Suomalaiset on maksanut muiden maiden sähköt.
Näin minä käsitän. Nyt kun kaapeli katki, sähkö halvempaa Suomessa. Tuotantoa riittää paremmin kotimaahan. Tosin arvelen, jos kaapelin korjaus kestää pidempään, jotain ydinlaitosta täytyy yllättäen huoltaa tai tuulivoimaloita ajetaan alas, jotta sähkön hinta ja voitot saadaan kohdilleen.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä jotenkin miten sähkö on kaikille eri hintaista. Samaa sähköä se kuiten joka pistorasiasta tulee. Ei se sen erilaisempaa ole naapurin pistorasiassa kun mulla.
Samaa sähköä mutta eri lähteistä. Sinäkin voit kilpailuttaa sopimuksesi.
Siirtohintaan ei pysty vaikuttamaan muuta kuin muuttamalla.
Siirtohinnalla ei ole mitään tekemistä itse sähkön hinnan kanssa. Siihen ei kaapelin olemassaolo vaikuta millään tavalla.
Tämänkertaisen hybridipuskuketjun lähtökohtahan oli että Suomen sähkön hinta on muka halvempaa Venäjän sabotaasin seurauksena. Mikä luonnollisesti ei pidä paikkaansa, vaan kyseessä on eri sattumien summa markkinatilanteessa, jossa kaikki teollisuus vetää lonkkaa joulun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on meillä maksanut reilusti alle 13c/kWh keskimäärin viimeisen vuoden aikana. On tullut paljon halvemmaksi kuin kiinteä.
ai miten, kun mein kiinteä on 8.67 ja varmaan satojentuhansien muittenkin
Vierailija kirjoitti:
Ja Italian remontit! Ja Kreikalle miljardeja,..ym
Kohta tuetaan myös velkaista Ranskaa.. mille on käymässä niin, ettei kukaan halua enää lainata, tulossa myös tehomaksut, joilla korvataan ulkomaisten sijoittajien menetykset, kun Suomen laki ei anna myöten korottaa siirtohintoja miten tykkää
Hienosti menee, mutta menköön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä jotenkin miten sähkö on kaikille eri hintaista. Samaa sähköä se kuiten joka pistorasiasta tulee. Ei se sen erilaisempaa ole naapurin pistorasiassa kun mulla.
Siirtohinnalla ei ole mitään tekemistä itse sähkön hinnan kanssa. Siihen ei kaapelin olemassaolo vaikuta millään tavalla.
Tämänkertaisen hybridipuskuketjun lähtökohtahan oli että Suomen sähkön hinta on muka halvempaa Venäjän sabotaasin seurauksena. Mikä luonnollisesti ei pidä paikkaansa, vaan kyseessä on eri sattumien summa markkinatilanteessa, jossa kaikki teollisuus vetää lonkkaa joulun aikaan.
Siirtohinta on toinen sähkölaskun puolisko. Sitä peritään kulutettujen kilowattien mukaan ja sen hinta määräytyy tasan tarkkaan sen mukaan mitä siirtoyhtiö haluaa ikinä veloittaa. Meillä se on tällä hetkellä korkeampi se siirtohinta kuin varsinainen sähkönhinta
Ymmärrän, että haluat nyt keskustella pelkästä merikaapelista, mutta sähkönkäyttäjää kusetetaan kyllä niin monin muinkin eri tavoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä jos kerrot miksi Suomi maksaa kaapelin korjauksen? Jos Viro ei saa enää edullista sähköä niin mitä se meille kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on halpa 27c määräaikainen. En kaipaa halpuutusta.
Toi 27senttiä/kWh ei kyllä todellakaan ole halpa. Pörssisähkö on välillä melkein ilmaista
Vierailija kirjoitti:
Vain persut voi olla noin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tuetaan myös velkaista Ranskaa.. mille on käymässä niin, ettei kukaan halua enää lainata, tulossa myös tehomaksut, joilla korvataan ulkomaisten sijoittajien menetykset, kun Suomen laki ei anna myöten korottaa siirtohintoja miten tykkää
Hienosti menee, mutta menköön
Kohta tuetaan meitä kun Riikka on paskonut valtiontalouden entiseksi ja Petteri myy pois Postin, VR:n, Finnairin ja Gasumin.
"Ymmärrän, että haluat nyt keskustella pelkästä merikaapelista, mutta sähkönkäyttäjää kusetetaan kyllä niin monin muinkin eri tavoin "
Lue ketjun ensimmäinen viesti. Mainitaanko siellä siirtohinta?
Ei.
Pelkkää ryssäpropagandaa.
Edelleenkään siirtohinnan perusteilla EI ole mitään tekemistä sen siirretyn sähkön hinnan kanssa. Suomessa on alueelliset pseudomonopolit, jotka luonnollisesti rokottavat asiakkaitaan kipurajaan asti.
Kyllä meillä suomaisilla riittäisi hyvin sähköntuotantoa omaan käyttöön. Sähkön myynnillä ulkomaille saadaan sähkönhinta kotimaassa korkeammaksi.
Myös työttömyys ja muut tuet on ollut mitoitettu/laskettu riittävän suomalaisten oman kansan parhaaksi. Nyt, kun joudumme maksamaan tukia ulkolaisille, joudumme heikentämään omia etuuksia.
Tuntuu myös, ettei valtio aja oman kansan etuuksia, vaan tässä on joitain välistä vetäjiä jotka ajaa asioita vain tietyn ryhmän parhaaksi. Onkohan tässä ns. hyvä veli meininkiä ja meitä vedellään kuin pässiä narussa. Herää epäilys Tehdäänköhän poliittisia päätöksiä henkilökohtaisen edun saavuttamiseksi.
Sama pätee toiseen suuntaan esimerkiksi kovilla pakkasilla. Lisäksi Suomeen päin tulee meidän pörssihintoja alentavaa sähköä esimerkiksi Ruotsista (Ruotsin päässä se sitten peuolestaan nostaa hintoja), eli hyödymme tästä järjestelmästä itse siinä missä muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on meillä maksanut reilusti alle 13c/kWh keskimäärin viimeisen vuoden aikana. On tullut paljon halvemmaksi kuin kiinteä.
5,4 senttiä koko vuoden keskiarvo.
Meillä käytetään varaavaa lämmitystä yöaikaan. Päivällä eletään silti täysin normaalisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain persut voi olla noin tyhmiä.
Ei persut noita miljardeja myöntäneet vaan Tytti ja Sanna. Ihan eri puolue