Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei kuumetta - ei sairaslomaa -asenne?

Vierailija
31.12.2024 |

Olenkohan jotenkin erikoisessa työpaikassa, vai onkohan kovinkin yleinen ajatusmaailma, että ainoastaan kuume oikeuttaa jäämään sairaslomalle. Ja että vaikka olisi kuinka voimakkaita muita oireita (esimerkiksi flunssassa nenä ja silmät vuotaa, ja yskit koko ajan ja työnteosta ei tule mitään ja ainoastaan vain tartutat kaikki muut samaan tautiin), niin työhön on vaan pakko mennä,  koska se ei ole "oikea tauti" jos kuumetta ei ole. (Ja tämä asenne on siis todella monen työntekijän asenne, ei todellakaan mikään työnantajan mielipide)

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän päinvastoin, pomo ja kollegat yrittää "houkutella" saikulle. Töitä voi tehdä yleensä kotona ja omaan tahtiin, mutta fiksua olisi silti levätä ihan oikeasti, vaikka ei mikään kuolemantauti olisikaan. 

Vierailija
22/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kyllä ennemmin ongelmana se että saikutetaan liian harvoin kun liian usein

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen asenne on terveydenhuollossa. Menin nuorena valittamaan todella heikkoa oloa terveydenhoitajalla: yskitti, keuhkoja poltteli ja olin todella uupunut. Mittasi kuumeen ja vit.tumaisella ilmeellä ilmoitti, että ei ole kuumetta. Nuorena tyttönä yritin siinä selittää, että on tosi huono olo. Hoitsu ilmoitti armollisesti, että voi kirjoittaa tämän päivän sairaslomaa. Menin sitten seuraavana päivänä töihin, josta esimies passitti työterveyteen, kun näytin niin sairaalta ja kas! Keuhkoputken tulehdus ja viikko saikkua, antibiootit, yskänlääkettä. 

Vierailija
24/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen asenne on terveydenhuollossa. Menin nuorena valittamaan todella heikkoa oloa terveydenhoitajalla: yskitti, keuhkoja poltteli ja olin todella uupunut. Mittasi kuumeen ja vit.tumaisella ilmeellä ilmoitti, että ei ole kuumetta. Nuorena tyttönä yritin siinä selittää, että on tosi huono olo. Hoitsu ilmoitti armollisesti, että voi kirjoittaa tämän päivän sairaslomaa. Menin sitten seuraavana päivänä töihin, josta esimies passitti työterveyteen, kun näytin niin sairaalta ja kas! Keuhkoputken tulehdus ja viikko saikkua, antibiootit, yskänlääkettä. 

Ihan tiedoksi; sinun aikaisemmat käynnit ja omakanta kirjoitukset tsekataan ennen kuin sinus kutsutaan.

Mt-ongelmat, luulosairaudet yms. vaikuttavat siihen miten hoitajat ja lääkärit suhtautuvat sinuun.

Itselläni ei ole koskaan ollut moista ongelmaa kun en valita turhasta ja käyn todella harvoin ja silloin on ollut aina riittävän vakava syy.

Vierailija
25/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi; sinun aikaisemmat käynnit ja omakanta kirjoitukset tsekataan ennen kuin sinus kutsutaan.

Mt-ongelmat, luulosairaudet yms. vaikuttavat siihen miten hoitajat ja lääkärit suhtautuvat sinuun.

Itselläni ei ole koskaan ollut moista ongelmaa kun en valita turhasta ja käyn todella harvoin ja silloin

Ihan vain tiedoksi: tuohon aikaan ei Kantaa ollut käytössä. Olin lisäksi juuri muuttanut ja ensimmäistä kertaa asioimassa terveyskeskuksessa. Että etpä nyt mitenkään saa tätä väännettyä minun syykseni.

Vierailija
26/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuume ei itsessään ei tee työntekijää työkyvyttömäksi. Työnantaja voi kuumeesta huolimatta määrätä työntekijän töihin esim soveltuvin osin. 

Vierailija
27/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole koskaan ollut moista ongelmaa kun en

Ne tiedot ovat olleet omissa tietokoneissa tai paperisena. Samanlailla ne katsottiin silloinkin.

Joten kyllä sinun syytä se edelleen on!

Vierailija
28/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en mä kyllä kehtaa olla pois jos ei ole kuumetta. Tulee niin sellainen olo, että olen hyötyjä ja hyväksikäyttäjä ja kauhea syyllisyys lintsaamisesta.

Jos sulla olisi esim. sellainen ripuli tai vatsatauti, jossa pitää mennä vessaan vartin välein eikä matka kotoa työpaikalle siitä syystä onnistuisi, niin olisitko silloinkin mielestäsi hyväksikäyttäjä ja lintsari? Tai jos sulla olisi migreeni, jossa päätä särkisi, näkisit sahalaitaa tai oksentaisit? Olisitko hyötyjä, jos et samalla yrittäisi hoitaa puhelinpalvelua tai tehdä hommia läppärillä?

Asiakkaalle: "Anteeksi mutta olen vatsataudissa. Vastaan kysymykseesi kohta" ja sitten vessaan yrjöämään.

Vierailija
29/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta etre saikittele ollenkaan tai saatte potkut.

Lakimuutos astuu voimaan huomenna. Loppui laiskottelu.

T: yrittäjä

Kuka tuommoisella juutalaisella viittisikään töissä olla t: vakavarainen työtön

Sinä olet pian työleirillä, työtön. Ja et saa rahaa vaan kärsimystä ja ruoskasta 50 kertaa päivässä.

Vierailija
30/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se työnantajalle tai työkavereille kuulu, onko sairasloman taustalla ollut kuumetta vai ei. Ei sitä yleensä saikkutodistuksessakaan lue, vaan pelkästään diagnoosi esim. hengitystieinfektio. Se kelpaa palkanmaksua varten, eikä kenellekään tarvitse kertoa, onko lisäksi ollut kuumetta vai ei ja kuinka paljon.

Vierailija
31/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuume ei itsessään ei tee työntekijää työkyvyttömäksi. Työnantaja voi kuumeesta huolimatta määrätä työntekijän töihin esim soveltuvin osin. 

Kuumehorkkapäivät toimistolla? Täristään kaikki yhdessä?

Kaipa sitä voi määrätä johonkin erittäin kiireelliseen pakolliseen työhön? Hätätilassa?

Vierailija
32/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en mä kyllä kehtaa olla pois jos ei ole kuumetta. Tulee niin sellainen olo, että olen hyötyjä ja hyväksikäyttäjä ja kauhea syyllisyys lintsaamisesta.

No voi kauheeta. 

Kaikille ei edes nouse kuume, vaikka olisi sairas. Ja toiset taas ottavat särkylääkkeitä, jotka alentavat kuumeen pois. 

Sairauksia on ilman kuumettakin. Tuskin kaikilla oli koronassakaan kuumetta, ei ainakaan itselläni, mutta sen verran voimaton olin, että syömisen jälkeen piti käydä päiväunilla ennen kuin jaksoi siistiä jälkensä. 

Vierailija
33/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut kuumeetta sellainen keuhkoputkentulehdus, että työterveyslääkäri sanoi, etten saa muutamiin päiviin mennä edes postilaatikolle, keuhkot siinä kunnossa. 

Vierailija
34/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni pomo soitti kesken saikun että tarvitsevat minua, voinko tulla töihin seuraavana päivänä.

Oksennustauti, kuumetta, ripulia jne. no menin töihin kun pyydettiin. Tarttui sitten 5 työntekijään. Ja olivat saikulla.

Ei muuten soittanut enää kun tajusi kuinka kalliiksi se tuli. Oma tilanne myös paheni ja tuli saikkua lisää.

Vierailija
35/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut hyvin tavallista, että tulee hyvin pitkällinen köhä ja hirveä valuva nuha mutta ei kuumetta. Kerran työterveyshoitaja sanoi, että hän kuuli jo käytävästältä asti, mistä on kyse. Lääkäri puolestaan totesi, että ei sairausloman tarve tai työkykyisyys ole kiinni kuumeesta vaan kokonaistilanteesta.

Olen sen jälkeen ajatellut, että kun työpaikan miehet vähänkin pärskii, ne on kotona sairastamassa sitä miesflunssaa, minäkään en pode huonoa omaatuntoa sairauslomasta, kun se on tarpeelliseksi nähty.

Vierailija
36/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kyllä ennemmin ongelmana se että saikutetaan liian harvoin kun liian usein

Ja sitten onkin totaalisen paskana, kun sinnittelee ensin siihen asti kun vain suinkin kykenee. 

Vierailija
37/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kääntäen: toiset kuumeilevat ihan pienestäkin ja jopa olematta varsinaisesti kipeitä. Heille on silti suotavaa jäädä kotiin?

Vierailija
38/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumehorkkapäivät toimistolla? Täristään kaikki yhdessä?

Kaipa sitä voi määrätä johonkin erittäin kiireelliseen pakolliseen työhön? Hätätilassa?

Kröhöm... etätyöt? Nykypäivä? Kuuleeko menneisyys?

Vierailija
39/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääntäen: toiset kuumeilevat ihan pienestäkin ja jopa olematta varsinaisesti kipeitä. Heille on silti suotavaa jäädä kotiin?

Mitä täällä oikein höpötetään? Kuume vie voimat, aiheuttaa sekavuutta, mahdollisia näköhäiriöitä, epilepsiaa, kouristuksia ja nämä voivat tulla jo 38 asteen kuumeessa. 40 asteen kuumeessa nuo kaikki on normaalia. 

Vierailija
40/64 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut hyvin tavallista, että tulee hyvin pitkällinen köhä ja hirveä valuva nuha mutta ei kuumetta. Kerran työterveyshoitaja sanoi, että hän kuuli jo käytävästältä asti, mistä on kyse. Lääkäri puolestaan totesi, että ei sairausloman tarve tai työkykyisyys ole kiinni kuumeesta vaan kokonaistilanteesta.

Olen sen jälkeen ajatellut, että kun työpaikan miehet vähänkin pärskii, ne on kotona sairastamassa sitä miesflunssaa, minäkään en pode huonoa omaatuntoa sairauslomasta, kun se on tarpeelliseksi nähty.

Miesflunssa on muuten oikeasti fakta. Miesten erilaisen hormonitoiminna vuoksi flunssa on heillä pahempi ja ikävämmän tuntuinen kuin naisilla.