Lihan vähentämiseen liittyvät myytit kumoon
Tässäpä oli hyvä artikkeli aiheesta: https://sydan.fi/artikkeli/lihan-vahentamiseen-liittyvat-myytit-kumoon/
Myös tuo jutun lopusta löytyvä linkki "Kasvisruokaa edullisesti" oli hyvä. Itsekin pienituloisena syön aika lailla tuon mukaisesti, lisäksi kananmunia ja tonnikalaa. Ei ole lihaa vähentäessä pakko ostaa kalliita nyhtökauroja tai härkiksiä, soijarouhe ja pavut ja linssit ovat lihaakin edullisempia. Itse lisäisin listalle vielä itse tehdyn seitanin, jota tehdään vehnägluteenijauhosta. Kilon vehnägluteenijauhoa saa noin kympillä, ja siitä saa tehtyä monta kiloa valmista seitania. Seitanista voi valmistaa niin suikaleita, pihvejä, makkaroita, ribsejä tms. mitä ikinä mieleen juolahtaa. Kannattaa etsiä netistä reseptejä. Seitan ei maistu itsessään millekään, niin maustaminen on siinäkin tärkeää, kuten muissakin kasviproteiineissa.
Kommentit (32)
Soijarouheen ohella myös soijasuikaleet ovat edullisia. Samaa kuivatavaraa siis kuin soijarouhekin, mutta suikaleen muodossa. Näitä on myynnissä samoilla merkeillä kuin soijarouhettakin, eli ainakin VegeSun ja SoyAppetit. Melko edullinen on myös soijarouhetta vastaava Hernis safkarouhe.
Soijarouheen ja hernisrouheen valmistan siten, että laitan kuumalle pannulle rypsiöljyä ja käytän rouhetta siinä hetken, sitten lisään mausteita, esim. soijakastike, balsamico ja grillimauste. Sen jälkeen vasta lisään vettä pienissä erissä. Pussin kyljessähän ohjeistetaan keittämään rouhe ensin ja vasta sen jälkeen paistamaan ja maustamaan. Tuolla em. tavoin mielestäni rouhe imee paremmin makua, eikä jää niin vetiseksi. Soijasuikaleet taas keitän mausteliemessä (esim. soijakastike, balsamico, broilerimauste), sitten valutan ja puristelen kuiviksi lävikössä, minkä jälkeen paistan öljyssä pannulla ja lisään vielä mausteita.
Onhan noi korvikkeet varmasti halpoja.
Lihan ravintoa niistä ei kuitenkaan saa.
Tulevaisuudessa maailma on täysi aivottomia ihmisiä seitaninsyöjiä.
Tuossa on tehty iso virhe, että julistettiin pannaan vain prosessoitu liha. Kyllä ultraprosessoidut kasvikset ovat myös tosi haitallisia terveydelle. Siis sipsit, röstit ja ranskalaiset, nyhtikset, härkikset ja niin edelleen.
Hyvää simppeliä perusruokaa pitäisi arvostaa enemmän. Ihan konstailematta keitettyä perunaa tai uuniperunaa, vihanneksia keitettynä, höyrytettynä, tuoreena tai uunissa kypsennettynä, maustamatonta lihaa ja kalaa, joka maustetaan itse valmistettaessa tai lautasella, selkeitä pitkään haudutettavia pataruokia. Mahdollisimman monipuolisesti eri lajeja sekä kasvi- että eläinkunnasta, mutta ei tietenkään mitään uhanalaisia tai ylikalastettuja. Ei tehotuotettua kasvista eikä eläintä, vaan ympäristöystävällisiä paikallisia vähemmän jalostettuja lajeja.
Mielellään marjoja, lahnaa, muikkua, sieniä, kauraa, perunaa, hirveä, peuraa.
Soija on niin epäterveellistä, että sitä ei pitäisi kenenkään syödä.
Itse olin yhdessä vaiheessa 3 vuotta vegaani. Söin juuri täysin suositusten mukaisesti ja miten ohjeistetaan. Kärsin raudanpuutteesta ja muutenkin oli ihan koko ajan sellainen olo, että en täyttynyt ollenkaan. Söin säännöllisesti ja paljon. Juureksia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, sieniä ja korvikkeita. Mutta silti oli ihan älytön lihan himo! Sitten minulle tuli anemia, ja tajusin lopettaa vegaanisen ruokavalion ja aloin syömään taas sekaruokaa. Voi että miten liha on hyvää, ja pääsin eroon raudanpuutoksesta. Nyt on paljon parempi olo, on kylläinen olo, ihoni voi paremmin ja jaksan muutenkin paljon paremmin. Se on vaan fakta, että ihminen on sekasyöjä.
N.25
Vierailija kirjoitti:
Se on aika iso myytti, että liha olisi muka haitallista ihmiselle tai että sen syöntiä pitäisi vähentää.
Näinhän sen täytyy olla, kun anonyymitrolli niin väittää. Ja heikkolahjaiset peukuttaa.
Jokainen tehkööt niin kuin haluaa. Asiasta riitely on aivan turhaa. Jokaisella on omat perusteensa valita oma ruokavalionsa eikä siihen oikein muilla ole vaikutusta.
Juu, syökää miehet soijaa, se sisältää estrogeenin kaltaisia yhdisteitä, tekee varmasti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Se on aika iso myytti, että liha olisi muka haitallista ihmiselle tai että sen syöntiä pitäisi vähentää.
Lihassa on kovaa rasvaa, mutta niin on rasvaisessa kalassa, nuudeleissa, juustossa, jogurtissa, ja monessa muussakin. Kannattaa mieluummin vähentää sokerin kulutusta kuin kunnon lihan syömistä. Ylirasvaisia ja pitkälle prosessoituja lihatuotteita kannattaa välttää ja suosia kunnon vähärasvaisia pihvejä ja vaalea lihaa ei-prosessoidussa muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yhdessä vaiheessa 3 vuotta vegaani. Söin juuri täysin suositusten mukaisesti ja miten ohjeistetaan. Kärsin raudanpuutteesta ja muutenkin oli ihan koko ajan sellainen olo, että en täyttynyt ollenkaan. Söin säännöllisesti ja paljon. Juureksia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, sieniä ja korvikkeita. Mutta silti oli ihan älytön lihan himo! Sitten minulle tuli anemia, ja tajusin lopettaa vegaanisen ruokavalion ja aloin syömään taas sekaruokaa. Voi että miten liha on hyvää, ja pääsin eroon raudanpuutoksesta. Nyt on paljon parempi olo, on kylläinen olo, ihoni voi paremmin ja jaksan muutenkin paljon paremmin. Se on vaan fakta, että ihminen on sekasyöjä.
N.25
Plaaplaaplaa! M' tulen sairaaksi lihasta, sika-nautajauheliha kamalin, olin kuolla! En voi kertakaikkiaan, kolesterolit nousee pilviin yms.
SIlloin tajusin etten kertakaikkiaan voi syödä punaista lihaa!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehkööt niin kuin haluaa. Asiasta riitely on aivan turhaa. Jokaisella on omat perusteensa valita oma ruokavalionsa eikä siihen oikein muilla ole vaikutusta.
Mitä riitelyä on tunnustaa tosiasia, että ihminen ei toimi pelkillä kasviksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.25
Plaaplaaplaa! M' tulen sairaaksi lihasta, sika-nautajauheliha kamalin, olin kuolla! En voi kertakaikkiaan, kolesterolit nousee pilviin yms.
SIlloin tajusin etten kertakaikkiaan voi syödä punaista li
Niin onhan sitä kalaakin myös.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä riitelyä on tunnustaa tosiasia, että ihminen ei toimi pelkillä kasviksilla?
ja etta meita aivopestaan vegaaneiksi. Etta maailma pelastuisi. Eivat enaa vaittaneet ruokasuositusten olevan terveyden takia ..vaan ilmaston! Pah. Hiilidioksidi on kasvien ruokaa ja pieni nousu on vain vihertanyt planeettaa. Kerrotaanko sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihassa on kovaa rasvaa, mutta niin on rasvaisessa kalassa, nuudeleissa, juustossa, jogurtissa, ja monessa muussakin. Kannattaa mieluummin vähentää sokerin kulutusta kuin kunnon lihan syömistä. Ylirasvaisia ja pitkälle prosessoituja lihatuotteita kannattaa välttää ja suosia kunnon vähärasvaisia pihvejä ja vaalea lihaa ei-prosessoidussa muodossa.
Oikeaa rasvaa ei ole mitään syytä välttää.
Rasvainen liha on terveellisempåå kuin vähärasvainen.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheen ohella myös soijasuikaleet ovat edullisia. Samaa kuivatavaraa siis kuin soijarouhekin, mutta suikaleen muodossa. Näitä on myynnissä samoilla merkeillä kuin soijarouhettakin, eli ainakin VegeSun ja SoyAppetit. Melko edullinen on myös soijarouhetta vastaava Hernis safkarouhe.
Soijarouheen ja hernisrouheen valmistan siten, että laitan kuumalle pannulle rypsiöljyä ja käytän rouhetta siinä hetken, sitten lisään mausteita, esim. soijakastike, balsamico ja grillimauste. Sen jälkeen vasta lisään vettä pienissä erissä. Pussin kyljessähän ohjeistetaan keittämään rouhe ensin ja vasta sen jälkeen paistamaan ja maustamaan. Tuolla em. tavoin mielestäni rouhe imee paremmin makua, eikä jää niin vetiseksi. Soijasuikaleet taas keitän mausteliemessä (esim. soijakastike, balsamico, broilerimauste), sitten valutan ja puristelen kuiviksi lävikössä, minkä jälkeen paistan öljyssä pannulla ja lisään vielä mausteita.
Soija ja seitan ei maistu miltään, jos ei samaa ruokaa marinoi, keitä, paista ja erityisesti mausta. Miksi ihmeessä syödä jotain soijarouhetta, kun voi laittaa ne mausteet veteen, keittää ja juoda, makuna lopputulos ihan sama? Miksi tarvitaan joku kasvipohjainen alusta, johon mausteet kiinnitetään?
Ihminen on sekasyöjä. Yksi suurimmista kehityksen mullistuksista oli se, että opittiin kypsentämään lihaa.
Itse Jumala, kaikkein korkein sanoi:
Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken. Toisin sanoen ihmisen ravintoon kuukuu liha ja vihannekset.
Soijajätettä ja raakaa gluteenia...
Vierailija kirjoitti:
Valettahan se on minkä kertoo jo antropologia sekä ihmisen biologia. Ihminen on luontaisesti lihan ja eläinrasvan syöjä eikä sitä faktaa havainnointitutkimuksiin nojaava pseudotiede - eli ravitsemustiede - voi muutttaa suuntaan eikä toiseen.