Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette käy hautausmaalla koskaan: mikä on syynä?

Vierailija
28.12.2024 |

Saa avautua.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä siellä tekisin?

Vierailija
2/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syytä mennä sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi?

Vierailija
4/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei halua avautua, onko silti pakko. :) Koen että maan alla on ruumiita siellä ja tuhkia, kauhukammio vaikka ihmisiä kunnioitettaisi, myös syyt miksi joku kuoli tai tragedioita - ellei ollut hyvä kohtelu. Hyvä jos papin siunaus silti. Ala-astraalin portaalit? Puistomaisuus tietysti voisi olla muuallakin kuin hautuumailla, että ihmisille olisi ulkoiluun mahdollisuuksia = kävelytiet ja luontoa, ei siis sotkemiseen tai koirien jätepaikka.

Vierailija
5/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä. En ole uskonnollinen enkä usko että kuolleet on millään tapaa tietoisia, eli heille se ei ole tärkeää. Eikä ole itsellenikään, voin muistella pois menneitä läheisiäni ilman haudoilla käymistäkin.

Vierailija
6/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi. Henkilökohtainen asia. Muistella voi kotosallakin. 

Vierailija
7/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos joillekin tulee vanha mieleen tai sukulaisen poismenon traagisuus. Vaikka hyviä asioita muuten muistaisi. Joku lähti liian aikaisin.

Vierailija
8/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin kiinnostaa nämä jotka käy haudalla joka viikko tai jopa päivittäin: miksi? Ei se läheinen ole siellä.

Vierailija
9/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukasta talvella? Autiota kesällä. Jollakin voinut olla tapaturma itsellä siinä lähellä vaikka jalka mennyt, eikä halua sinne.

Vierailija
10/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palvo eläviä, en kuolleita, en jumalia.

Vanhempani ovat kuolleita, muutamat ystäväni myös.

En koe tarvetta käydä haudoilla heitä muistelemassa, voin 

muistella ihan muuten.

M58

Vierailija
11/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa niitten läheistenne elämässä mukana heidän eläessään!

Vierailija
12/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meiän sukulaiset ja muut kuolleet on haudattu hornan tuutteihin eli satojen kilometrien päähän. Lähihautausmailla ei o kenenkään hautoja, joten ei o syytä mennä hautausmaalle. Tietysti jos hakee inspistä kauhukirjalleen tms ni sitten hautuumaalle on syytä lähtee. 

Vierailija
13/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään itsenäisyyspäivän "soihtuväkeä", jos ne taas ovat siellä.

Vierailija
14/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kun sukulaisten hautakivet vielä olivat paikoillaan. Sitten seurakunta päätti ottaa maan muuhun käyttöön ja murskasi hautakivet. Ei tee mieli käydä katsomassa kuinka ruoho kasvaa entisillä haudoilla. 

Vierailija
15/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut rahaa. Välimatka normisti 150 km, nyt 450 km. Useilla julkisilla pitäisi taittaa matka.

Vierailija
16/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn hautausmaalla silloin kun on sellaiset hautajaiset, missä haudataan arkku. Se hiekan lapioiminen on ihan mukava ohjelmanumero hautajaisissa, saa jokainen vuorollaan osallistua ja varsinkin kylmällä säällä se auttaa pysymään lämpimänä.

Vierailija
17/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudalla käynti on eräänlainen performanssi, katsokaa kaikki tutut ja kylänmiehet, minä olen käynyt haudalla, minä huolehdin että minun rakkaani haudalla palaa kynttilä ja on tuoreita kukkia. Näkeekö kaikki nyt varmasti.

Ei kiitos.

Vierailija
18/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä mä käyn hautaismailla, mutta jos kysyt, miksi en käy esim. sukulaisten haudoilla, niin siksi, etten asu kovin lähellä kenenkään sukulaisten hautaa.

Vierailija
19/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62-vuotias, mutta en ole koskaan asunut paikkakunnalla, jonne olisi haudattu sukulainen. Tuo ehkä rajoittaa eniten. Kävelen kyllä hautausmaiden halki lenkeillä yms, kun sellainen vastaan tulee. 

Vierailija
20/26 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sinne kohta menen, miksi pitää etukäteen jo siellä lorvia, ennemmin kalastan jalokalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi