Ei varaa jatkaa esikoisen paivahoitoa, kun vauva syntyy ja nyt on tuttavat pelotelleet pyorryksiin miten rankkaa ja kamalaa on kahden pienen kanssa... Eihan se voi olla nain,
ainakaan koko aika :-( Esikoinen 3-vuotta, kun vauva syntyy... Tällä hetkellä on siis päiväkodissa...
Kommentit (19)
Jos tuntuu tarpeettomalta, niin sitten olette kaikki kotona
Jotain olisi jo kolmivuotiaalla hyvä olla... vaikka seurakunnan kerho jne...
Ja niin niistäkin kotona hoidetuista on kasvanut ihan terveitä aikuisia. Minua kammoksuttaa ajatus, että yhteiskunta huolehtii lapsen kasvatuksesta jos äiti on kotona. Se ei vaan voi mennä niin! Täysin käsittämätön idea. Anna ystäviesi olla mitä mieltä vaan, TOTTAKAI on rankkaa hoitaa kahta pientä lasta mutta sitä se elämä on! Siitä on selvinnyt meidän vanhemmat, meidän isovanhemmat ja miljoona muuta tämän päivän vanhempaa. Etköhän sinäkin:) Mielestäni vanhemman tulee kantaa vastuu jos hankkii lapsia. Mitä kivaa olisi äitiydessä jos siinä ei olisi haasteita? Onko mukavampaa päästä helpolla kuin tehdä haastavaa ja arvokasta työtä? Jälkeen päin ajateltuna ei varmaan ole.
Mä olen ainakin ollut niin väsynyt, että mieluummin jään kotiin lasten kanssa kun lähtisin aamulla raahaamaan hoitoon.
se hoito paikallaan, kun et jaksa. 2 päivää tällä viikolla ja 3 toisella.
Eipähän tule ainakaan isompi lapsi sen takia mustasukkaiseksi kun äiti on vauvelin kanssa kotona.
Ymmärrän kyllä hyvin niitäkin vanhempia joilla toinen lapsi hoidossa kun on itse vauvan kanssa kotona
niitä kauhistelijoita nyt löytyy joka nurkista... Eriasia sitten jos teidän perhe itsessään näkee tuon päivähoidon teille parhaana ratkaisuna. Mutta en itse suoralta kädeltä menisi sanomaan että vauvan ja 3v:n kanssa kotona oleminen olisi jotenkin ylivoimaista. Esikoinenhan on jo sen verran isompi että suoriutuu monista asioista itsenäisesti, jaksaa keskittyä leikkeihin ym ja jos kerhoja löytyy tai naapuristosta lapsia seuraksi niin ei noiden sosiaalisten kontaktienkaan takia tarvitse päiväkotiin turvautua.
Meillä on kaksi lasta pienellä ikäerolla (1v3kk). Esikoinen kehitysvammainen, eli omalla tavallaan meillä on ollut kokoajan kaksi vauvaa hoidettavana, toisella vain kokoa vähän enemmän :D Esikoinen 1v11kk aloitti juuri kuukausi sitten päivähoidon kuntoutuksellisista syistä, olen itse kuopuksen 8kk kanssa kotona. Tuota päivähoitoa on 3h/päivä, muun ajan siis kotona meidän kanssa. Hän on juuri oppinut seisomaan tukea vasten ja ottanut ensimmäiset askeleensa tuettuna, muuten liikkuu ryömimällä ja kanniskelemista siis riittää. En kuitenkaan sanoisi että meilläkään arki mitenkään raskasta on. Itseasiassa huomattavasti helpompaa mitä oltiin odotettu. Sen valossa en usko arjen 3v ja vauvankaan kanssa olevan ylivoimaista, jos mitään ihmeelistä ei satu.
Mutta siis tehkää päätöksenne omista lähtökohdistanne älkääkä välittäkö muiden pelotteluista. Toki mahdollisuus on pitää osapäiväpaikka jos esikoinen itse viihtyy päiväkodissa ja haluaa tavata kavereita siellä. Ja jättää se paikka sitten pois jos alkaa tuntua että kotona olo olisi kuitenkin se paras vaihtoehto.
Miksi teet lisää lapsia jos et usko selviytyväsi heidän kanssaan?
Meillä ikäeroa 1v8kk ja tekisin tämän uudelleen milloin vain. Lapset ovat kylläkin helppoja olleet aina, se vaikuttaa varmasti vanhempien jaksamiseen.
Mutta ei se aina ole pelkkää itkua ja hampaiden kiristelyä, lähipiirissäni on monta perhettä jossa 2 lasta alle 3v, kaikki ovat jaksaneet hienosti!
oli kuopuksen syntyessä kotona 4v ja 1v9kk sisarukset jotka otin pois hoidosta ja ei mitään ongelmia heidän kanssa.
Itselläni samanmoinen tilanne ja ei tää oo mitenkään erityisen rankkaa. Lapsikeskeistä kylläkin =) Tietty meidän esikoinen on kiltti ja ei yhtään mustasukkainenkaan joka helpottaa tilannetta.
meillä isompi 2,5 v ja vauva puolivuotias, ja rankkaa on jos minä satun olemaan kipeenä. eli onneks tosi harvoin.
voi se hyvinkin mennä, moni vaavi vaan nukkuu ja jodlailee. onnea!
jos pidätte esikoisen hoidossa. Silloin nimittäin kaikki ystävänne ja tuttavanne (jos ovat yhtään nro 2:n kaltaisia) katkaisevat kaikki yhteydet tuollaiseen surkimukseen, joka HYLKÄÄ lapsensa toisen hoidettavaksi.
Ei vaan. Pidä esikoinen edelleen hoidossa vaikka osa-aikaisena OMIEN TARPEIDENNE MUKAISESTI.
kanssa kotona. En tajua ollenkaan vanhempia, jotka vievät isomman lapsensa hoitoon ja ovat itse vauvan kanssa kotona.
Tottakai kahden pienen lapsen kanssa on välillä raskasta, mutta elämäähän se on ja lapset kasvavat koko ajan ja se helpottaa ajan myötä.
Itselläni on kahden ekan lapsen ikäero 1v 8kk, eikä ikinä olisi tullut mieleenkään viedä vanhempaa hoitoon. Hirvittävä ajatuskin. Välillä oli todella raskasta, välillä ei ja kun lapset kasvoivat, heistä oli seuraa toisilleen ja vauva tykkäsi seurata isompaa sisarusta.
- miksi juoda alkoholia kun siitä tulee huono olo
- miksi syödä jätskiä kun siitä tulee huono omatunto
- miksi tuhlata palkka vaatteisiin kun kaikki rahat menee
- miksi valvoa myöhään tv:tä katsellen kun aamulla taas väsyttää
Kas kun ihmiselo on tällaista, ei koskaan ole täydellistä.
-ei ap-
jos sopisit että isompi on 2-3 päivää viikossa osa-aikaisena? 50 eur?
En ollut ajatellutkaan laittavani lasta päiväkotiin, mutta kai tässä loppuajan väsymyksessä yms. rempassa tommoinen pelottelu vaikuttaa... menköön sit sen piikkiin.
ap
ps. kiitos asiallisista vastauksista
Meillä esikoinen oli juuri tuon ikäinen ja en olisi raaskinnut viedä hoitoon kun itse olin kotona. Raaskimisen lisäksi minusta myös aikataulut oli joustavammat kun oltiin kotona, ei kiirettä viemään tai hakemaan.
Kuitenkin löysimme 2,5 tuntia/ 2 krt viikossa kerhon jossa isompi oli leikkimässä ja askartelemassa. Sinä aikana pääsin käymään vauvan kanssa asioilla tai neuvolassa. Toimi oikein hyvin.
Vierailija:
Et varmastikaan tajua. Minäkin olin kanssasi samassa onnellisessa tilanteessa, että lasten ikäero oli alle 2 vuotta enkä mennyt välillä töihin. Ei minullekaan olisi tullut mieleen vauvan syntyessä viedä isompaa hoitoon yhtäkkiä, mitä hän siellä olisi tehnyt?? Eihän hän koskaan ollut ollut missään hoidossa. MUTTA monien muiden tilanne ei ole kuten sinun tilanteesi tai minun tilanteeni: heidän lapsensa ovat olleet jo päiväkodissa ja heillä saattaa olla siellä kavereita, joiden kanssa viihtyvät jne......Onko se niin vaikeaa ymmärtää ihmisten erilaisia elämäntilanteita?! Ei kai lasten elämää tarvitse muuttaa siksi, että pätisi hyvänä äitinä?? HARVA pitää äitiysvapaalla ollessaan lapsia kokopäivähoidossa. Yleensä on kyse osapäivähoidosta, jossa lapsi saa leikkiä vanhojen kavereidensa kanssa.