Ei älkää antako lapsille harvinaisia nimiä! Tai sitten miettikää tarkkaan.
Harvinaiset nimet sopivat mm. julkisuuden henkilöiden ns. taiteilijanimiksi ja heillä on usein sitten se tavanomaisempi nimi.
Minulla on erittäin harvinainen nimi ja olen tästä kärsinyt seuraavasti:
- Luullaan ulkomaalaiseksi. Nyt ikävää kun usein vielä venäläiseksi ja sota voinut lisätä entisestään syrjintää, joidenkin toimesta. En kuitenkaan ole ulkomaalainen, eikä minulla ole mitään esim. venäjän hyvää taitoa tätä kompensoimaan tai nimen pohjalta samaan kulttuuriin, etnisyyteen jne. viittaavaa (ja jos on niin se menee vain väärin).
-Tietovuodot aiheuttavat suurempia riskejä. Yksityisyydensuojaloukkausten riski kasvaa myös juoruilun myötä. Terveydenhuollon "nolommat" käynnitkin voidaan helpommin liittää nimeen mm. sukupuolitautitestit, mt-käynnit.
- Sekoitetaan muihin harvoihin, joilla on sama tai saman kaltainen nimi + jotain samaa esim. paikkakunta, hiustenväri, ruumiinrakenne jne.
-Vaikeammin puututtavan kiusaamisen riski kasvaa. Edellämainituista syistä myös juorut leviävät helpommin.
- Aikuisena ikävämpää ja hankalampaa vaihtaa nimi.
- Nimi ei kuvaa persoonaani. En pidä liian suuren huomion keskipisteenä olemisesta tietyissä tilanteissa.
- Nimeä on joutunut tavaamaan, vaikka lausutaan kuten suomeksi kirjoitetaan.
Kommentit (12)
Nimen voi ihan vaihtaa ja en tajunnut miten se sinulle aikuisena olisi vaikeampaa?
Oma elämä, ei muita tuommoiset asiat kiinnosta - tottuvat uuteen nopeasti.
- Puhuin sun kanssa somessa (kun ei kyllä puhunut)
Mä olen vaihtanut aikuisena nimeni. Eipä ollut kummoinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Samoin 😃
Ja tämä vielä kun alapeukkujen lukumäärästä päätellen näkyy, etteivät kaikki edes usko, että tätä tapahtuu. No minun empiirisiä kokemuksia. Huomaan kohtelun olleen erittäin vaihtelevaa ja olen havainnut selkeästi missä tilanteissa ja milloin ero ilmenee.
Ulkomaalaisillakin on töitä hakiessa esim. toista kielitaitoa. Lisäksi se, että heitä syrjitään ajoittain myönnetään. Täällä osaan syrjinnästä on vaikea puuttua täydellisesti, mutta sitä hyssytellään sen sijaan, että se myönnetään.
T: Harvinaisempi nimi kuin monilla ulkomaalaisilla, jota ei saanut edes itse valita.
Tiedän että osa ulkalaisperisistä nimistä ei saa helposti vuokra-asuntoa.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin 😃
Kyllä siitä täysin erilaiseksi vaihtamisesta tulee käytännön ongelmia. Uutta nimeä saa sitten opettaa muille enemmän mitä myöhemmin vaihtaa jne. En nyt väitä sen olevan mahdotonta.
Lapsi kuitenkin kärsii koko lapsuutensa ja nuoruutensa jos ei sitä vaihda. Itse harmittaa kun en vaihtanut nuorempana. Maailmakin muuttuu jatkuvasti (tietovuodot,some jne.).
Antakaa pojalle etunimeksi Mahmud, Ibrahim tai Feija, niin ei koskaan tulevaisuudessa sairastu työuupumukseen tai burn-outiin.
Vierailija kirjoitti:
No kuinka harvinainen se nimesi oli? Kuinka suuri vaihto? Oliko vain tyypillinen sukunimen muuttuminen ja siihen liittyvät byrokratiat?
Mielestäni parempi antaa valita ne "julkkunimet" aikuisena. Voi vaikuttaa siihenkin millainen lapsestasi aikuisena tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuinka harvinainen se nimesi oli? Kuinka suuri vaihto? Oliko vain tyypillinen sukunimen muuttuminen ja siihen liittyvät byrokratiat?
Mielestäni parempi antaa valita ne "julkkunimet" aikuisena. Voi vaikuttaa siihenkin millainen lapsestasi aikuisena tulee.
Olen vaihtanut sekä etu-, että sukunimeni. Ei ollut vaikeaa opettaa uutta nimeä ihmisille. Sekä entiset, että nykyiset, nimeni ovat aika harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin 😃
Kyllä siitä täysin erilaiseksi vaihtamisesta tulee käytännön ongelmia. Uutta nimeä saa sitten opettaa muille enemmän mitä myöhemmin vaihtaa jne. En nyt väitä sen olevan mahdotonta.
Lapsi kuitenkin kärsii koko lapsuutensa ja nuoruutensa jos ei sitä vaihda. Itse harmittaa kun en vaihtanut nuorempana. Maailmakin muuttuu jatkuvasti (tietovuodot,some jne.).
Kuinka erilainen se pitää olla? Eikö sitä vaikka Andreaa voi vaan kääntää vaikka Antiksi?
Opettamiseen tosin meni aikaa, esim. isä ei meinannu millään oppia, mutta kyllä se nyt jo liki 20 vuoden jälkeen muistaa 🤠
Sitten näitä vielä;
- Eikö sun oikea nimi ollutkaan (toinen suomalainen lähellä oleva nimi). Ai eikö tämä olekaan sun lempinimi.