Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori perhe asuu läävässä

Vierailija
28.12.2024 |

Nuoret ostivat hataran okt:n ja asuvat nyt maalla osaamatta mitään elämän perustaitoja. Talo on jääkylmä talvella ja siellä pitäisi remontoida. Lisäksi huusholli on täynnä roinaa ja uutta ostetaan kirppikseltä. 

Pienet lapset pyörivät saastan keskellä ja ovat suttuisia. Ei kunnon pesutiloja. 

Heille on tarjottu apua, mutta loukkaantuvat ja katkaisevat välit. 

Miten voi auttaa? Mihin ottaa yhteyttä? Lasten puolesta hätä. 

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap:

Mutta konttausikäinen taapero on paljain jaloin ja talossa asutaan pimeässä, kun verhot koko ajan kiinni. 

Kohta varmaan tulee rottia, kun vaippoja ja ruoantähteitä pitkin poikin niin sisällä kuin ulkona. 

Itse olen isovanhemman puoliso, joten kädetön. Oma suku sulkee silmänsä. Hankala asema. 

Minäkin pitäisin verhot kiinni, jos sinä olisit lasut mielessä kurkkimassa sisään. 

Jos talossa ei ole sähköjä, ilmoitus lienee aiheellinen. Käsi sydämelle ap, onko näin?

Vierailija
22/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa vanhemmille muutaman päivän Tallinnan loma ja hoida lapsia sillä aikaa. Tilaa siivoojat kotiin sillä aikaa. 

Siivooja ei pysty tekemään paljoakaan, jos kodissa on hirveä sotku. Siivooja ei järjestä paikkoja, vaan puhdistaa pinnat. Se on taas mahdotonta, jos pinnat on täynnä tavaraa. 

Kyllä raivaussiivouksiakin on olemassa. 

Jos asukas ei itse sellaista halua, niin ei onnistu. Osalla koti on kuin kaatopaikka. Lisää tavaraa haalitaan, eikä roskia viedä pois. Isoja ongelmia elämänhallinnan kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat että pitäisi remontoida? Eikö seinien sävy miellytä hienostunutta silmääsi? Pitäsikö sinne hommata valaistuksen osaava sisustussuunnittelija?

Jos vanhemmat ja lapset ovat tyytyväisiä, niin älä sekaannu, vaan anna heidän opetella elämää. Ei sitä opi siitä että joku "asiantuntija" selostaa vieressä että miten pitäisi elää. Jos he kokevat asumisolosuhteet ajan saatossa liian vaativiksi, niin he kyllä itse osaavat hakea helpomman asumismuodon.

Minusta olisi voinut tehdä tällaisen samanlaisen kirjoituksen 20 vuotta sitten. Asuttiin mörskässä ja kaikki paikat olivat täynnä tavaraa. Siivosin kyllä minimin joten lika ei päässyt pinttymään. Pikkuhiljaa sitten remontoitiin talon kaikki paikat läpi, tehtiin  laajennus ja siihen kunnon pesutilat ja keittiö. Nyt samat akankotkut jotka juorusivat sotkuisuudestani ovat kateellisia kun taloni ja puutarhani ovat päässeet moneen sisustuslehteen ja instassa on paljon seuraajia. Lapsistakin tuli korkeakoulutettuja ja ovat hyvissä ammateissa. Ja toinen heistä on juuri ostanut mörskän...

Vierailija
24/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat että pitäisi remontoida? Eikö seinien sävy miellytä hienostunutta silmääsi? Pitäsikö sinne hommata valaistuksen osaava sisustussuunnittelija?

Jos vanhemmat ja lapset ovat tyytyväisiä, niin älä sekaannu, vaan anna heidän opetella elämää. Ei sitä opi siitä että joku "asiantuntija" selostaa vieressä että miten pitäisi elää. Jos he kokevat asumisolosuhteet ajan saatossa liian vaativiksi, niin he kyllä itse osaavat hakea helpomman asumismuodon.

Minusta olisi voinut tehdä tällaisen samanlaisen kirjoituksen 20 vuotta sitten. Asuttiin mörskässä ja kaikki paikat olivat täynnä tavaraa. Siivosin kyllä minimin joten lika ei päässyt pinttymään. Pikkuhiljaa sitten remontoitiin talon kaikki paikat läpi, tehtiin  laajennus ja siihen kunnon pesutilat ja keittiö. Nyt samat akankotkut jotka juorusivat sotkuisuudestani ovat kateellisia kun taloni ja puutarhani ovat päässeet moneen sisustuslehteen ja instassa on paljon se

Aloituksessa kuvataan ihan eri tason mörskää ja sotkua.

Ap voi tehdä lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
25/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa vanhemmille muutaman päivän Tallinnan loma ja hoida lapsia sillä aikaa. Tilaa siivoojat kotiin sillä aikaa. 

Siivooja ei pysty tekemään paljoakaan, jos kodissa on hirveä sotku. Siivooja ei järjestä paikkoja, vaan puhdistaa pinnat. Se on taas mahdotonta, jos pinnat on täynnä tavaraa. 

Jos asukas ei itse sellaista halua, niin ei onnistu. Osalla koti on kuin kaatopaikka. Lisää tavaraa haalitaan, eikä roskia viedä pois. Isoja ongelmia elämänhallinnan kanssa. 

Mutta kun kuvioissa on lapsia, se on lastensuojeluasia. Ap, lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömästi.

Vierailija
26/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ollut provo niin ahdistavalta kuulostaa ja tekisin heti lasun, että joku sosiaaliviranomainen kävisi tarkistamassa paikat ja elinolosuhteet.

Olen jo sen verran vanhempaa vuosimallia, että olen asunut nuorena vanhassa talossa, jossa ei ollut nykyaikaisia mukavuuksia ja nurkista veti talvella oikein kunnolla. Ei ollut helppoa, kun talo oli puulämmitteinen ja hatarista nurkista hiiret tunki sisälle. Onneksi nykyään on keskuslämmitys ja tiiviit nurkat.

Vierailija
27/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:ta kiinnostaa mitä muut tekevät asukoon paskassa ja lahoavassa talossa jos siltä tuntuu

Vierailija
28/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun kuvioissa on lapsia, se on lastensuojeluasia. Ap, lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömästi.

Mikä tuossa on lastensuojeluasia? Lasun jälkeen sosiaalityöntekijät käyvät katsomassa ja toteavat ettei mitään ongelmaa. Mitä tuossa teidän jälkeen pitäisi tapahtua sosiaalityöntekijöiden käynnin jälkeen?

Vierailija
29/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ei ollut provo niin ahdistavalta kuulostaa ja tekisin heti lasun, että joku sosiaaliviranomainen kävisi tarkistamassa paikat ja elinolosuhteet.

Olen jo sen verran vanhempaa vuosimallia, että olen asunut nuorena vanhassa talossa, jossa ei ollut nykyaikaisia mukavuuksia ja nurkista veti talvella oikein kunnolla. Ei ollut helppoa, kun talo oli puulämmitteinen ja hatarista nurkista hiiret tunki sisälle. Onneksi nykyään on keskuslämmitys ja tiiviit nurkat.

Nykyisillä kriteereillä lähes kaikki entisajan lapset olisi tullut ottaa huostaan.

Vierailija
31/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ihmiset rauhaan. Mahtoiko olla heidän oma elämänsä, häh? Asenteesi ei ole muuta kuin vallanhalua, se ei ole auttamishalua ja todellista välittämistä. Hus sika metsään!

Vierailija
32/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisillä kriteereillä lähes kaikki entisajan lapset olisi tullut ottaa huostaan.

Siihen aikaan ei ollut juurikaan allergioita eikä kovin paljon sairastettukaan. Eikä 70% ikäluokasta olleet masentuneita ja 50% työkyvyttömiä.

Vierailija
33/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi voinut tehdä tällaisen samanlaisen kirjoituksen 20 vuotta sitten. Asuttiin mörskässä ja kaikki paikat olivat täynnä tavaraa. Siivosin kyllä minimin joten lika ei päässyt pinttymään. Pikkuhiljaa sitten remontoitiin talon kaikki paikat läpi, tehtiin  laajennus ja siihen kunnon pesutilat ja keittiö. Nyt samat akankotkut jotka juorusivat sotkuisuudestani ovat kateellisia kun taloni ja puutarhani ovat päässeet moneen sisustuslehteen ja instassa on paljon se

Ihanaa että sulla on miellyttäviä harhoja eikä niitä kamalia, mutta muista että vain otettu lääke auttaa.

Vierailija
34/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö... mahtoiko nyt käydä niin, että nuoret tekivät oman halunsa mukaan eikä anopin " neuvoja" kuunneltu  

Nyt anoppi purkaa pahaa mieltä täällä?

Vierailija
35/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse reagoida millään tavalla. 

Elämä opettaa ja välillä asioita on opittava "kantapään" kautta..

Vierailija
36/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin anoppi olis voinut tehdä tällaisen kirjoituksen kun kaveri ja miehensä kanssa halusi asumaan toiselle paikkakunnalle kuin anoppinsa. Anoppi epätoivoisena näytti sanomalehdestä omalla paikkakunnalla olevia myynnissä olevia "parempia" taloja vielä kaupanteon jälkeen.

Vierailija
37/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan ei ollut juurikaan allergioita eikä kovin paljon sairastettukaan. Eikä 70% ikäluokasta olleet masentuneita ja 50% työkyvyttömiä.

Outo kuvitelma, että ennen olisi asuttu saastaisissa läävissä.

Vierailija
38/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo kuvitelma, että ennen olisi asuttu saast

Ja kyllä ennen wanhaankin lastensuojelu saattoi puuttua, jos joku asui saastaisessa läävässä lasten kanssa. Tai en tiedä miten Suomessa, mutta Kadonneet perijät Tanska -sarjassa kerrottiin tällaisesta perheestä muistaakseni noin 50-luvulla. Yksi syistä huostaanottoon oli kodin toivoton sotkuisuus. Kymmenkunta lasta lähti sosiaaliväen matkaan, eivätkä vanhemmat saaneet heitä koskaan takaisin. Siksi he eivät aikuisina tunteneet sisaruksiaan. Nykyään ei ihan näin radikaaleja toimenpiteitä kyllä tehdä.

Vierailija
39/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset täällä hysteerisesti vaatimassa "lasuja" sen enempää asiasta tietämättä.

Ehdotan, että joskus ihmiset pysähtyisi selvittämään asioita ennen kuin "toimii".

Jonkun kateellisen anopin purkauksen perusteella,  täällä ollaan valmiita kuormittamaan lastensuojelua ilman mitään varsinaisia perusteita.

Vierailija
40/120 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ilmoituksenhan voi tehdä nimettömänä joten kyllä kannattaa tehdä tuossa tapauksessa, Likainen koti kielii elämänhallinnan ongelmista on syy lasuun. Saavat ehkä kodinhoitajan heille auttamaan.