitetaan ajoissa - ei tule kiirettä, kun joulua voi laitella pikkuhiljaa neljän viikon ajan. Huipennuksena aito kuusi pari päivää ennen aattoa. En todellakaan kyllästy jouluun.
Se hömpötys kuuluu siihen jouluu. Valmistellaan ja fiilistellään. Ihanaa!
Joulu saisi alkaa jo huhtikuussa!