Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on laadukasta teetä?

Vierailija
30.12.2024 |

Olen niin kyllästynyt, kun kukaan ei osaa vastata suoraan. Haluan vain jonkun teemerkin, jopa tietyn teelaadun, joka olisi hyvää

olen niin kyllästynyt tällaisiin ympäripyöreisiin vastauksiin:

- Ei mitkään kaupan pussiteet, vaan teeliikkeistä ostettu

-> missä näitä liikkeitä on?

- Ei mitään maustelitkuja, vaan oikeaa mustaa tai vihreää

-> no sano joku merkki, jolla olisi sitä oikeaa teetä 

- Kaikki kaupan teet on pahoja, teen pitää olla tuoretta 

-> lähdenkö siis itse kasvattamaan teetä, vai mistä sitä tuoretta teetä saa, jos ei kaupasta 

Alan epäilemään, että ihmiset vain väittää juovansa laadukasta erikoisliikkeiden irtoteetä, vaikka oikeasti juovat jotain liptonia. Jos joku nyt kuitenkin juo oikeasti hyvää teetä, toivoisin vastausta :)

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa lehtitee. Siis sellainen jota teelehdistä haudutetaan esim. Lipton. Niiden teepussien on todettu sisältävän mikromuovihiukkasia, jotka aiheuttavat ihmisella kaikenlaista harmia. Siis myrkky on siinä paperin näköisessä pussissa ei itse teessä.

Ei kaikki teepussit sisällä mikromuovia. Clipperin pussitee esimerkiksi.

Vierailija
22/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n tarkoituksena löytää omasta mielestä hyvä tee vai sellainen teelaatu, jota voi tarjota vieraille, jotka eivät juo kahvia? Edellisessä tapauksessa kannattaa mennä teekauppaan tutustumaan tarjontaan. Todennäköisesti siellä on myös mahdollista maistella jotain ehdokasta.

Jos taas tarkoituksena on löytää jotain tarjottavaa vieraille, niin suurin osa teenjuojista on täysin tyytyväisiä, jos kyläpaikassa on tarjolla Twiningsin English Breakfast -irtoteetä, jota saa joka marketista. Se ei ole mikään huippumerkki, mutta useimmille riittävän hyvää. Sen sijaan Liptonin ja Nordqvistin teen tarjoaminen on vastaavaa kuin jos tarjoaisit kahvinjuojille (muru)pikakahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo cafe barcelona kahvia niin kannattaako katsoa kaupasta jotain mustaa teetä? Onko joku muu parempi. En tiedä teestä paljoakaan, tiedän lord nelson, sitruuna & inkiväärin ja russian earl grey. Kaikki hyviä, muttei ihan täydellisiä. Mietin jos kävisi hakemassa inkivääriä ja tekisi siitä itse juomaa, en tiedä edes miltä se maistuu. Inkivääriä sisältävät teet on ollut hyviä ja siitä tehdään alkoholia. Näin inkivääriä kaupassa viime kerralla niin ajattelin tehdä siitä jotain. Syön Carolina Reaper chiliä niin tuo inkivääri tulisi vatsavaivoihin.

https://www.paulig.com/fi/tuotteet/paulig-cafe-barcelona-12x425g-suodat…

Vierailija
24/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaiset yritysvieraamme toivat lahjaksi teetä. Jasmiininkukka teetä ja muita. Oli ne kyllä hyviä. Kiinassa työskentelevä kaveri kertoi, että ovat Pekingiläisten luksusliikkeiden huippulaatuja, valikoidut teelehdet jne. Kuulemma todella kalliita. Kaveri sanoi, että ei ikinä ostaisi itselle noin kallista teetä.

Minulle ne päätyivät, kun join silloin tällöin teetä. Muut kahvia. Kotona tarjoilin teetä juoville kavereille. Etenkin se jssmiininkukka tee ihastutti. Kukka avautui haudutuksessa ja tuoksu oli huumaava.

Vihreä teekin oli todella hyvää ja pehmeän makuista.

Nykyään olen toisessa työpaikassa ja ei ole vastaavaa "etua".

Vierailija
25/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suosikkini on Assam, ns first flush puruja, hinnaltaan 15-20€/100g (ja kalliimpaakin) riippuen mistä päin tulee. Kallista mutta teen pehmeys vie voiton perusmarkertiliptoneiden kitkeryydestä.

Vierailija
26/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, tai kokeilee itse tehä sitä teetä: mustaherukan lehdistä, voikukan juurista ym. Vanhan ajan juttuja.

Työtä vaatii, mutta luulenpa, ettei kaukana olla siitä ajasta, että itte pitää kaikki tehä, jos tahtoo jotakin syödäkki 

Vierailija
27/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään eniten maustamattomista mustista teelaaduista. Ceylonin tee on hyvää ja parhaimmillaan kauniin punertavaa, Darjeeling kevyempää ja Assam tummaa. 

Vierailija
28/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko FOMO valloillaan vai pelkäätkö ehkä, että kuolet, jos juot koko elämäsi vain "huonoa" teetä? Voi yhden kerran ja sensentähären....

Kyllä teeasiatkin ovat makuasioita. Luota omaan makuusi ja testaile erilaisia teemerkkejä ja -laatuja. Voi olla, että ne jonkun mielestä hienot ja ylevät teet maistuvatkin sinun mielestäsi persvaolle ja päin vastoin.

Vierailija
29/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma suosikkini on Assam, ns first flush puruja, hinnaltaan 15-20€/100g (ja kalliimpaakin) riippuen mistä päin tulee. Kallista mutta teen pehmeys vie voiton perusmarkertiliptoneiden kitkeryydestä.

Olen varmaan outo, mutta minä pidän siitä kitkeryydestä. Haudutan aina vihreät teetkin lähes kiehuvaan veteen. Kertokaapa muuten te, jotka hauduttelette vihreää teetä tyyliin 70-asteisessa vedessä miten saatte teen pysymään mitenkään lämpöisenä siihen saakka, kun se on haudutettu juotavaksi? Sehän on jo ihan kylmää tuossa vaiheessa?

Vierailija
30/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan outo, mutta minä pidän siitä kitkeryydestä. Haudutan aina vihreät teetkin lähes kiehuvaan veteen. Kertokaapa muuten te, jotka hauduttelette vihreää teetä tyyliin 70-asteisessa vedessä miten saatte teen pysymään mitenkään lämpöisenä siihen saakka, kun se on haudutettu juotavaksi? Sehän on jo ihan kylmää tuossa vaiheessa?

Kahden minuutin haudutus 80 asteessa, tee on kyllä edelleen kuumaa.

Vierailija
31/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Earl Grey

Vierailija
32/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caylon tee, Sri Lanka. K-menu. 

Vierailija
33/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vaan. Ollaan tehty useampi sokkotesti muutaman teesnobikaverin kanssa, eivätkä he tunnista mitään eroja kun eivät tiedä mitä mukissa on. Vihreän erottaa mustasta, mutta siihen se sitten jääkin. 

Vierailija
34/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteet ovat hyviä ja maistuvia.

Vierailija
35/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Take-T, Tampereella ja Jyväskylässä on liike, on myös verkkokauppa. Googleta ja katso.

Take T:n teet ovat olleet hyviä, nyt naapurissani on Teepolun liike, josta hankin teet. Omat suosikkini ovat oolongit (esim. Taiwanista) ja ensisadon darjeelingit. Kysyn usein myyjältä suosituksen. 

Vaikeaahan se on suositella, kun ei tiedä mistä aloittaja pitää. 

Vierailija
36/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forsmann on minun lemppari 

Esim  nokkostee, kuusenkerkkä tai anti stress

Pukka ihan ok myös ja teekanne kurkumatee

Paras kamomillatee on s marketin halvin merkki alle euron

Vierailija
37/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tee on se, joka maistuu sinun suussasi hyvältä. Ja sen löydät vai kokeilemalla sekä kysymällä suosituksia eri teen maahantuojilta tai maahantuojien edustajien myymälöistä. 

Asun pk-seudulla, joten vuosien varrella olen löytänyt lempiteekauppani kiertämällä niitä ja kyselemällä vinkkejä, ehdotuksia , kertomalla mikä maku olisi minusta hyvää. Jos teekauppias on osaava hän tajuaa heti, mitä tarkoitan navetan likaisimmasta nurkasta raaputetun hevosenlannan hajuisella vihreällä  teellä  ja jota juodessa maistuu vasta leikattu ruoho hieman sokerisena. 

Koska pidän kiinalaisten mutkattomasta tavasta nauttia haudutettua, vihreää teetä ja heidän huumoristaan teen juontia kohtaan saan parhaimman palvelun ja teen vain teekauppiaalta Pasilan Triplasta Chaysta. Kauppiaan luova ajattelu vastaa minun luovaa ajatteluani teestä, eikä hän ole vuosien varrella kertaakaan erehtynyt kanssani. Haluan lannan hajun sijaan joskus keväisen koivun lehden tuoksua ja vahvaa mullan makua teelehdistä. Ja nyt ei siis ole kyse maustetuista teelaaduista, jotka pitäisi lailla kieltää.

Vierailija
38/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tee on se, joka maistuu sinun suussasi hyvältä. Ja sen löydät vai kokeilemalla sekä kysymällä suosituksia eri teen maahantuojilta tai maahantuojien edustajien myymälöistä. 

Asun pk-seudulla, joten vuosien varrella olen löytänyt lempiteekauppani kiertämällä niitä ja kyselemällä vinkkejä, ehdotuksia , kertomalla mikä maku olisi minusta hyvää. Jos teekauppias on osaava hän tajuaa heti, mitä tarkoitan navetan likaisimmasta nurkasta raaputetun hevosenlannan hajuisella vihreällä  teellä  ja jota juodessa maistuu vasta leikattu ruoho hieman sokerisena. 

Koska pidän kiinalaisten mutkattomasta tavasta nauttia haudutettua, vihreää teetä ja heidän huumoristaan teen juontia kohtaan saan parhaimman palvelun ja teen vain teekauppiaalta Pasilan Triplasta Chaysta. Kauppiaan luova ajattelu vastaa minun luovaa ajatteluani teestä, eikä hän ole vuosien varrella kertaakaan erehtynyt kanssani. Haluan lannan hajun sijaan joskus kev

Ja tosiasiassa et sokkotestissä erottaisi lantateetäsi Pirkan pussiteestä. 

Vierailija
39/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Azoreilla teeplantaaseilla ja opin teestä siellä tämän:

- Jos on kokonainen lehti, niin yleensä parempi tee - paitsi tosi kalliit teet tehdään nupuista. Pääsääntöisesti kaikki pussitee on murua, joka on jäänyt yli ja kasataan halvaksi vaihtoehdoksi.

- Musta, vihreä ja valkoinen, etc. tee ovat kaikki samasta kasvista. Ne on vain prosessoitu eri tavalla.

- Teevettä ei pitäisi kiehauttaa kuin ensimmäiset kuplat, mutta ei kiehumispisteeseen asti. Lisää tee veteen ja peitä kannella 5min. Sitten tee otetaan pois.

- Teetä ei tulisi uudelleenlämmittää.

- 1 lusikallinen teelehtiä puoleen litraan vettä.

- Hyvä tee voi olla vähän mitä vain isolehti

Ja siis joku merkki, jos pitää sanoa, niin Liisa Koski 1917 siellä on paljon hyviä. Mutta makukysymyksiä ne ovat. Jos haluat tuoretta teeta, niin Azoreilta saa tilattua. Teellä on kolmen vuoden hyllyaika niin erittäin hyvästä teestä yleensä selviää, milloin se on pakattu. Vihreä tee menee nopeiten mauttomaksi.

Vierailija
40/47 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkan minttu vihreä tee on oma suosikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme