Rautalisää monta kuukautta ja hemppa nousee mutta ferritiini ei, onko tämä tavallista vai pitäiskö huolestua ja pyytää jotain tutkimuksia?
Ferritiini ollut saman 55 ekassa mittauksessa ja nyt, hemoglobiini noussut 117:stä 127 eli kymmenen pykälää. Muuten verikokeet ok.
Nuorempana ferritiini oli 20-30, nyt vanhemmiten vuotojen loputtua se on ollut 50-60.
Onko tavallista että ferritiini ei nouse rautalisän syömisestä huolimatta vai voiko se olla merkki jostakin sairaudesta tai muusta häiriöstä esimerkiksi imeytymisessä?
Lääkäriaika minulla on vasta tammikuun puolivälissä mutta ajattelin kysyä teidän kokemuksianne tälläisestä tilanteesta.
Kommentit (23)
Mulla oli ferritiini 9.
Olokin oli sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Myös kiitokset nro 17.
Eikös biotiini ole yksi b-vitamiineista? Millaisiahan määriä biotiinia uskaltaa ottaa turvallisesti?
Joo, se on B7, folaatti on B9. Biotiinia varmaan kannattaa ottaa purkin ohjeen mukaan. Mutta kyllä b12 ja folaattiarvot kannattaa mittauttaa jos on raudanpuutetta tai jotain outoja oireita. Folaatin alaviitearvo on joku 6 tai 7, mutta hyvä arvo on 35. B12 alaviitearvo on nykyään vain 35, vaikka alle 70 on hyvin todennäköinen puutos, ja hyvä arvo on jotain 130. Minulla tuli anemia b12 ja folaatin puutteen takia, hb laski alle 80, ja sain b12 ruiskeina, ja nyt mulla on arvo jotain 160. Mutta nyt on taas rautavarasto tyhjä ja folaatti edelleen huono kun folaattipillereistä tulee pahoinvointia, niin en syö niitä joka päivä.
Myös kiitokset nro 17.
Eikös biotiini ole yksi b-vitamiineista? Millaisiahan määriä biotiinia uskaltaa ottaa turvallisesti?