Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-iän aiheuttama tyhjä ja apea olo

Vierailija
28.12.2024 |

Perusasiat ihan hyvin. Huonomminkin voisi olla. Ikä 46v ja parin viime vuoden aikana tapahtunut selvä muutos itsessä sisäisesti ja ulkoisesti. Ennen nuorekas ulkonäkö alkanut todella rupsahtaa, vaikka huolehtisi itsestään. Tuntuu, ettei mikään vain auta enää. Sisäisesti jotenkin apea ja tyhjä olo. Oikein mistään saa enää iloa, eikä mikään huvita, kuin ennen. Ei näköaloja, eikä mitään mitä odottaa. Tunne, että kaikki niin nähty. Tasaisen tylsää päivästä toiseen. Jos saa itseään tsempattua se kestää vain hetken. Oman vanhemman sairastelu ja pelko hänen menettämisestä päivänä minä hyvänsä. Ajatus, että tästä kaikki menee vain alaspäin. Joinain hetkinä ajatus, että ihan hyvin voisi omakin elämä jo päättyä, kun kaikki paras aika on takana.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on aika kova "kiire" niin henkisesti kuin käytännössä noin 40-50 ikävuoteen asti. Kasvaminen ja oman identiteetin vahvistuminen, asioiden hahmottaminen kokonaisvaltaisesti kehittyy, käsitys itsensä kuolemattomuudesta muuttuu, kaikki ei tunnu enää niin jännän uuden oivaltamiselta, huomaa olevansa myös väärässä jnejne. Tyhjyys ja tylsyys on seurausta siitä, että elämässään on myös tehnyt valintoja ja päätöksiä niin kuin muutkin tekevät. Siten tietysti lujittaa paikkaansa yhteisössä/yhteiskunnassa, mutta kun se ei sitä onnea tuonut on pakko taas pohtia mitä minä haluan. Lisäksi, jos on analysoivaa ja pohdiskelevaa  ja itselleen rehellistä ihmistyyppiä voi tyhjyyden tunne olla rankempaa kuin yleensä (kaikkihan eivät edes koe mitään vastaavaa ja miksi aihe on vaikea ottaa ihan missä tahansa seurassa).

Kaikesta selviää. Usko pois. 

Vierailija
2/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos edelliselle hienosta vastauksesta ja varmasti totta joka sana. Antoi ajattelemisen aihetta. Kaikkea hyvää sinulle!

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meinasit jaksaa elää seuraavat 20, 30, 40 vuotta?

Me kaikki menetämme vanhempamme.

Vierailija
4/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tarvitset Hormonikorvaushoidonbjs mahdollisesti masennuslääkitystä. Mene gynekologille! Turha noista oloista on kärsiä! 

Vierailija
5/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse osaa surra ulkonäköä samalla tavalla vaikka etenkin hiukset ovat ohentuneet puoleen. Lapset kuitenkin tuovat edelleen niin syvän kiitollisuuden ja merkityksellisyyden elämälle, että kaiken muun hiljalleen menetyksen osaa ottaa vastaan.

Olen myös perustanut perheen vanhempana ja olen edelleen aktiivinen lasteni kanssa, etenkin tyttären hevosharrastus pitää jatkuvasti liikkeessä. Olemme myös puhuneet paljon puolisoni kanssa meidän kahden lisääntyvästä, yhteisestä ajasta ja aloitimme kesämökin rakennusprojektin sekä yhteisen jooga-harrastuksen. Koen, että uudessa elämänvaiheessa täytyy tietoisesti etsiä jotain uutta ja tehdä myös surutyötä vanhasta luopumisessa. 

Omien vanhempieni heikkenevä kunto on ollut surutyönä jo pidemmän aikaan. Siihenkin olemme tietoisesti pyrkineet ottamaan kannan, että nautitaan tästä hyvästä niin kauan kuin sitä vielä on ja yritämme viettää heidän kanssaan aikaa aina kuin mahdollista. Olemme myös lähestyneet vaikeita asioita konkreettisesti: tehty edunvalvontasopimuksia sekä hoitotestamentteja. 

Oma vaikea tunteeni ja pelkoni on enemmän matkan ennenaikainen loppuminen. Tiedän olevani iässä, jossa useimmat sairastuvat kuolettavasti jos ovat sairastuakseen ja toivon niin kovasti, että saisimme molemmat mieheni kanssa elää vielä vanhuuden ja nähdä meidän lasten vakiintuvan omille siivilleen.

Vierailija
6/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin käy kun onnellisuus on kiinnitetty omaan ulkonäköön eikä mihinkään muuhun.

Vierailija
7/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni kokee tuon saman hieman alle 50v tietämillä, niin minäkin. Pahin onneksi hieman hälvenee. Kysymys ei ole pelkästään ulkonäöstä vaan kokonaisuudesta. Monet ihmettelee kolmekymppisinä kun ei se väheneminen näy missään eikä sitä oikein tullutkaan. No kyllä se tulee kaikille.

Vierailija
8/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ulkonäkö sinänsä haittaa, mutta tunnen myös tyhjyyttä. Olen tehnyt jo ns kaiken perheen ja uran suhteen. Työelämä jatkuu mutta motivaatiota uusiin huippusuorituksiin ei oikein ole. Mietin oikeasti, että mistä nyt sisältöä elämään? Voisiko joku vanhempi kertoa miten olette löytäneet sisältöä.

Vierailija
9/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito auttaa, palaa elämään värit ja merkityksellisyys.

Vierailija
10/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset, ne hormonit! Ne vetää hiljalleen mielen syviin syövereihin eikä mikään oikein tunnu miltään tai ainakaan hyvältä. Menkää gynelle. Vaihdevuosista puhutaan ihan liian vähän.

Viidenkympin kohdalla tulee myös jonkinlainen elämän välitilinpäätös. Omat vanhemmat vanhenee ja sairastuu, edellinen sukupolvi alkaa harveta ja sitä miettii että seuraavaksi on meidän vuoro. Minut tämä on saanut tekemään asioita joista olen haaveillut, opettelemaan uutta ja kokeilemaan, sillä nyt on se aika kun vielä pystyy. Ja toisaalta se aika kun taas pystyy, kun lapset alkavat olla isoja ja jää aikaa. Viihdyn myös entistä paremmin omassa seurassani ja muiden mielipiteet minusta kiinnostaa yhä vähemmän. 

Vierailija
11/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ulkonäkö sinänsä haittaa, mutta tunnen myös tyhjyyttä. Olen tehnyt jo ns kaiken perheen ja uran suhteen. Työelämä jatkuu mutta motivaatiota uusiin huippusuorituksiin ei oikein ole. Mietin oikeasti, että mistä nyt sisältöä elämään? Voisiko joku vanhempi kertoa miten olette löytäneet sisältöä.

Jäin viime vuonna eläkkeelle. Samanaikaisesti julkaisin kirjan, sairastuin parantumattomaan syöpään ja sain ehkä urani tärkeimmän työtarjouksen. Minulta on kuollut lapsi. Elämäni on täynnä vakavia asioita joita minun on ajateltava, ja siksi siinä on sisältöä.

Vierailija
12/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäkriisistä pääsee eteenpäin. Kaikkeen tottuu ajan kanssa, myöskin ikääntymiseen. Pitää vaan hyväksyä itsensä muuttuneenakin eli ei yhtä hehkeänä kuin oli nuorena. Sama tie meillä kaikilla on, että mm. ulkonäkö rapistuu. Ne, jotka ylpeästi ikääntymisens' kantavat, ovat kaikkein kauneimpia, kosa sisäinen olo heijastuu ulos. Vaikka ryppyjen haukkujia aina riittää, sellaiset eivät häritse, jos on itsetunto kohdillaan.

Vierailija
13/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyl haikee tää 25v ku ihmisen suunniteltu ikä luonnossa on 50v 

Vierailija
15/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihdevuosiin liittyvä aspekti, mistä ei saa mitään suomenkielistä tietoa, on nuo ahdistus- ja pelkotilat. Heittelehtivät estrogeenitasot vaikuttavat aivojen tunnekeskukseen (mantelitumake, engl. amygdala) ja saa aikaan noita ylimitoitettuja kuolemanpelkotiloja, vaikka kaikki on ns normaalisti. Se pikkukappale päässä vastaa osaltaan mm fight or flight -reaktiosta, ja pitää meidät hengissä. Siksi on myös vaihdevuosiraivottaria.

Suomenkielisissä kevyissä artikkeleissa löytyy aina se pakollinen hyssyttelevä maininta mielialanvaihteluista tai itkuisuudesta, ja asia on kuitattu sillä. Niille on syynsä, ja sitä on mahdollista hoitaa,  jos elämä menee liian hankalaksi. Älkää kärsikö turhaan vain siksi, että tietoa on pakko kaivaa itse, sitä ei tarjoilla. Menisin gynelle jo tuosta, että puolet tukasta on pudonnut päästä, tai oikeastaan jo paljon aiemmin. Mutta mä sain pahat oireet, niiden kanssa ei oikein ole vaihtoehtoja. Tsemppiä kaikille hormonipainiin. T 45v.

Vierailija
16/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keski-iän ankeuden ja tyhjyyden tunteen pikapoistaja on naukku alkoholia. Ja tämä ei ole vitsi. Parempaa lääkettä ei olekaan. Saa edes hetkeksi hyvän, rennon ja ahdistamattoman olon päätä nollattua. Mutta ei tietty kannata liian usein, ettei alkoholisoidu.

Vierailija
17/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
18/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras keski-iän ankeuden ja tyhjyyden tunteen pikapoistaja on naukku alkoholia. Ja tämä ei ole vitsi. Parempaa lääkettä ei olekaan. Saa edes hetkeksi hyvän, rennon ja ahdistamattoman olon päätä nollattua. Mutta ei tietty kannata liian usein, ettei alkoholisoidu.

Piti juuri sanoa samaa. 😊🍷Ajatukset pois itsestä ja pois peilin edestä. 🥳🥰

Vierailija
19/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö,,alkoholi on paska lääke mihin tahansa.

Vierailija
20/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin viime vuonna eläkkeelle. Samanaikaisesti julkaisin kirjan, sairastuin parantumattomaan syöpään ja sain ehkä urani tärkeimmän työtarjouksen. Minulta on kuollut lapsi. Elämäni on täynnä vakavia asioita joita minun on ajateltava, ja siksi siinä on sisältöä.

Ymmärrän että elämässäsi on paljon sisältöä ja olen pahoillani siitä, että sisältö on suurelta osalta niin surullista, mutta tällaiset asiat eivät tietenkään ole ihmisen omien valintojen ja etsimisen ja löytämisen tulosta, eli ei tämä kai tähän keskusteluun nyt liity. Kirjan julkaisu on näistä ainoa jota kohti ihminen voisi päättää suunnata, mutta se ei minua tai monia kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi