Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan p@ska ja auto

Vierailija
30.12.2024 |

Myin auton, koska ei ollut kannattavaa enää huoltaa ja korjata sitä. Oli kyllä oikein hyvä auto, ei siinä. Korjaukset olisivat olleet vain pieniä, mutta silti ei tuntunut enää järkevältä. En saa enää opintotukea, tukikuukaudet dead and gone. Joudun turvautumaan siis toimeentulotukeen vielä jonkin aikaa. Olen saamassa rahan x. Haluaisin ostaa uuden auton, koska se auttaa arjessa ja työasioissa. Mietin vain, että miten Kela suhtautuu siihen, että käytän omia rahojani omaan autoon? Kun auto ei ole valmiina, vaan pitäisi ostaa tt-tukijuttujen aikana. Kyllähän Kela kuitenkin katsoo ihan hyvällä sitä, että edesauttaa työllistymistä. Ja kyllä todellakin haluan töihin ja eroon Kelasta.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat jostain rahaa (=tuloa), mutta et osta niillä rahoilla ruokaa vaan auton ja sitten itket yhteiskunnalta rahaa ruokaan ja se on mielestäsi ok? Only in Finland. Tulot otetaan huomioon. Kelan mielestä etkä kenenkään muunkaan täysjärkisen mielestä tarvitse tt-tukea, siis sitä vihoviimeisintä tukea jos muita tuloja ei ole, koska sinulla oli rahaa (ellet olisi ostanut autoa). Elämä on valintoja, mutta jossain kohdassa menee se veronmaksajienkin raja.

Vierailija
42/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle siis on tulossa raha x, jolla haluaisit ostaa auton. Samaan aikaan haluaisit saada toimeentulotukea.

Jos Kelalle sopii tuo järjestely, ihmettelen suuresti. Itse kävin perusteellisen väittelyn Kelan kanssa siitä, saisinko yrittää nipistää toimeentulotuesta vähän pesukonetta varten. Hävisin sen väittelyn, vaikka liikuntavamman vuoksi työkyvyttömälle pesutuvattomassa taloyhtiössä asuvalle pesukone on mielestäni ihan yhtä tarpeellinen arjessa kuin auto sinulle. Itse asiassa auto olisi minullekin tarpeellinen.

Minä muuten olen useammankin kerran joutunut toimittamaan Kelalle tiliotteet edeltävien 5-6 kuukauden ajalta ilman mitään suuria muutoksia tilanteessani. Kela vaatii tositteita ja siirtelee maalitolppia, eikä siinä ole asiakkaalla vastaansanomista. Vain aloittelija luottaa niihin perussääntöihin, joita Kelan sivuilla esitellään. Poikkeuksia on enemmän kuin sääntöjä.

Palaapa kertomaan, kuinka sinulle kävi ottelussa Kelaa vastaan. Kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela katsoo omaisuudeksi auton joka pitää myydä ennen kun saa tukia. Kelan siivulla ihan selvästi lukee että kulkemiseen tarkoitettu omaisuus pitää llmoittaa kelaan myös. Tuskin saa toimeentulotukea jos on varaa ostaa auto.

Vierailija
44/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rotat rottailee

Onnea. Minä opiskelen ja sen jälkeen etsin töitä. Ap

Asenteesi on kyllä sellainen, että voi olla pikkasen vaikeaa niitä töitä löytää.

Vierailija
45/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tilin kautta rahoja käyttää, vaan käteistä.

Vierailija
46/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta auto ensin ennen tukihakemusta.

Kelan tt-hakemuksessa katsotaan tulot menneeltä 6kk ajalta. Nuo autoon käytetyt rahat eivät mene menoina vaan ovat tuloja eli plussaa. 

No ei katsota miltään 6 kk ajalta, mitä sinä hourit? Minä olen jo saanut tt-tukea omistaessani auton. Nyt vain mietin että kun joudun hommaamaan uuden, niin soveltavatko sitä viiden tonnin rajaa, joka joskus oli. Googletin. Olisihan se ihan hullua, että saat omistaa noin 5000 euron arvoisen auton, muttet saisi ostaa erikseen sellaista. 

Ei siinä ole mitään hullua. jos olet saanut myydystä autostasi rahaa, se on sinulle tuloa. jos sinulla on rahaa ostaa auto et tarvitse toimeent

Off topic.. AP, miksi räyhäät tosi rumasti täällä neuvoville? Pinna kireällä?

Vierailija
47/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on rahaa, käytät ne välttämättömiin hankintoihin ennen kuin imeskelet senttiäkään tukia veronmaksajien taskuista. Auto ei ole välttämätön hankinta.

Sinähän sen tiedät mitä minä tarvitsen ja en tarvitse :D Minä olen saanut toimeentulotukea omistaessani auton. Nyt vain mietin kun pitää hommata uusi jossain vaiheessa, että mitä kelan tantat siihen sanovat.

Autosta saadut rahat ovat varoja, jotka vähentää toimeentulotuen tarvettasi. Uuden auton hankinta on ihan oma asiasi, mutta toimeentulotukea hakiessa kela tuskin tulkitsee, että autosta saaduilla rahoilla voisit ostaa uuden auton ja samaan aikaan saisit toimeentulotukea.

Poikkeuksena tilanne, että auton omistamiseen olisi erityiset syyt ... joihin ei lasketa pitkiä etäisyyksiä ta

AP, voit poistua meidän junttiääliöidemme seurasta oitis! Kela ei kuitenkaan toimi sinun säännöilläsi, vaikka niin yrität asiaa meille idiooteille tahkota.

Vierailija
48/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rotat rottailee

Onnea. Minä opiskelen ja sen jälkeen etsin töitä. Ap

Asenteesi on kyllä sellainen, että voi olla pikkasen vaikeaa niitä töitä löytää.

Äläs nyt, kyllä tuollainen olisi Kelalla ihan elementissään.

Vierailija
49/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela katsoo omaisuudeksi auton joka pitää myydä ennen kun saa tukia. Kelan siivulla ihan selvästi lukee että kulkemiseen tarkoitettu omaisuus pitää llmoittaa kelaan myös. Tuskin saa toimeentulotukea jos on varaa ostaa auto.

Voi vttu kun minä olen tuhat kertaa kertonut että olen jo saanut tt-tukea autoineni. Kela on siitä tiennyt. Minä en omista autoa tällä hetkellä. Tarvitsen sellaisen töiden ja arkielämän takia. Goodbye. Ap

Vierailija
50/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksikö vastailen ilkeästi? Koska ette tajua v..u mistään mitään. Raivostuttavaa joutua jankuttamaan samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Yksi idiootti jo keksi, että jonkun kenen lie randomin kommentti oli minun, ja alkoi lässyttämään "siitä pk-seudusts", vaikka minä en ole missään vaiheessa kertonut missä asun. Olen tuhat kertaa kertonut, etten saa enää (E N Ä Ä) opintotukea. Tämäkään ei mene ymmärrykseenne. Silloin se toimeentulotuki on ainoa vaihtoehto, idarit. Olen kertonut saavani rahan x. En ole missään vaiheessa yksilöinyt että mikä raha se on. Täällä aletaan lässyttämään auton myyntivaroista, vaikken ole missään vaiheessa sanonut sanaakaan niistä. Ne rahat sain jo aikapäivää sitten. Mutta kun joka helvetin asia täytyy OLETTAA sen sijaan että KYSYTTÄISIIN. 🙄

Vierailija
51/60 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miksikö vastailen ilkeästi? Koska ette tajua v..u mistään mitään. Raivostuttavaa joutua jankuttamaan samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Yksi idiootti jo keksi, että jonkun kenen lie randomin kommentti oli minun, ja alkoi lässyttämään "siitä pk-seudusts", vaikka minä en ole missään vaiheessa kertonut missä asun. Olen tuhat kertaa kertonut, etten saa enää (E N Ä Ä) opintotukea. Tämäkään ei mene ymmärrykseenne. Silloin se toimeentulotuki on ainoa vaihtoehto, idarit. Olen kertonut saavani rahan x. En ole missään vaiheessa yksilöinyt että mikä raha se on. Täällä aletaan lässyttämään auton myyntivaroista, vaikken ole missään vaiheessa sanonut sanaakaan niistä. Ne rahat sain jo aikapäivää sitten. Mutta kun joka helvetin asia täytyy OLETTAA sen sijaan että KYSYTTÄISIIN. 🙄

AAPEE

Vierailija
52/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vttu kun minä olen tuhat kertaa kertonut että olen jo saanut tt-tukea autoineni. Kela on siitä tiennyt. Minä en omista autoa tällä hetkellä. Tarvitsen sellaisen töiden ja arkielämän takia. Goodbye. Ap

Sinulla on nyt kaksi erilaista tilannetta ihmeteltävänäsi. 

Minulla oli auto ja sain toimeentulotukea. Kela ei halvasta autostani välittänyt eikä edellyttänyt sen myymistä. Ihan selvä juttu.

Nyt minulla ei ole autoa, ja toimeentulotuen saaminen jatkuu. Jos nyt saisin isohkon summan rahaa - muutama satanenkin on tällainen isohko summa - Kela edellyttäisi, että rahoittaisin sillä peruselämiseni, kunnes olisin taas niin varaton, että tarvitsisin toimeentulotukea. Ihan selvä juttu tämäkin.

Jätä inhimilliset tekijät pois laskuistasi, koska niin Kelakin tekee. On ihan sama, mistä raha tulee ja miten hyvään tarkoitukseen haluaisit sen käyttää. Oli se veikkausvoitto, perintö, lahjoitus, vahingonkorvaus tai maasta kaivettu aarre, se on rahaa, jolla sinun on ostettava puuroa ja bussilippuja, kunnes olet taas rutiköyhä, ja on yhteiskunnan tehtävä pyrkiä estämään sinua nääntymästä nälkään ja kylmyyteen.

Osta ajateltua halvempi auto ja käytä loput rahat elämiseen, kunnes valmistut ja pääset töihin. Sitten, jos rahasi taas loppuvat, saatat saadakin toimeentulotukea joutumatta myymään sitä autoasi. Ei aina voi saada kaikkea kerralla.

Vierailija
53/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokapäiväinen tuki itku taas menossa.

Vierailija
54/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika härskiä lutkuttaa toimeentulotukea ja käydä autokaupoilla.

Vierailija
55/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Kelan tukia tarttet jos on varaa autoon? Mää oon 57 v. eikä tähän mennessä ole koskaan ollut rahaa hommata autoa.

Älä ala nyt neuvomaan ketään talousasioissa.

Vierailija
56/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika härskiä lutkuttaa toimeentulotukea ja käydä autokaupoilla.

paskaa puhuu reppana pummi.

Vierailija
57/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Kelan tukia tarttet jos on varaa autoon? Mää oon 57 v. eikä tähän mennessä ole koskaan ollut rahaa hommata autoa.

Älä ala nyt neuvomaan ketään talousasioissa.

joo ei kannata jos noin heikosti on menny ja kohta eläkeikä lähenee.

Vierailija
58/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ihan uusi auto ja toimita osamaksulaskut kelaan, kyllä ne senkin maksaa.

Vierailija
59/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka saat tt tukea jos opiskelet? Opiskelu ei ole pakollista, mene töihin.

Vierailija
60/60 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään sitten. Onko opintojen saattaminen loppuun välttämätöntä, vai voisitko ostaa sen auton ja mennä sillä hanttihommiin ja töiden ohessa hoitaa loput opinnot?

Kela ei sinulle anna ylimääräistä rahaa, joten voidaan yrittää löytää sinulle toinen ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi