Tohon älykkyys/manipulointi alotukseen mä haluan sanoa muutaman sanan
Se on hyvä aihe pohtia. Kysymys siis oli että onko hyvä manipuloija keskivertoa älykkäämpi ihminen
Vastaus on sekä että, ei ja joo koska manipulointi voi tapahtua sekä tiedostamatta että tiedostaen, yleensä se tapahtuu aina tiedostamatta, narsisti/manipuloija ei näe että hän on sitä itse. Sillon se tarkottaa sitä että tää ihminen ei ole älykäs vaan se toimii jonkun muun voiman kautta.
Mutta kolikolla on toinen puoli myös. Jos sä olet keskivertoa älykkäämpi ihminen niin sä tiedät kyllä miten manipuloida toista ihmistä, miten se toimii. Ei tätä maailmaa ole tyhmät ihmiset rakentaneet, tää on todella monimutkanen ja ihmismieleen perustuva hallintamekanismi millä ihmisiä pidetään ruodussa.
Normaali ihminen on aina ennalta-arvattavissa ja toimii ärsykkeiden kautta, älykäs ihminen osaa asettaa itsensä kaiken ton yläpuolelle ja hallita sitä
Normaali ihminen aina toimii ensiksi ja ajattelee myöhemmi, älykäs ihminen ajattelee ensiksi ja toimii myöhemmin
Yksinäiset ihmiset te tiedätte tän, mä kerron esimerkin miten tää toimii yksinäisen ihmisen arjessa:
Yksinäinen ihminen ja varsinkin työtön sellainen tietää tasantarkkaan naapureidensa rutiinit, vaikka hän ei välttämättä tunne näitä naapureita ollenkaan. Tarkkaileminen on tehny sen, tää ihminen tietää niistä kaiken vaikka ne ei tiedä tästä ihmisestä mitään. Tää yksinäinen ihminen jos se haluaisi alkaa vaikuttamaan niiden elämään jotenkin tai päästä niiden sisälle, se olisi todella helppoa, koska tää yksinäinen tarkkailija tietää jo valmiiksi mistä naruista vedellä. Nää naapurit ei tiedä mitään koska ne on keskittynyt aina muihin asioihin,toistamaan itseään siinä pienessä kuplassaan, samalla kun heitä on tarkkailtu.
Kommentit (5)
Olen kyllä huomannut, että joillakin sellaisilla ihmisillä, joilla ei ole mitään järkevää tekemistä, on loputtomasti aikaa punoa juonia muita ihmisiä vastaan, syyttää ihmisiä vanhoista asioista ja lähettää näistä aiheista tarkkaan mietittyjä kirjeitä. Häiriköivät puhelimitse ja yrittävät päästä "keskustelemaan" ja selvittämään välejä. Kuvioon kuuluu manipulointi, syyllistäminen ja vänkääminen.Todella raskaita tyyppejä.
Manipulointi ja narsistinen käytös ovat kyllä kaksi täysin eri asiaa. On olemassa myös hyvin harmitonta manipulointia, jota tapahtuu esimerkiksi lasten kasvatuksessa tai työelämässä esihenkilöiden toimesta. Kyseessä on älykäs tapa saada ihminen toimimaan oman edun mukaisesti ja siten, että toinen ei siitä ainakaan tapahtumahetkellä pääse jyvälle. Esimerkiksi erilaiset hienotekniikat saada lapsi autoon ja turvaistuimeen ilman jokakertaista itkuraivaria on manipulointia ja siinä käytetään henkilön etukäteen tiedossa olevia reaktioita (itkuraivari vai iloinen hypähtely) oman edun (päästä helpolla autoon ja olla ajoissa sukulaisjuhlissa) mukaisesti. Työelämässä tämä tarkoittaa yksilön työn merkityksen korostamista, jotta työntekijä voimaantuu ja tekee jatkossakin hyvää työtä ilman vierestä valvomista yms. Vahingot näissä tilanteissa ovat vähäiset, joten eivät liity ns. ongelmalliseen manipulointiin mielestäni.
jep