Kansalaisaloite palkallisista vapaapäivistä naisille menkkojen vuoksi
Kuten Japanissa naisille suodaan kaksi palkallista vapaapäivää menkkojen ensimmäisinä päivinä. Ja aivan aiheesta. Miehet ei pysty kuvittelemaankaan miltä nämä tuntuu. Kuka tekisi aloitteen?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naisena voisin kysyä sinulta, että mitäs helkkaria miesten pitäisi asialle voida tehdä? Ihan itse olen menkkojeni kanssa pärjännyt eikä ole ollut tarvetta uhriutumiselle tai terapialle. Yhden päivän olen ollut sen takia pois ja työuraa takana yli 20 vuotta. Aivan kuin menkat tekisi meistä jotenkin erityisiä ja tarvittaisiin jotain erityistä huomiota sen takia. Lapsellista narinaa luonnollisesta asiasta. Kuin teinityttöjä kuuntelisi.
No oletpa sitten päässyt helpolla, melkein kuten mies! Voitaisiin tehdä sitten niin että mies joka hoitaa menkkavaivaisen naisen hommat, saa tuplapalkat niiltä päiviltä. Myös menkkavaivaton nainen voisi hoitaa nämä hommat, mutta hänellä tulisi olla hankittuna lääkärintodistus täydestä työkyvystä menkkojen aikana.
Niin katsos me ei olla kaikki samanlaisia eikä olla mitään helvetin siskoja. Eikä olla samassa rintamassa kadulla tissit menkkavereen sotkettuna huutamassa kuinka menkat on niin ihana asia, mutta seuraavana päivänä huutamassa kuinka se on kauheaa ja miesten sekä yhteiskunnan syytä. Se on luonnollinen asia, sopeudu tai hanki apua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naisena voisin kysyä sinulta, että mitäs helkkaria miesten pitäisi asialle voida tehdä? Ihan itse olen menkkojeni kanssa pärjännyt eikä ole ollut tarvetta uhriutumiselle tai terapialle. Yhden päivän olen ollut sen takia pois ja työuraa takana yli 20 vuotta. Aivan kuin menkat tekisi meistä jotenkin erityisiä ja tarvittaisiin jotain erityistä huomiota sen takia. Lapsellista narinaa luonnollisesta asiasta. Kuin teinityttöjä kuuntelisi.
Nainen on naiselle susi. On todella ikävää, että naiset vähättelevät toisten naisten kipuja. Oletko niin vajaa, ettet ymmärrä sitä, että kaikilla naisilla ei ole samanlaiset menkat, vaan vuodot ja kivut ovat eri tasoisia? Miten onnistuit kasvamaan noin tyhmäksi?
Sinä sen sanoit, nainen on naiselle susi. Heti kun on eri mieltä, niin toinen nainen tulee SOLVAAMAAN. Tajua
Niin, Japanihan on kehitysmaa Suomeen verrattuna😂
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan. En päässyt kävelemään menkkojen aikaan lainkaan ensimmäisinä päivinä ja vuotojen määrä kaamea. Makasin sängyssä ja huohotin hikisenä tuskasta.
Jos oireet ovat noin kovat eikö se jo ole riittävä peruste poissaoloon? Nuo vaikuttavat varmasti jo työkykyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nainen enkä mä kyllä menkkojen vuoksi ole koskaan ollut pois töistä. Kipuja on kyllä ollut, mutta särkylääkkeitä olen syönyt. Nykyään on minipillerit käytössä niin ei ole menkkoja eikä kipuja.
Se ei silti tarkoita, etteikö joku muu olisi poissa menkkojen takia, jos sinä et ole.
Itse olen 3-4 kertaa vuodessa menkkojen takia pois töistä, tai no syynä sanon olevan migreeni (joka tosin diagnosoitu ja on ihan esto- ja täsmälääkityskin siihen), sitä poissaolon syynä arvostetaan vähän enemmän kuin "vaan" menkkoja. Joo, "vaan" menkat, oliskin...
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on sitten helpot menkat. Toisilla on oikeasti kovia kipuja ja tulvavuotoa. En kannata palkallisia vapaita näiksi päiviksi, mutta ne on oikeasti hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Menkkakivuissakin on vähän se yksilöllisyys.
Siskoni piti minua teininä draamanhakuisena esittäjänä, kun kk-kivuissa makasin sängyssä kivusta huutaen ja oksentaen. Tuli siis ihan viereeni toteamaan, että voinko nyt vaan lopettaa tuon esittämisen kun hän ei jaksa kuunnella.
Omat kipuni olivat sietämättömät, kuin koko alavatsa olisi ollut tulessa. Siskolla itsellään ei ollut juuri mitään kipuja. Ja ei, en tiedä miksei vanhemmat vieneet minua lääkäriin.
Osat vaihtuivat iän myötä, eli nykyään itse pärjään hyvin kun muistan ottaa ajoissa särkylääkkeen. Siskolle tuli vanhemmiten niin järkyttävät kivut, ettei edes särkylääkkeillä pärjää, vaan oltava pillerit käytössä.
Onhan tällainen käytäntö mielestäni myös Espanjassa. En kuitenkaan näe tätä tarpeelliseksi. Sairaslomaa saa ihan normaalisti, jos on kipeä. Mutta siitä päästään aiheeseen, johon oikeasti pitäisi puuttua eli siihen, että naisten kipu pitäisi tunnistaa ja hoitaa. Ei siihen palkalliset saikut auta, jos itse vaivaa ei hoideta.
Ei ole normaalia olla menkkojen aikaan kovin kipeä. Itse kärsin vuosikausia ja edes gynekologit eivät ottaneet tosissaan. Stressiä ja muka IBS. Söin pillereitä ja taukoviikoilla aina hirveä ripuli, migreeni ja krampit. Kävin töissä Imodiumin, migreenin täsmälääkkeiden ja särkylääkkeiden kanssa. Joustava työ, niin pystyy lähteä ennemmin, tehdä lyhyemmän päivän, etänä tmv. Mutta endometrioosihan se lopulta oli ja tilanne on niin paha, että leikkaukseen menossa vaikka itse oireilu on saatu kuriin. Löydökset magneetissa ja ultrassa kuitenkin niin huolestuttavia, että pakko leikata.
Eli hakekaa ja vaatikaa itsellenne hoitoa ja apua, jos menkat haittaa normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet sairas silloin, niin pyydä sairauslomaa äläkä niputa naisia yhteen nippuun. Ja yritä hoitaa kroppasi kuntoon. Itsellä ei ole ikinä ollut muutaman päivän menkoista mitään harmia.
Entäpä he, joilla on riesanaan endometrioosi? Kiinnostaisivatko ne kivut?
Vaadi hoitoa sairauteesi tai jos sitä ei löydy, niin sinulla krooninen sairaus, joka ei liity mitenkään terveisiin naisiin.
naisista ei oikein ole työelämään. parempi, että pysyvät kotona nalkuttamassa
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan. En päässyt kävelemään menkkojen aikaan lainkaan ensimmäisinä päivinä ja vuotojen määrä kaamea. Makasin sängyssä ja huohotin hikisenä tuskasta.
Jos ei miellytä niin aina voi mennä kohdun ja munasarjojen poistoleikkaukseen. Ihan oma valinta.
Ne ketkä kuukautisten vuoksi saikuttavat, tekevät niin, joka tapauksessa, ja saavat jo nyt palkkansa, ja pitävät työpaikkansa. Miksi tuota pitäisi vielä vahvemmin tukea?
Nyt olisi mielenkiintoista kuulla ap miten arvelet ehdotuksen lisäävän työnantajien halua rekrytoida naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet sairas silloin, niin pyydä sairauslomaa äläkä niputa naisia yhteen nippuun. Ja yritä hoitaa kroppasi kuntoon. Itsellä ei ole ikinä ollut muutaman päivän menkoista mitään harmia.
Entäpä he, joilla on riesanaan endometrioosi? Kiinnostaisivatko ne kivut?
Nonsitten olet sairauslomalla tai hoidatat sen endon. Ei se ole mikään automaatio että on saatava olla palkan kanssa himassa vain koska on nainen ja on menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on sitten helpot menkat. Toisilla on oikeasti kovia kipuja ja tulvavuotoa. En kannata palkallisia vapaita näiksi päiviksi, mutta ne on oikeasti hankalia.
Sinun kannatustasi ei tässä kukaan ole kysellyt! Vedä vi##u päähäsi niin opit tietämään mikä on hankalaa.
Ihan sikavilli idea: voisiko naiset saada gynekologipalveluita julkisessa terveydenhoidossa??
Ei varmaan tarttisi saikuttaa, jos pääsisi ajoissa lääkärille!
Mutta ei, kärsikää naiset ja mielummin hiljaa, koska muita ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei miellytä niin aina voi mennä kohdun ja munasarjojen poistoleikkaukseen. Ihan oma valinta.
Onko sulla käsitystä paljonko se maksaa??
Julkinen ei sitä tee, joten tämäkin toimenpide vain rikkaille!!!
Tärkeämpää olisi saada oikeaa hoitoa sitä tarvitseville eikä mitään buranareseptiä tai ehdotusta hankkiutua raskaaksi.
Menkää gynelle, jos olette toimintakyvyttömiä menkkojen aikaan. Kun tässä katson ympärilleni, niin yksikään kaveri tai edes tuttu ei ole saikulla menkkojen takia. Eikä ole tarvettakaan. Nuorena muistan menkkakipujen olleen joskus tosi kovat ja maha meni löysälle. Buranalla siitä selvisi. Ja jos ei selviä, niin sitten gynelle. Kyllä sieltä apua saa.
Tottakai on ärsyttävää, kun nyt vaihdevuosien lähestyessä vuotaa kuin seula pari ekaa päivää. No, sitä varten on kuukautissuojat. Maxi-tamponia ja päälle side varmistukseksi. Ja vessaan 1-2 tunnin välein.
Totta kai julkisella saa kohdun ja munasarjojen poiston, jos kyse on sairaudesta minkä takia poistetaan. Mutta esimerkiksi endometrioosia kohdunpoisto ei auta, toki voi hetkeksi helpottaa. Täysin endosta tuhoutuneita munsarjoja harvoin säästetään.
Ja sitten mitä tulee runsaisiin tai jatkuviin vuotoihin, niin nehän taas aiheuttavat raudanpuutetta eli siitäkin syystä sekin vaiva olisi hyvä hoidattaa eikä vaan kärsiä.
Toki esimerkiksi endometrioosia ei aina saa hoidettua eikä oireettomaksi vaikka mitä tekisi. Mutta se on sairaus, eikä kyse ole siinä tapauksessa kuukautisista. Ja tauti tunnistetaan hyvin huonosti vielä nykyäänkin, kuten omassakin tapauksessa.
Tämä! Hakekaa sairaslomaa jos tarvitsette. Suurin osa naisista ei tarvitse.