Elättekö sillä periaatteella, ettei säästöjä periaatteessa ikinä käytetä
Eli hankinnat tehtäisiin kuukausittaisista käyttövaroista, tai jos säästöjä joskus (vähän) käytetään, ne pitää hetimiten korvata, ja niiden tarkoitus on vain kasvaa kasvamistaan?
Kommentit (16)
Tietty summa säästötilillä on mulle "uusi nolla", eli se on hätävarana ja kerään nopeasti takaisin jos joudun käyttämään. Muuten säästän erilaisiin isompiin hankintoihin ja myös sijoituksiin.
Pahanpäiväisen varaa ei käytetä, tai se korvataan mahdollisimman pian. Tottakai kun säästetään remonttia, autoa yms isompaa varten niin käytetään.
Elän. Vaikka omaisuutta on lähemmäs 2 miljoonaa euroa, niin se on tuottojen tae ja lapsille tuleva tuki ja turva myös, eikä siitä oteta kuin hyvin tiukan seulan läpi pohdittuna.
Mulla on tietty summa säästössä, ja eri tilillä, johon en koske. Kun palkasta jää yli (en ole suurituloinen), ne ovat käyttötilillä, enkä siirrä lisää säästöön. Niillä voi sitten esim. mennä lomamatkalle.
Minulla on kaksi säästötavoitetta: isot hankinnat ja vanhuuden varalle. Yritän selvitä tuloillani ja laitan tuloista säästöön näihin kahteen kohteeseen. Hankinnat tarkoittavat että käytän tämän säästön kun saan tarvittavan summan kasaan. Esim. kuivausrummun osto. Vanhuuden varalle -säästöt ovat sitä varten kun jään eläkkeelle ja tulot putoavat, mutta verot nousevat ja yritän niillä kattaa puuttuvat tulot sekä mahdollisen avun mitä vanhana tarvitsen (tähän menee tuhansia euroja kuussa).
ei minulla ole säästöjä vaan sijoituksia. Sijoitusten pääomiin ei kosketa vaan eletään niillä sijoitusten tuotoilla.
Mulla on monia erilaisia säästötilejä, on sellaisia joihin ei kosketa kuin äärimmäisessä hädässä ja velka maksetaan sinne mitä pikimmin takaisin tai sitten on tietyn käyttötarkoituksen säästötilejä, esim. vakuutuksia varten laitan yhdelle säästötilille 12/kk ja bussikorttia varten toiselle 50/kk ja nämä tyhjennän vain kerran vuodessa. Sitten taas reissukassaan laitan 450/kk ja se käy usein nollillakin jos olen juuri ostanut lennot + hotellin (tällä hetkellä siellä 3100 ja seuraava reissu suunnitteilla huhtikuussa). Lisäksi on erilliset säästötilit mm. joulua, unelmakotia, vaatteita varten joille jaan rahaa sitä mukaa kun sitä tulee esim. kesälomarahat aina joulutilille suoraan yms. Kaiken arkikulutuksen ruokakauppaan tai muihin pikkuostoksiin maksan käyttötilistä jonne en jätä kuin nelisensataa palkkapäivän jälkeen.
Kyllä vain. Sijoitusten tarkoitus on kasvaa. Olen nähnyt ihan konkreettisesti, mitä on seurannut siitä, että säästöjä on käytetty ns. elämiseen ja mukavuuksiin. Jälki ei miellyttänyt itseäni.
Säästetään jotta perilliset saa tapella rahoista ja sisaruksillakin menee välit poikki!
Vierailija kirjoitti:
Säästetään jotta perilliset saa tapella rahoista ja sisaruksillakin menee välit poikki!
Kuulepa osa säästää, jotta jälkipolvi selviäisi edes hengissä ilman pahempia puutostauteja perintöveroista ja lunastuksista. Leski voi elää vielä pitkään ensimmäisen puolison kuoleman jälkeen ja omaisuuden realisointeja ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu, mitä varten toiset säästää?
Mitkä säästöt? Kaikki menee ruokaan ja laskuihin ja jos joku kymppi jää yli, se jää käyttötilille odottamaan siltä varalta, että joku seuraavan kuun lasku on tavallista isompi.
Aiemmin elin, nyt asunnot, mökit ja auto on omia, ja lapset aikuisia. Kiinteät menot ovat minimaaliset, ja olen hyväpalkkaisessa työssä. Enää ei tarvitse miettiä menoja, mutta toisaalta rahaa näyttää silti kertyvän tilille.
Elän sillä tavalla että säästän ja jos tulee jotain ylimääräisiä kuluja niin maksan säästöistä. Polkupyörä voi hajota, on hajonnut ja olen korjaus rahat ottanut säästöistä. Venepaikan maksan säästöistä, se maksaa 250 euroa ja lisäksi kalastusluvan. Olen työtön ja pyrin säästämään pahan päivän varalle. Jouluruuatkin ostin tänä vuonna säästöistä. Yritän säästää 1000-1500 euroa vuodessa ja teen pikkuhommia myös ja tänä vuonna säästin vähän yli tonnin. Ennestää oli 800 euroa säästöjä.
En elä. Säästän siksi, että saan elää leveämpää elämää, en "sitten kun" elämää varten. Eli käytännössä säästöjä kun tarvetta on.