Kokemuksia Asuntosäätiön asunnosta
Haaveilin vuosia rivariasunnosta, mutta omaan ei ollut varaa. Kunnan vuokrapuolelta oli mahdoton saada rivaria ja yksityiset vuokrarivarit oli pk-seudulla liian kalliita. Parivuotta sitten sain järjestettyä raha-asiat siten, että pystyin muuttamaan Asuntosäätiön aso-rivariin. Kävin katsomassa eri asuntoja ja ihastuin Vantaan perukoilla sijaitsevaan kaksikerroksiseen rivariin. Rivaria ympäröi upea havumetsä ja asunnon piha oli korkeiden pensaiden ansiosta suojainen. Asunnon edustalla kasvoi useita upeita havupuita, jotka loivat näkö- ja meluesteen vieressä kulkevalle tielle. Edellinen asukas oli asunut asunnossani kymmenisen vuotta ja hän kertoi, että kaikki puut ja pensaat olivat saaneet alueella olla rauhassa. Hän kehui taloyhtiötä rauhalliseksi ja asukkaita mukaviksi. Hän kertoi naapurin vaihtuneen puolivuotta aiemmin ja heidän olevan ihan ok. Luotin hänen sanaansa. Varmistin vielä taloyhtiön papereista ja Asuntosäätiöltä, ettei puille ja pensaille oltu kirjattu mitään kaato aikeita. Asuntosäätiö antoi minun myös ymmärtää, että tupakointi oli kaikilta uusilta asukkailta kielletty piha-alueilla ja parvekkeilla, joten se ei tulisi meitä (astmaperhettä) haittaamaan. Nämä edellä mainitut seikat ratkaisivat sen, että päädyin ottamaan kyseisen asunnon.
Pian muuttomme jälkeen eräänä aamuna moottorisaha lauloi pihalla ja asukastoimikunnan porukka kaatoi asuntomme edustalta kolme upeaa tervettä kuusta. Asunnon edustasta tuli ruma ja paljas hakkuualue. Vilkas tie näkyi suoraan asuntomme ovelle. Otin yhteyttä isännöitsijään, joka keksi kaikenlaisia tekosyitä sille miksi puut kaadettiin. Todellisuudessa ei ollut mitään järkevää syytä. Se oli silkkaa kiusantekoa, jossa ilmeisesti naapurimme oli mukana. Laiskoina he halusivat oikaista päätyasuntomme kulmilta parkkipaikalle ja kuuset olivat heidän tiellä. Näin minulle kertoi eräs taloyhtiön asukas, joka tiesi samalla kertoa paljon muutakin negatiivista kyseisestä perheestä.
Naapurini osoittautui itsekeskeiseksi p@skiaiseksi. Mies kyyditsi laiskaa perhettään jatkuvasti heidän kotioven eteen ja piti bemariaan minun tiellä, jonka takia en päässyt autollani oman kotioveni eteen. Heidän kolme alakouluikäistä kauhukakaraa elivät ilman kuria ja järjestystä. Lapset viskelivät koko kesän leluja, tavaroita, roskia, ruuantähteitä ym. pihallemme. He ravasivat soittamassa ovikelloamme ja juoksivat karkuun. He repivät ja talloivat istutuksia. Koira ja lapset huusivat kuorossa pihalla varhaisesta aamusta iltamyöhään. Seinää hakattiin, ovia paiskottiin ja musiikkia luukutettiin. Kun yritin asioista huomauttaa, naapurin mies oli täynnä tekosyitä ja lopulta vetosi normaaliin lapsiperhe elämään. Normaalia tuossa oli vain se, ettei osa nykypäivän vanhemmista osaa kasvattaa kakaroitaan!
Tein naapurin toiminnasta useita valituksia Asuntosäätiölle, mutta asialle ei tehty mitään. Isännöitsijä vaikutti uskovan ennemmin naapurin miehen valehtelua, kuin minua. Vasta kun asensin valvontakamerat asuntomme ympärille, niin kiusaaminen joka näkyisi kameroissa loppui. Meteli ja auton pitäminen minun tukkeena pihalla jatkui. Kiusaamismielessä naapurini ohjasi vieraansa tupakoimaan päätyasuntomme liepeille, josta savut kantautui tuuletuskanavia pitkin asuntoomme sisälle. Hän siirsi ison grillinsä terassin ovemme viereen, puisen parvekkeen alle ja kiinni puiseen aitaan, josta paksu savu kulkeutui talon rakenteita pitkin asuntoomme sisälle. Tein tästäkin valituksen Asuntosäätiölle ja isännöitsijä ei tehnyt asialle mitään. Grillin sijoituspaikka oli paitsi terveysriski myös iso paloturvariski. (En tiedä mitä he tekivät, mutta kipinöitä lenteli välillä aidan päälle ja meidän terassille asti. Ilmeisesti grillissä poltettiin toisinaan roskia.)
Jatkuu...
Kommentit (12)
Elä pliis jatka enää tätä tarinaa..
Kauheista naapureista pääsee eroon kun ostaa oman omakotitalon maalta. Siellä puut ja pensaat saa olla rauhassa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Elä pliis jatka enää tätä tarinaa..
Veikkaan että olet joko häiriköivä naapuri tai kysyisen yhtiön edustaja kun et halua asioista kerrottavan. Mielestäni on törkeää että jos käyt katsomassa asuntoa ja sinulle valehdellaan. Hyvä että ihmiset kertovat omakohtaisia kokemuksia. Ainakin itse pyrin välttämään sellaisiin asuntoihin muuttoja joista kerrotaan monesta suuntaa negatiivista.
tulee mieleen ihan puheet korson aso rivitalosta mut en muista oliko se asuntosäätiön vai jonkun muun. kävin siellä kattomassa yhtä asuntoa mut jätin ottamatta kun näin feississä keskustelun. hyvät naapurit ja hyvä yhteishenki on tosi tärkeetä viihtymiselle ja sen voi valitettavasti yksi perhe tai pieni porukka tuhota hetkessä. toi maininta bmw kertoo kaiken sun naapurista.
Asuntosi edellinen asukas taisi lähteä karkuun uutta naapuria mutta ei halunnut vain kertoa sinulle totuutta. Hasolla ainakin joutuu itse toimimaan asunnon näyttäjänä ja se aiheuttaa paljon lisävaivaa. Jos kertoo totuuden naapureista ja taloyhtiöstä niin asunnon katsojia ravaa ovella paljon ja kukaan ei ota asuntoa vastaan. Helpommalla pääsee kun valehtelee että kaikki on kivasti ja asunto menee heti kaupaksi. Onhan se toki itsekästä mut ongelma siirtyy seuraavalle. Pienenä ihmisenä on vaikeeta taistella tuulimyllyjä vastaan. Isännöitsijä ei usein pysty puuttumaan häiriköintiin koska meidän lainsäädäntö on niin surkea mutta hyvä isännöitsijä ei mene häiriköijän puolelle. Häiriköinnistä voi yrittää kerätä video ja ääni todisteita ja toimittaa ne poliisille mut poliisikin on aika tehoton näissä asioissa ja aina videominenkaan ei ole laillista eli todisteiden kerääminen voi olla vaikeeta.
Olen asunut monessa paikassa ja nähnyt monia eri asukastoimikuntia, joista osa on ollut kuin pikkuhitlereitä. Joillakin on kova pätemisen tarve mutta todellisuudessa vähän tietoa ja taitoa. Joissakin taloyhtiöissä asiat oli hoidettu niin heikosti, että asunnoissa tuli kerralla todella kalliit remontit ja vastikkeet hyppäs pilviin. Yleisesti voisi sanoa että nämä pätijät on elämässään huonosti menestyneitä ja siksi heillä on tarve päteä edes jossakin. He näyttävät todella huonoa esimerkkiä lapsilleen.
Olikohan taloyhtiö hakenu puun kaatoluvan? Vaikka olisi oma tontti kyseessä niin ei siellä saa ihan mitä vaan kaadella ihan miten huvittaa. Jotkut ei lainsäädännöstä tiedä ja toiset ei välitä. Taloyhtiö voi saada ison laskun jos on menny kaatamaan luvattomasti ja laskun maksaa asukkaat. Jos ootte muuttamassa pois niin teitä ei haittaa vastikkeiden nousu joten siinä pieni isku takaisin.
Jos tupakansavua kulkeutuu asuntoon sisälle eikä taloyhtiö/Asukastoimikunta tai vuokranantaja tee asialle mitään, niin asukas voi itse ottaa yhteyttä asumisterveystarkastajaan ja tämä määrää tupakointikiellon. Menee sinä aikaa toki ja joutuu näkemään itse vaivaa, mutta se on paras kosto välinpitämättömille tupakoitsijoille. Kenenkään ei pitäisi joutua niitä myrkkyjä itseensä pakolla hengittämään.
Ihmettelen meidän päättäjiä kun haluavat tähän maahan lisää lapsia kun nykyisiäkään ei osata kasvattaa! Lastensuojeluun pitäisi saada enemmän rahaa ja herkemmin ottaa pysyvästi lapset pois niiltä vanhemmilta jotka ei kasvattajiksi sovi. Vastaavasti adoptiota pitäisi helpottaa.
Kaikki toimi meillä asuntosaäätiöllä hyvin, mutta asuntojen hintojen aleneminen mahdollisti oman talon ostamisen. Vastikkeen ja muiden maksujen hinnalla asuu omassa talossa ja vähän jääkin.
On myös joitain hyviä asumisoikeuskohteita, mutta vuoravastike nousee joka vuosi aika paljon, joten se alkuperäinen idea asumisoikeusasumuaen eduista ja ideasta on mennyttä, ainakin minun mielestä.
Taloyhtiön asukastoimikunta osoittautui joukoksi aikuisia koulukiusaajia. Suurin osa heistä oli asunut taloyhtiössä pitkään. He eivät halunneet asukastoimikuntaan uusia ja osoittavat sen jättämällä uudet kaiken ulkopuolelle. He kiskoivat joukolla kaljaa ja röökiä piha-alueilla ja paikoissa, joista savu kulkeutui asuntoihin sisälle. Toisin kuin Asuntosäätiö oli minulle kertonut, niin uudetkin asukkaat sai sittenkin polttaa piha-alueilla, mutta ei rivarin parvekkeilla. Juuri (omalla)pihalla röökaaminen aiheutti sen suurimman savu haitan! Parvekkeelta savu olisi kadonnut suoraan yläilmoihin. Asukastoimikunnan porukka teki isännöitsijän kanssa salassa päätöksiä, joista ei ennakkoon kerrottu muille asukkaille ja osasta ei myöhemminkään. Jos päätös satutti jotakuta asukasta niin vaikutti siltä, että vähintäänkin osa asukastoimikunnan porukasta sai siitä mielihyvää. Asuntosäätiön edustajan ja isännöitsijän läsnäolessa asukastoimikunnan porukka käyttäytyi mallikkaasti, mutta katseilta piilossa he käyttäytyivät kuin mikäkin huonokäytöksinen teini. Taloyhtiön face-ryhmää ylläpitää yksi asukastoimikunnan pitkäaikainen jäsen, joka käyttää moderaattorin asemaa väärin. Hän poistelee asiallisesti kirjoitettuja viestejä, jotka eivät miellytä häntä tai asukastoimikunnan muita henkilöitä. Hän myös asettaa kieltolistalle aiheettomasti ihmisiä vain kiusaamismielessä.
Reilu vuosi muuttomme jälkeen myös pihaamme ympäröivät korkeat pensaat saivat kyytiä. Ne oli leikattu nilkan korkeuteen poissaollessamme. Kaikki yksityisyys katosi pihaltamme pensaiden myötä ja ruma talo asukastoimikunnan noita-akkoineen paistoi vastapäätä. Olin isännöitsijälle aiemmin tehnyt selväksi, että kuten Asuntosäätiön papereissa mainitaan, niin minä olen se joka hoidan pensaani ja niihin ei kosketa. Isännöitsijä vain myötäili puheitani, eikä sanonut sen enempää. En jaksanut leikatuista pensasista ottaa uudelleen yhteyttä isännöitsijään, koska olisin saanut kuunnella taas vain kourallisen tekosyitä. Pensaamme leikattiin vain siksi, että sillä saatiin tehtyä meille lisää kiusaa.
Kolmenkymmenen asunnon taloyhtiössä on jatkuvasti asuntoja vapaana. Muuttovirralle on varmasti monia syitä, kuten kalliit vastikkeet, mutta kolmelta pois muuttaneelta olen kuullut, etteivät he jaksa enää asukastoimikunnan ja Asuntosäätiön toimintaa. Myös me aiomme etsiä uuden asunnon ja tällä kertaa ajattelimme katsella vuokra omakotitaloja jostakin pk-seudun ulkopuolelta.
Haluan tällä kertomuksellani varoittaa muita, jotka haaveilevat Asuntosäätiön asunnoista. En suosittele!