Kannattaako omakotitalosta muuttaa pois vasta sitten kun kaikki lapset omillaan?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan tässä asutaan kuin pystytään, jos ei jossain kohtaa jotain pystytä enää hoitamaan, se ostetaan palveluna. Sama raha niihin menisi, kuin jonkin osakkeen vastikkeisiin. Ei se rivari/kerrostalokaan ilmainen ole. Lainan maksu loppuu aikanaan ja sitten asuminen on todella halpaa kun ei tarvitse vastikkeita maksella. Remontit tehty ja kohta maksettu.
Meillä ihan samat ajatukset ja suunnitelmat. Omakotitalomme ei edes ole mikään kovin iso, 120m2 eikä lähiössä, niin hoidamme pihan ja puutarhan rennolla otteella ilman stressiä eikä se haittaa naapureita.
Nuoren näkökulmasta:
Ei tunnu kivalta, jos omakotitalosta pois muuttaminen merkitsee samalla muuttoa sen verran kauas, että joutuu eroon kavereistaan/eri kouluun. Juuri seuraan parhaillaan tilannetta, jossa perhe muutti kahden teinin kanssa kesällä. Toinen meni vieraaseen yläkouluun, toinen vieraaseen lukioon. Ei ollut helppoa noin isoille teineille jättää kavereita, koulua ja harrastusporukoita. Muutenkin herkkä ikävaihe, niin en ottaisi muuttoa tuohon saumaan kuin pakon vuoksi.
Jos perheessä on n. 15 v teini, niin odottaisin muuton kanssa, jos taloudellista pakkoa muuttaa ei ole. Tai jos muutto tapahtuu kohtuullisen matkan päähän (säilyisi kaverit/koulu) niin anna palaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinne omakotitaloon muutettiin, jos kummiskin vanhempana halutaan muuttaa pois ja lapsilla/ lapsenlapsilla ei ole enää myöskään sitä mummolaa enää?
Ei ole mummolaa enää? Täh? Äitini muutti kerrostaloon, kun ei jaksanut hoitaa omakotitaloa enää. Mummola se on siellä kerrostalossakin. Voi jestas taas näitä ihmisten aivotuksia.
Joo, minusta on itseasiassa aika kiva että mummola muutti äitini mukana tuohon kilometrin päähän kerrostaloon. Helppo auttaa puolin ja toisin ja kyläilyn jälkeen pääsee omaan kotiin nukkumaan. Lapset voi koulun jälkeen ja lomilla mennä mummolle ihan itse (silloin kun mummolle sopii).
Näillä sähkönhinnoilla ja vesilaskujen hinnoilla on parempi asua rivarissa. Eikä tarvi tehdä lumitöitä tai ajaa nurmikkoa.
T. Melkein 100 neliöinen rivari, jossa sähkösauna, 2 vessaa (lasten kanssa pakollinen), iso terassa, parveke, autotalli, ulkovarasto ja autotalli. Sähkölasku 30-40 e / kk ja vesimaksu 25 e / henkilö. Korkeillakin sähkön hinnoilla saunotaan ja löträtään kuumalla vedellä. Asuttiin exän kanssa omakotitalossa ja hän oli aina ajamassa lapsia pois suihkusta, kun olivat siellä liian kauan ja pelkäsi isoja vesilaskuja. Onko se elämää?
Vierailija kirjoitti:
Outo ajatus että oikea mummola voi olla vain omakotitalossa.
Kehitys kehittyy. Muutama vuosikymmen sitten mummolan piti olla maalla.
Oma mummolani muuten oli kaupungissa kerrostalossa, ja se oli nukkumalähiön okt-asukille eksoottista.
tammelan kunta majoittaa "vanhusten rivareihin" murha miehet. raiskarit ja tuho polttajat. kaikki kärsii. 2suon kansallis puistot joiden maa korvaukset ollut maksamatta jo 40V. liity faseen niin näet kunnasta muuta ylistys tietoa
Vierailija kirjoitti:
Näillä sähkönhinnoilla ja vesilaskujen hinnoilla on parempi asua rivarissa. Eikä tarvi tehdä lumitöitä tai ajaa nurmikkoa.
T. Melkein 100 neliöinen rivari, jossa sähkösauna, 2 vessaa (lasten kanssa pakollinen), iso terassa, parveke, autotalli, ulkovarasto ja autotalli. Sähkölasku 30-40 e / kk ja vesimaksu 25 e / henkilö. Korkeillakin sähkön hinnoilla saunotaan ja löträtään kuumalla vedellä. Asuttiin exän kanssa omakotitalossa ja hän oli aina ajamassa lapsia pois suihkusta, kun olivat siellä liian kauan ja pelkäsi isoja vesilaskuja. Onko se elämää?
Nykyään on taloyhtiöissäkin on omat huoneistokohtaiset vesimittarit, ainakin vesijohtoremontin jälkeen ja kyllä ne laskut ovat ennenkin olleet huomioitu niissä vastikkeissa, voi vain ihmetellä millä järjellä täällä osa ihmisistä elelee vielä nykyäänkin?
Me ainakin muutetaan helpompaan asuinmuotoon eli luultavasti kerrostaloon kun vanhimmat lapset muuttavat omilleen muutaman vuoden päästä. Nuorin reilusti muita nuorempi eikä jäädä odottamaan, että hän muuttaa omilleen. Ollaan suunniteltu kolmiota jo valmiiksi. Kuopuksen aikanaan muutettua ylim. huoneelle varmasti käyttöä vierashuoneena tai sit saadaan puolison kanssa omat huoneet. Tota mummola- kommenttia en tajunnut. Eikö se ole mummola, jossa mummo asuu, oli asuinmuoto mitä tahansa.
Me olemme tehneet omakotitalon vain itsellemme eikä muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi hyöty varmaan siinä, ettei tarvitse uutta asuntoa katsellessa miettiä lapsille omia huoneita vaan voi suoraan muuttaa juuri itselle sopivaan.
Eksäkö siellä? Muutit pieneen kerrostalohuoneistoon itse ja lapsia pyydät kyläilemään muttet pysty majoittamaan, no minulle mahtuu omakotitaloon lapset täyshoitoon ja tapailet lapsia pari tuntia näin loman aikana kun itsellesi sattuu sopimaan, etkä unohda mainita kun veit ulos syömään, kerran. Niin ja tämä eksä on nainen, eli osaa uhriutua kyllä jos vähän painestan rahaasioissa.
Lapset mahtuvat yöpymään vaikka olkkarin lattialle. Ei taida olla ongelmana tilanpuute.
Minäkin talon itselleni rakensin kun lapset oli teiniiässä, nyt jo muuttaneet omilleen ja asun yksi mutta nyt Joulunaikaan kiva kun kaikki mahtuvat saman katon alle olemaan, näillä mennään 135neliötä tilaa ja halvemmalla asun kun vertaan perikunnan kerrostalo-osakkeen yhtiövastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinne omakotitaloon muutettiin, jos kummiskin vanhempana halutaan muuttaa pois ja lapsilla/ lapsenlapsilla ei ole enää myöskään sitä mummolaa enää?
Meidän mummo on muuttanut 4 kertaa. Mummola on siellä missä mummo on.
Me muutimme pois omakotitalosta, kun lapset muuttivat omilleen. Olimme molemmat alle 60v. On mahtavaa lomilla tehdä muutakin kun remonttia ja pihatöitä yms. On myös mukavaa kun kaikki rahat ei mene taloon ja niihin turmamaisiin remontteihin ( lue että: minä haluan uutta).
Olin omakotitalossa asuessamme onnellinen , mutta nyt kerrostalossa asuessamme olen onnellisuuden lisäksi aina rauhallisin mielin. Nykyään huristelemme pitkin poikin, Suomea, jopa viikonloppuisin käymme reissussa. Omakotitalossa kun asuttiin ei tullut mieleenkään lähteä mihinkään vapaapäivinä, silloin tehtiin talon töitä, jos ei muuta niin autotallia sai siivota, tai piha hommia. Joo ne oli mukavia vajaa 30vuotta, mutta nyt nautin kun saan tehdä aivan jotain muuta.
On ollut ilo huomata kuinka hienossa maassa me asutaan, kuinka ihania hoidettuja puistoja, komeita maisemareittejä, vanhoja taloja ja vaikka mitä nähtävää ja koettavaa. Rahaakin on enemmän, vaikka omakotitalon asumiskulut oli halvemmat kun nykyisen asunnon, mutta sinne tuli ostettua turhaa härpäkettä ( kuka nyt yhdellä grillillä, kolalla, lapiolla puutarharyhmällä, kompostorilla, vasaralla, moottorisahalla, peräkärryllä yms ,pärjää).
Kaikista parasta on kerrostalon asumisrauha. Ei tarvitse kuunnella kun naapuri sahaa puita moottorisahalla, puhdistaa pihaa lehtipuhaltimella, välillä pesee painepesurilla mattoja, auton, pihalaatat. Ruohoa leikataan ja oksasilppuri pilkkoo kaadettujen puiden oksia ja pitäähän sitä radio olla pihahommissa.
Olo on seesteinen, kun ei ole liikaa tavaraa ympärillä.
Ps. Te jotka asutte omakotitalossa, hoitakaa itse sen työt, älkää pyytäkö meitä jatkuvasti talkoisiin. ( Tulee turhia riitoja, en minä halua maalata sinun taloa, osallistua takkapuiden tekoon tai pihatalkoisiin.
Tuo mummola omakotitalossa on monen ahdingon takana. Mun lapsilla on ollut mummola Töölössä ja toinen Vallilassa, myöh. Jätkäsaressa ja aivanmainiosti temmeltäminen onnistuu näinkin.
Kun muksut lähti, niin minä äitinä koin että siivoan turhia neliöitä kokoajan. Me elettiin koko talossa, koirankarvaa oli joka paikassa ja ikkunoitakin pestävänä turhan paljon.
Minun elämä helpottui ja elämänlaatu nousi. Nyt ei tarvitse siivota niin paljoa, eikä muutakaan pakollista puuhaa ole niin paljoa. Kiva viettää aikaa puolison kanssa joutastellen töiden jälkeen.
Elämä on täynnä valintoja, ei kaikkia päätöksiä tarvitse tehdä loppuelämäksi.
Saahan sitä vaikka mitä palveluita. Eri asia on, onko siinä mitään järkeä.