Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Osa ulkomaalaisista opiskelijoista tuo perheensä asumaan soluhuoneeseen - ikävä yllätys kämppikselle

Vierailija
27.12.2024 |

https://yle.fi/a/74-20132244

"Opiskelija-asuntolat ovat joutuneet paikoin puuttumaan siihen, että ulkomaalaiset opiskelijat ovat tuoneet soluasuntoihin ja yksiöihin perheenjäseniään tai kavereitaan asumaan. Usein tilanteet ovat tulleet yllätyksenä vuokranantajille."

"- Ehkä räikeimpiä on se, kun on menty asuntoon huoltokäynnille ja huomattu, että soluhuoneessa on kymmenen patjaa lattialla. Se kertoo siitä, että aika haastava on asumistilanne ollut, kun on päädytty siihen, että nukutaan vierivieressä lattialla."

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika asui soluasunnossa Helsingissä. Hän sai vain yhden avaimen, mitä ei saanut kopioida.

Vierailija
102/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittänyttä ei laiteta. Vuokrat on kalliita, en ihmettele.

Soluasunnot eivät ole perhe- eivätkä edes parisuhdeasuntoja! Ei tuollaisessa älämölössä kukaan pysty opiskelemaan! Vessaan on aina jono, keittiö on jatkuvasti varattu ym., p.ska haisee ja rummut raikaa!  Sitten ihmetellään, mikseivät soluasunnot kelpaa! Näitä tapauksia on ollut ennenkin, mutta niihinhän ei ole puututtu mitenkään! Eiköhän ne yksiöt ole sittenkin parempi vaihtoehto! 

Vaikka kolmio jos itse kustannat.

Ei sitä soluasuntoakaan muut täysin kustanna. Kyllä itsellekin jää vielä maksettavaa! Ja jos vaadit, että jonkun pitää siinä älämölössä asua, niin ole hyvä ja näytä itse ensin esimerkkiä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin joskus yliopistossa, jossa oli vähän väliä tuota ongelmaa itänaapurista tulleiden opiskelijoiden luona.

Se aiheuttaa jo ongelmia, jos joku soluasuja tuo poika-/tyttöystävänsä asumaan soluun ja viettää perhe-elämää panemisineen, perheriitoineen ja yhteisine ruoanlaittoineen. siinä saattaa syytön osapuoli joutua mustasukkaisuusdraaman kohteeksi syyttä.

Siinä vaiheessa kun pari muuttaa yhteen, ei se soluasunto enää sovi asumisratkaisuksi.

Vierailija
104/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin joo, tuo ludeongelma on aika laaja nykyisin eikä siitä rasismin vuoksi saa puhua

Paikallisessa puskaradiossakin jotkut päästelivät tälläistä kakkaa, että ludeongelma olis ulkomaalaisten syytä. Sitä eivät osaa selittää miksi esim.1930-luvun Taivalkoskella oli Päätalon kirjojen mukaan monessa talossa ludeongelma. Ilman yhtään ulkolaista?!!

Toki on ulkomaalaisia jotka tuovat luteita. Pääosin kuitenkin levinneet matkustelevien suomalaisten mukana. Ja kirpputorikalusteista.

Päätalon kirjat kuvaavat lähes sadan vuoden takaista aikaa. Kyllä suomalaisten hygieniataso on muuttunut niistä ajoista.

Miten lutert liittyy hygieniatasoon? Ne tulee puhtaaseen ja mukaiseen asuntoon, jos on tullakseen. Ainoa keillä tiedän luteita olleen, on rikkaita paljon matkustavia. Suomalaisia, näin pienenä lisäyksenä. 

Vierailija
105/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvosto-Virossa sotien jälkeen asuntoihin saatettiin majoittaa väkeä toiselta puolelta valtakuntaa. Ihmisiä, jotka aiemmin olivat asuneet suurinpiirtein maakuopassa, joutuivat kerrostaloasuntoon asumaan. Asunnon alkuperäinen asukas ei tietenkään voinut valittaa. Seurauksena olisi ollut karkoitus Siperiaan. Ei liity tähän aiheeseen, mutta näin off-topicina kerron! Tehkööt jokainen omat johtopäätöksensä, millaisia seurauksia tällä voi olla! 

Vierailija
106/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas kovia matkustelemaan nuo nykyajan opiskelijat...

Vierailija
107/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeätä tuoda ylimääräisiä tyyppejä asumaan. Parin päivän vierailu on ok, ylimääräisen tyypin majoittaminen pitkäksi aikaa ei. 

Parin päivän vierailu on ok, muttei silloinkaan vallata koko huushollia, vaan solun vakiasukkaat ovat ensimmäisenä marssijärjestyksessä mitä tulee esim.suihkussa käymiseen! 

Minkäänlainen yön yli vierailu ei ole sallittua. Niin siinä jutussa sanottiin, alkaako kämppikset valittaa, jos kerran on joku päivän-pari siellä on sitten eri asia, mutta ei se varsinaisesti silti ok ole.

Onko sillä väliä, onko kylässä klo 10-18 vai 23-07?

Vierailija
108/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittänyttä ei laiteta. Vuokrat on kalliita, en ihmettele.

Soluasunnot eivät ole perhe- eivätkä edes parisuhdeasuntoja! Ei tuollaisessa älämölössä kukaan pysty opiskelemaan! Vessaan on aina jono, keittiö on jatkuvasti varattu ym., p.ska haisee ja rummut raikaa!  Sitten ihmetellään, mikseivät soluasunnot kelpaa! Näitä tapauksia on ollut ennenkin, mutta niihinhän ei ole puututtu mitenkään! Eiköhän ne yksiöt ole sittenkin parempi vaihtoehto! 

Vaikka kolmio jos itse kustannat.

Ei sitä soluasuntoakaan muut täysin kustanna. Kyllä itsellekin jää vielä maksettavaa! Ja jos vaadit, että jonkun pitää siinä älämölössä asua, niin ole hyvä ja näytä itse ensin esimerkkiä! 

Itse olen asunut 2000-luvulla parissa eri HOAS:in solussa Helsingissä. Vaihtelevia kämppiksiä Suomesta ja eri maista. Ei mitään ongelmaa, kun olin itse joustava ja mm. armeijassakin jo tottunut asumaan ventovieraiden kanssa pienissä tiloissa. Soluasunto on itse asiassa luksusta verrattuna ulkomaihin, kun Suomessa varmaan kaikissa soluissa on kuitenkin se oma huono ja sitä kautta yksityisyys, mikä ei ole maailmalla ollenkaan itsestäänselvyys. 

-Eri

Vierailija
109/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuokranantaja soluasunnossa puutu siihen, montako siellä asuu. Poika muutti syksyllä soluun, jossa 3 huonetta ja pahimmillaan 12 asukasta. Vaikka miten otti yhteyttä HOASiin, niin ei apua saanut, kuulemma piti vain sopeutua. Keittiöön ei voinut jättää ruokaa, ei kahvia, ei astioita ja pesuhuoneesta viettiin niin pyyhe kuin pesuaineet. Meteli oli jatkuvasti hirmuinen ja koska avaimia ei ollut kaikilla, niin tämän tästä joku hakkasi oveen, että hei, avaa ovi, kun mulla ei ole avainta.

Ei siinä auttanut kuin muutto. Lisäksi yksikään muista asukkaista ei ollut opiskelija, he olivat hankkineet opiskeluoikeuden, mutta tekivät pääosin kauppaa.

Vierailija
110/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin joo, tuo ludeongelma on aika laaja nykyisin eikä siitä rasismin vuoksi saa puhua

Paikallisessa puskaradiossakin jotkut päästelivät tälläistä kakkaa, että ludeongelma olis ulkomaalaisten syytä. Sitä eivät osaa selittää miksi esim.1930-luvun Taivalkoskella oli Päätalon kirjojen mukaan monessa talossa ludeongelma. Ilman yhtään ulkolaista?!!

Toki on ulkomaalaisia jotka tuovat luteita. Pääosin kuitenkin levinneet matkustelevien suomalaisten mukana. Ja kirpputorikalusteista.

Päätalon kirjat kuvaavat lähes sadan vuoden takaista aikaa. Kyllä suomalaisten hygieniataso on muuttunut niistä ajoista.

Miten lutert liittyy hygieniatasoon? Ne tulee puhtaaseen ja mukaiseen asuntoon, jos on tu

Luteet kysyvät passia ennen kuin asettuvat matkatavaroihin? Suomen passi on luonnollisesti hyvä vähän epäilen ettei muut kelpaa😄

Vierailija
111/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marinin hallituksen älynväläyksiä. Tulevat tosiaan jostain sri lankasta sun muista shitholesta ja tuovat koko perheen mukanaan. En tiedä opiskelevatko vai miten pääsevät kursseista läpi. Kirjastossa heitä ei ole näkynyt, muutama somalityttö kyllä lukee ahkerasti ja muutama muu tummapintainen jostain Afrikasta.

No ei ne nyt mihinkään kirjastoon halua tulla suomisikamiesten ahdisteltaviksi, vaan opiskella rauhassa ja valmistua!

Vierailija
112/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin joskus yliopistossa, jossa oli vähän väliä tuota ongelmaa itänaapurista tulleiden opiskelijoiden luona.

Se aiheuttaa jo ongelmia, jos joku soluasuja tuo poika-/tyttöystävänsä asumaan soluun ja viettää perhe-elämää panemisineen, perheriitoineen ja yhteisine ruoanlaittoineen. siinä saattaa syytön osapuoli joutua mustasukkaisuusdraaman kohteeksi syyttä.

Siinä vaiheessa kun pari muuttaa yhteen, ei se soluasunto enää sovi asumisratkaisuksi.

Voi myös niinä riitaisina hetkinä mennä siihen väliin kokeilemaan saisiko itse seksiä. Muun muassa itse tätä tein opiskeluaikoina

Vierailija
113/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*soluissa on kuitenkin se oma HUONE

Pisti näppäilyvirheeni silmään myöhemmin

Vierailija
114/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Olen omaishoitaja mutta koska 300€/kk ei riitä elämiseen niin saan myös asumistukea ja ensisijainen tukeni on byrokratia syistä työttömyysetuus vaikka olen käytännössä jo 24/7 työllistetty. Kun nykyisen hallituksen leikkauksista ja asumisen kalleudesta käytiin julkista keskustelua, päättäjien taholta ja tällä palstalla kehotettiin minua ja kaltaisiani muuttamaan soluasuntoon perheen kanssa. Nyt sitä kuitenkin paheksutaan kun ulkomaalaiset opiskelijat tekee niin? :)

Jo pelkkä vuokrayksiö on kallis ja joskus niitä kieltäydytään vuokraamasta jos asujia on enemmän kuin yksi. Kaksiot ovat liian kalliita, saati sitä suuremmat. Jos kaupungin asuntoon ei pääse ja asumiskulut vaan nousee ja nousee, ja tuet pienenee ja pienenee, niin jonain päivänä saatan nähdä itseni huijaamassa itseni sisään soluasuntoon lapsen kanssa. Siitä seuraava ois varmaan telttaleiri eduskuntatalon eteen.

Vierailija
115/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omituista, on normaalia suurimmalla osalla maailmaa, niin Idässä kuin Etelässä että nukutaan siskonpedissä lattialla pienissä huoneissa. Eikä kyse ole edes varalisuudesta vaan kulttuurisista käytännöistä. 

Siskonpeti on normi oli perheestä kyse tai kimppa-asumisesta. 

Kannattaa ottaa selvää kuinka ihmiset elävät maailmalla. 

Totta kai se on suomalaisessa systeemissä häiritsevää, eikä sovi soluasumiseen. 

Mutta se ei ole edes varattomuuden tai saituuden merkki muualla, vaan tavanmukainen tapa asua ja elää. Yhteisöllinen.

Olkoon muualla tapa, jos suomalaiset ei tykkää niin ei tykkää.  Mitä yrität syöttää tänne?  

Vierailija
116/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marinin hallituksen älynväläyksiä. Tulevat tosiaan jostain sri lankasta sun muista shitholesta ja tuovat koko perheen mukanaan. En tiedä opiskelevatko vai miten pääsevät kursseista läpi. Kirjastossa heitä ei ole näkynyt, muutama somalityttö kyllä lukee ahkerasti ja muutama muu tummapintainen jostain Afrikasta.

No ei ne nyt mihinkään kirjastoon halua tulla suomisikamiesten ahdisteltaviksi, vaan opiskella rauhassa ja valmistua!

Älä hölötä pskaa. Kirjastossa ei ahdistele kukaan suomalainen.  Ei ole ihan opiskelukelpoinen jos jauhaa moista pskaa. 

Vierailija
117/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hölötä pskaa. Kirjastossa ei ahdistele kukaan suomalainen.  Ei ole ihan opiskelukelpoinen jos jauhaa moista pskaa. 

Ime paskaa sikaöyhö. Lukemattomia tarinoita olen kuullut suomimiesten houkuttelevan (ulkolaisia) naisia asunnolleen vain r.aiskatakseen

Vierailija
118/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös niinä riitaisina hetkinä mennä siihen väliin kokeilemaan saisiko itse seksiä. Muun muassa itse tätä tein opiskeluaikoina

huh kerros lisää

Vierailija
119/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ime paskaa sikaöyhö. Lukemattomia tarinoita olen kuullut suomimiesten houkuttelevan (ulkolaisia) naisia asunnolleen vain r.aiskatakseen

Mene nyt muualle trollailemaan tollo. Puhut täyttä paskaa ja tiedät sen itsekin. 

Vierailija
120/156 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en solussa asu niin kauan kun ei ole takeita, ettei asuntoon tuoda miehiä. Teidän mukaanne miehen kanssa olo on aina riski rai*kaukseen, joten miksi miehillä on vapaus liikkua toisten asuntoihin? Näissä soluissa on koko ajan akkojen poikaystävät. Ette te parisuhdehullut voi olettaa että muut sopeutuvat teidän kaoottiseen naimaelämäänne. Jos sinulla on kumppani, muutat hänen kanssaan yhteen etkä laita muita kärsimään. Nämä heteroparit on syy miksen soluun mene, olette pilanneet soluasumisessa kaiken.