Tsunami dokkari tv 4
Katso lähetysajat : Tsunami - Paluu paratiisiin - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (680)
Vierailija kirjoitti:
3. jaksossa purskahdin aivan yllättäen itsenään siinä vaiheessa kun se KRP mies kertoi, että jokainen ruumis saatettiin virkapukuisten poliisien kantamana lentokoneen kyytiin, kotimatkalle. 😥
Olihan siitä kuvia lehdissä.
Oliko muuten niin, että kuljetus tapahtui sellaisessa puulaatikossa, minkä sisällä oli se varsinainen arkku?
Minä ihmettelen tapaa millä roskalehdet tekee klikkiotsikoita tästä sarjasta. Esimerkiksi ottavat yksittäisen lauseen ja rakentavat klikkiotsikon sen ympärille. Mielestäni ihan turhaa.
Minua järkytti myös kohtaus, kun dokumentin mies oli kutsuttu sairaalaan, sanottu, että poika on löytynyt.
Näin ei kuitenkaan ollut ja mies romahti siihen paikkaan.
En voi edes kuvitella, miten sattuu kun menettää saman lapsen kaksi kertaa. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3. jaksossa purskahdin aivan yllättäen itsenään siinä vaiheessa kun se KRP mies kertoi, että jokainen ruumis saatettiin virkapukuisten poliisien kantamana lentokoneen kyytiin, kotimatkalle. 😥
Oliko muuten niin, että kuljetus tapahtui sellaisessa puulaatikossa, minkä sisällä oli se varsinainen arkku?
Minä olin parikymppinen kun tämä tsunami tapahtui. Kyllä asia kosketti, muistan kun alkoi selvitä mitä siellä on tapahtunut.
Kuvia muistan hämärästi.
Mutta kun katsoin dokkaria, niin liikutti, miten vainajien viimeinen matka hoidettiin, kunnioittaen. Voin kuvitella, että tämä on lohduttanut monia omaisia.
Nyt aikuisena ja äitinä asian tajuaa taas eri näkökulmasta, kuin 20 vuotta sitten.
Paikalliset varastelivat ruumiilta koruja ym. joka vaikeutti tunnistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin parikymppinen kun tämä tsunami tapahtui. Kyllä asia kosketti, muistan kun alkoi selvitä mitä siellä on tapahtunut.
Kuvia muistan hämärästi.
Mutta kun katsoin dokkaria, niin liikutti, miten vainajien viimeinen matka hoidettiin, kunnioittaen. Voin kuvitella, että tämä on lohduttanut monia omaisia.
Nyt aikuisena ja äitinä asian tajuaa taas eri näkökulmasta, kuin 20 vuotta sitten.
Pieni ero siihen, että paikalliset kippasi ruumiita kaivurin kauhoihin ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvia muistan hämärästi.
Nyt aikuisena ja äitinä asian tajuaa taas eri näkökulmasta, kuin 20 vuotta s
Pieni ero siihen, että paikalliset kippasi ruumiita kaivurin kauhoihin ym.
Missä kohtaa ruumiita olisi kipattu kaivurin kauhoihin?
Pitää ymmärtää, että paikallisilla oli aivan erilainen tilanne kuin suomalaisilla tai muiden turistien kohdalla. Paikallisista oli kuollut paljon pelastushenkilöitä, poliiseja ja terveydenhuollon henkilökuntaa, sellaisia ihmisiä jotka yleensä hoitaa vainajien tapaukset. Siksi paikallisista lähinnä ihan tavalliset ihmiset vapaaehtoisina hoiti niin paikallisten kuin turistien ruumiiden etsimisen, keräilyn ja kuljetuksen varsinkin aluksi. Olihan toki myös paikallisia tunnistustyötä tekeviä, mutta he oli lievästi sanoen alimiehitettyjä, johtuen edellä olevista syistä, ja työmäärä oli ihan mahdoton.
Turistit toki evakuointiin pois, mutta paikalliset jäi tietty sinne, moni kodittomina, kuten sinne jäi myös ne ruumiit. Olosuhteiden takia ruumiit oli yhä vakavampi riski jo ihan tautienkin suhteen, ja paikalliset oli karuimmassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minua järkytti myös kohtaus, kun dokumentin mies oli kutsuttu sairaalaan, sanottu, että poika on löytynyt.
En voi edes kuvitella, miten sattuu kun menettää saman lapsen kaksi kertaa. Järkyttävää.
Toisaalta ihan ymmärrettävää. Mietin, olisiko voinut olla niin, että samassa sairaalassa olisi ollut joku samanniminen lapsi, tai jonka nimi edes muistuttaatämän pojan nimeä. Siellähän oli paljon esimerkiksi ruotsalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ihan ymmärrettävää. Mietin, olisiko voinut olla niin, että samassa sairaalassa olisi ollut joku samanniminen lapsi, tai jonka nimi edes muistuttaatämän pojan nimeä. Siellähän oli paljon esimerkiksi ruotsalaisia.
Helppo ymmärtää miksi noin kävi. Tuskallista se varmasti on ollut silti.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin päättelit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin päättelit?
Ja onhan se ymmärrettävää, jos niin on käynyt. Köyhiä ihmisiä täynnä maa ja mitä kuollut tekee koruillaan. Omaiset olettaa, että kadonneet samassa katastrofissa kuin se vainajakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin päättelit?
Ja onhan se ymmärrettävää, jos niin on käynyt. Köyhiä ihmisiä täynnä maa ja mitä kuollut tekee koruillaan. Omaiset olettaa, että kadonneet samassa katastrofissa kuin se vainajakin.
Mä lähinnä mietin että mistä joku on edes saanut päähänsä että olis tapahtunut tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niin tekivätkin, mene ja tiedä.
Mutta antoivat myös pelastuneille vettä, ruokaa, vaatteita, yösijan. Antoivat käyttää lankapuhelimiaan ja kännyköitään jotta pelastuneet saivat tiedon kotimaanhan. Tuohon aikaan ulkomaanpuhelut olivat vielä järkyttävän kalliita etenkin thaimaalaisen palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niin tekivätkin, mene ja tiedä.
Mutta antoivat myös pelastuneille vettä, ruokaa, vaatteita, yösijan. Antoivat käyttää lankapuhelimiaan ja kännyköitään jotta pelastuneet saivat tiedon kotimaanhan. Tuohon aikaan ulkomaanpuhelut olivat vielä järkyttävän kalliita etenkin thaimaalaisen palkalla.
Aika turha kuitenkaan syyttää ilman perusteluja.
Paikalliset ihmiset oli niitä jotka ensinnäkin haki ruumiit rannoilta, raunioista ja viidakoista.
Vierailija kirjoitti:
Aika karua. Oliko kuitenkin niin että isommat lapset pelastui?
Surullinen sarja, liian surullista, en voi katsoa.
Olen katsonut nyt kolme jaksoa. Joka jaksoa katsoessa olen murtunut kyyneliin. Kertakaikkiaan hirveä katastrofi. Toisaalta niin liikuttavaa miten tämäkin rikospoliisi on paneutunut tuohon uhrien tunnistamiseen. Miten vaativa tehtävä hänellä on ollut. Hattu päästä hänen työlleen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekisi dokumentin 200000 kuolleesta indonesialaisesta?
Ei estä kukaan sinua tekemästä. Ryhdy hommiin, jos kiinnostaa, äläkä ulise.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Vaikka uhrit kuolivat niin kamalissa olosuhteissa, niin vainajat ovat saaneet kunniallisen kohtelun ja jäähyväiset. Koskettavaa. Tuli olo, että olen ylpeä maastani. Meillä hoidetaan tällaiset asiat niin kuin pitääkin.
Dokumentin mies kertoi, että ennen kuin hukkuminen keskeytyi, hänelle tuli hyvä ja lämmin olo. Toivottavasti mahdollisimman monelle kuolleelle kävi näin.