Millaisilla tuloilla ottaisit 250 000 euron lainan?
Onko liian iso laina, jos omia säästöjä ei ole yhtään ja tulot on yhteensä 4500e?
Kommentit (90)
onko vielä joku, joka ei kertakaikkiaan tajua, että ainakin Helsingissä asunnot maksavat maltaita! Ei 250 000 todellakaan riitä mihinkään linnaan.
Uusi hitas-rivari 10 km keskustasta (4h + k) maksaa 300 000. Tottakai voisi asua vanhassakin ja ns. edullisilla alueilla, mutta kai jokainen voi päättää itse, missä ja miten asuu?
Kyllä meilläkin on oikeus hankkia uusia asuntoja - omakotitalo tosin on liian kaukainen haave, mutta hitas-rivari mahtuu kahden työtätekevän budjettiin.
Mutta naurettavaa on väittää, että tuohon hintaan pitäisi joku kartano saada...
Ja tuloja noin 2000¿ enemmän kuin teillä. Meillä edellisestä asunnosta hyvä voitot, mutta tehdään remonttia - toisaalta kyllä lomilla matkustellaan jne. En kyllä missään nimessä ottaisi noin paljon lainaa - saisitteko pankista - tai oltaishan mekin saatu 350t huh huh. Tai sitten ei matkustella eikä mitään muutakaan vähään aikaan jos ei tuloihin ole tulossa muutosta.
Espoossa väljässä rivitalossa hyvällä alueella! Säästöjä oli jonkin verran eli pienen kerrostaloasunnon verran (Hki).
Siitä vaan. Kaikki asuu nykyään lainarahoilla.
t. the best money is other people' s money ;)
Jos on vakitulot, lainassa korkokatto ja vakuutukset työttömyyden, sairauden ym varalta..
Ja saahan asunnon myytyä, jos paniikki iskee (vai uhkaako jonkun mielestä taloudellinen lama romahduttaa asuntojen arvon?)
Kyllä me maksamme mieluummin reilusti omasta asunnosta; sama raha kun menisi vastaavaan vuokra-asuntoonkin ja se taas on oikeasti tyhmää.
Korkovähennysten verovaikutuskin pitää huomioida nettotuloja laskiessa.
Minä en ihan oikeasti tajua, miksi pitää hysterisoida. Jos joku ei uskalla, niin sitten ei uskalla!
Toisaalta typerää on täällä moista edes kysyäkään; jokaisen pitäisi tietää itse oman tilanteensa ja toimia sen mukaan - mitä se muille kuuluu.
kyllä täällä pääkaupungissa maksaa... mekin katsellaan 3-4 h +k kerrostaloasuntoa (noin 80 m2) eli ei mitään linnaa todellakaan, ja se maksaa vähintään 300 000 sellaiselta paikalta, johon haluamme muuttaa...
t. se jonka mies tienaa 6500 ¿ :)
asua pääkaupunkiseudulla?????? Epäilyttää jo, että vain tyhmät päätyy sinne maksamaan maltaita järjettömän pienistä ja huonokuntoisista asunnoista.
Meillä 120m2 + mahdollisuus vielä 240m2 lisää ja 1.5km Etelä-Suomen ison kaupungin keskustasta. Mutta ei tosiaan helsingissä. Hyvänen aika järjettömien asuntohintojen lisäksi siellä järjettömät ruuhkatkin vielä. Miksi oi miksi????
Siksi, että työt on täällä!!!! Kun ei miehellä oo töitä muualla.
Ja aina asunu Helsingissä, kaikki sukulaiset espoo-helsinki, kaverit
Herranen aika sentään - täällä on työpaikat, lasten koulut ja hoitopaikat, sukulaiset ja ystävät!
Minä en ainakaan tarkoittanut asuntojen hinta-asiaa marinaksi, vaan TOTEAMUKSEKSI. Täälläkin on kuulkaa ihmisten asuttava - jonkunhan pitää elättää syrjäseutujen immeisetkin ;-)
No mutta anyway: en minä halua muuttaa pois vain siksi, että saisin jostain metsän keskeltä torpan edullisesti.
Maksan kiltisti kalliita asumiskuluja - antakaa se valinnan vapaus ilman, että arvostelette ja kauhistelette!
Ihmiset ovat aina niin kamalan arkoja ottamaan lainaa. Jos olette varmoissa töissä ja laskeneet kaiken hyvin niin antakaa mennä.
Vierailija:
asua pääkaupunkiseudulla?????? Epäilyttää jo, että vain tyhmät päätyy sinne maksamaan maltaita järjettömän pienistä ja huonokuntoisista asunnoista.Meillä 120m2 + mahdollisuus vielä 240m2 lisää ja 1.5km Etelä-Suomen ison kaupungin keskustasta. Mutta ei tosiaan helsingissä. Hyvänen aika järjettömien asuntohintojen lisäksi siellä järjettömät ruuhkatkin vielä. Miksi oi miksi????
mitä ihmettä te teette työksenne jos palkat on tyyliin 6000 yhdeltä? Aika moni rakentaa omakotitalon täällä keski-Suomessa vaikka palkka olis 1700/nuppi, siis ihan keskituloiset. Itse olen opettaja ja tienaan noin 1900e/kk ja mieheni saa raksahommissa suurinpiirtein saman verran. Silti meillä on uusi omakotitalo ja lainaa ihan hulluna. Täällä se on ihan yleistä, tuttavapiirissäni siis. Eikä kenelläkään ole tulot enempää kuin 3000/nuppi. Miettikää että esim. lastentarhanopettaja saa noin 1700e/kk joten ei tarvitse olla edes huonosti koulutettu jos saa vähän.
Jos hinnat laskisivatkin parin vuoden päästä niin johan vituttaisi. Ja sitäpaitsi, mitä isompi laina, sitä enemmän maksaa korkoja. Näin ollen kannattaisi kyllä olla jotain säästössä velkamäärää pienentämässä.
Mutta itse ostaisin vaatimattomamman asunnon halvemmalta alueelta Helsingissä, asuisin siinä sen 2 vuotta ja sitten varmaan olis senkin arvo kohonnut ja eikun vaihto.
Äitini osti kolmion Kouvolasta vuonna 2001 hintaan 240 000 mk. Nyt sai saman kämpän myytyä hintaan 75 000 euroa. ;)
Meidän nettotulot on noin kuusi tonnia kuussa, eikä tosiaan tuollaista lainaa otettaisi.
Maksuaika 15 vuotta ja kk era 2300 euroa.
No kato jos on täältä kotoisin, duuni on täällä, ystävät, sukulaiset, kaikki niin miksi lähetä pöndelle jonottamaan kehille ja moottoriteille aamu ja iltaruuhkiin?
Järjetöntä. Mieluummin mkasan asunnosta että säästyn matkastresseistä enkä edes tarvii sitä autoa. Tyhmää ois luulla pääsevänsä halvemmalla jossain kauempana.
Meillä on lainaraja ollut aina 100 000 eurossa.
ja lainaa 150000,ei mitään ongelmia, samalla sen maksaa kun vuokrankin ja jossainhan ihmisen on asuttava...
Nettotulot ovat noin 5400 euroa kuussa ja olemme pärjänneet erittäin hyvin. Mutta emme matkustele juuri tai muutenkaan käytä hirveästi rahaa shoppailuun.
En siis ikimaailmassa ottaisi yli miljoonan(!!!) vanhan markan asuntolainaa, en itse asiassa vaikka tulot olisivat tuplat! Koskaan ei tiedä, miten elämä kuljettaa. Nykyisten tulojen varaan en uskaltaisi enkä haluaisi koko elämääni rakentaa. On todella vapauttavaa, kun tiedämme, että pärjäisimme myös pelkillä toisen tuloilla nyt, kun lainaa on jäljellä puolet alkuperäisestä summasta (n. 55 000¿). Suosittelen samaa!
Noilla tuloilla max. 150t euroa voisi olla vielä ihan ok, jos haluatte pelata varman päälle.