Mikä on ihmisen selässä kasvavan "elefantin hännän" niinsanottu virallinen tai lääketieteellinen nimi?
Ehkä te muistatte, että 1990-luvulla harrastettiin ns "köyhyysextreemisyyttä". Harrastettiin "äärimmäisellä köyhyydellä mässäilyä", "äärimmäisen köyhyyden äärimmäistä esittelemistä", "maailman köyhimpien ihmisten äärimmäistä näyttämistä maailmanlaajuisesti mediassa". Niin: 1990-luku oli juurikin tuota: maailman äärimmäisen köyhimpiä ihmisiä näytettiin maailmanlaajuisesti kaikille muille maailman ihmisille, näytettiin kaikissa medioissa, eli tv-uutisissa, valokuvissa, tietokirjoissa, ihan kaikkialla, ihan koko ajan. Useimmat niistä valokuvista oli Afrikasta tai Intiasta.
Silloin näytettiin erityisesti Intiasta valokuvia joissa aikuisilla miespuolisilla ihmisillä kasvoi selässään "elefantin häntä". Siis selästä roikkui alaspäin "nahkariukale". Nahkariukaleen sisällä oli todennäköisesti vain täysin turhaa surkastunutta "rasvakudosta". Ja tuo roikkuva "nahkariukale" näytti niinsanotulta "elefantinhännältä". Noita kuvia näytettiin Intiasta 1990-luvulla ihan tajuttoman monta, loputtoman monta! Mutta: mikä on tuon "selkä-nahka-riutaleen" eli "elefantinhännän" virallinen nimi?
Ja sitten myös toinen yhtä vaikea kysymys: kun 2020-luvun alussa matkailin Aasiassa, siellä sun täällä, kohtuullisen köyhissä maissa, niin näin vain yhden elefantinhännän. Mutta näin tosi monta "tulivuorenkraateria"! Tosi monta! Te tiedätte mitä on tulivuorenkraateri maan päällä: se on semmonen "vuori" joka nousee ylöspäin, mutta sitten yllättäen siellä sisällä se meneekin alaspäin, ja siellä pohjalla se on täpötäynnä punaista laavaa. Tommosia mä näin tosi monta Aasiassa! Paitsi että yksi ero. Ne oli aikuisia ihmisiä, niillä oli reisissä "tulivuorenkraateri". Eli reisissä jumalattoman iso "vuori" joka ensin näytti nousevan ylöspäin, mutta sitten laskeutui takas sisään alaspäin... ja siellä alhaalla, siellä sen "vuoren" keskellä, siellä ei ollut punaista nestettä. Siellä oli valkoista nestettä. Se tyyppi jolla se tulivuori oli reidessään, se esitteli sitä tulivuortaan minulle. Se pisti etusormensa syvälle sisään sinne keskelle sitä tulivuorta. Sinne katosi se etusormi! Sitten se tyyppi nosti etusormensa pois sieltä tulivuoresta ja esitteli mulle etusormeaan. Ja koko etusormea päällysti se semmonen valkoinen tahna, se tahna sieltä tulivuoresta. Sen kun näin niin mä meinasin pyörtyä!
En tiedä miksi mä juuri kutsuin sitä "tulivuorenkraateriksi". Häh, mikä ihmeen "kraateri". Vaan siis kyllä se ihan vaan on pelkkä "tulivuori". Ihmisen iholla, reidessä, "tulivuori", joka on täpötäynnä valkoista liejua. Hyi tsiisus, pelkään henkeni edestä, ja niitä tulivuoria oli siellä Aasiassa vaikka kuinka paljon.
Kommentit (2)
Ja ihan tosi: nyt puhun kaikista rumimmista iho-ongelmista joita ns "kehitysmaissa" on.
Mutta noita iho-ongelmia on tosi tosi tosi paljon. Joten siksi toivon tai luulen tai uskon että kyllä niille ongelmille on myös jokin nimi. Mikä nimi?
ap
Ja älkää nyt sanoko että minä puhun terveysongelmista jotka ovat ns "kehitysmaalääketiedettä". Koska minä luulen: jopa noissa kehitysmaissa on tosi paljon lääkäreitä joille nuo iho-ongelmat eivät ole ollenkaan tuttuja juttuja.
Joten, jos jokin kehitysmaiden terveysongelma ei ole tuttu juttu kehitysmaiden lääkäreille, niin silloinhan se ei ole kehitysmaalääketiedettä. Vaan mun mielestä, silloin: se terveysongelma on "äärimmäisyyslääketiedettä".
Kenties Suomessa lääkärit tuntevat nuo äärimmäiset terveysongelmat paremmin kuin mitä lääkärit Intiassa tuntevat ne. Vaikka niitä ongelmia ei Suomessa ole ollenkaan, vaan niitä on ainoastaan Intiassa. Mutta siis: ehkä Suomessa lääkärit ovat perehtyneet "äärimmäisyysongelmiin", mutta kenties Intiassa lääkärit eivät ole perehtyneet "äärimmäisyysongelmiin".
Niin, mun mielestä, on olemassa ainakin kolmenlaisia ongelmia: 1. Terveysongelmat. 2. Kehitysmaaongelmat. 3, Äärimmäisongelmat.
Ja nyt mä siis haen nimiä noille kahdelle havaitsemalleni äärimmäisyysongelmalle. Toki jos haluattte niin voitte mainita vielä lisää muitakin äärimmäisyysongelmia, hyi luoja miten kamalia ällöttäviä ongelmia, hyi hyi hyi. Mua jo pyörryttää! Mieluummin tekisin töitä patologina kuin äärimmäisyysongelmia hoitavana lääkärinä.
ap