Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SF mitta rv 30?

26.02.2007 |

Paljonko muilla on ollut sf-mitta raskausviikoilla 30?

Mulla mitta oli tänään neuvolassa 23cm ja kolmeviikkoa sitten 21.5 eli ihan alakäyrältä ollaan tiputtu käyrän alle enkä silti saanut lähetettä äitiyspolille.

Ensi viikolla on uusintamittaus neuvolassa ja sitten vasta polille jos vielä näyttää samalta.

Nyt mietin tilaisko huomenna ajan yksityiseen ultraan vai odottaisko siihen ensi viikkoon. onko muilla ollut vastaavaa? Mitä tekisitte mun kengissä?

i-p-o

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on just inhottavaa. Mulla oli mitta rv 30 28cm, mutta aikaisemmin olin vähän paniikissa kun mitta oli tilanteessa 24+0 21cm ja sitten sama tilanteessa 27+0. Tämän jälkimmäisen mittauksen suoritti lääkäri ja muut on terkan tekemiä ... sitten pyysin terkalta uutta mittausta ja tilanteessa 27+5 mitta näytti ok-lukemaa eli 25cm. Onko sulla ollut aina sama mittaaja? Mun tilanteessa nimittäin lääkäri teki mittavirheen (lähes 4cm) ja kun ihmettelin hänelle, että on outoa kun ei ole kasvanut, niin hän sanoi ettei sen tässä vaiheessa ole väliä, että sitä pitäisi seurata vasta viikolta 30-->. En tiedä sitten, mutta ymmärrän huolesi. Mittaajan käsiala kuitenkin vaikuttaa joskus paljonkin. Jos sulla on kuitenkin ollut sama mittaaja jokaisella kerralla, niin sitten saattaisin pyytää pikavisiittiä neuvolaan tai aikaistamaan sitä lähetettä... tai sitten mennä just yksityiselle ultraan. Jos sulla on ollut eri mittaaja, niin sitten en olisi huolissani ollenkaan. Oletko itse koittanut ottaa mittaa? Oletko mittaillut vyötärön ympärystäsi? Ottanut valokuvia mahastasi? Silloin kun minä panikoin tästä aiheesta niin vähän helpotti nuo omat mittaukset ja valokuvat... Tsemppiä ja kerro miten asia etenee.

Vierailija
2/9 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oli keski käyrillä terkanmittaamana, toka viikoilla 27 alakäyrällä lääkärin mittaamana ja tän päivänen siis alle kaikkien käyrien saman terkan mittaamana kun eka.

Maha on kyllä kasvanut ei siinä mitään, mutta jos sen käyrien mukaan ois pitänyt kasvaa vielä enemmän. Toki tiedän että toi mitta ei ole mikään absoluuttinen totuus ja mittaajasta ja vauvan asennosta yms kiinni, mutta silti piirtyvä käyrä näyttää inhottavan loivalle.

Soitin tänään jo perään ja yritin saada heti sen lähetteen mutta terkan mielestä ei ole syytä. Huomenna taidan yrittää saada sitä ultra-aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas koko ajan mennyt yläkäyrän tuntumassa. Gynellä työskentelevä lääkärituttuni sanoi, ettei sillä numerolla varsinaisesti ole merkitystä, jos sf-mitta menee tasaisesti omalla käyrällään. Rakennekysymykset vaikuttavat paljon, esim. lyhyt ihminen (lyhyt häpyluun ja kylkikaarten väli, maha työntyy enemmän eteen ja mitta isompi), etuseinäistukka suurentaa mittaa... jne. Mulla lisäksi vaihdellut PALJON mittaajasta riippuen. Terkka sai alkuun monta senttiä enemmän kuin gynekologi. Nyt olen käynyt samalla terkalla useamma kerran ja mitta menee siinä samalla käyrällä. En aio enää stressata koko lukemasta.

Sinuna odottaisin vielä sen seuraavan käynnin, koska ilmeisesti vauvalla muuten kaikki hienosti. Kyllä se lähete varmasti sitten tulee ultraan, mikäli laskusuunta jatkuu.

Vierailija
4/9 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

27+6 24 cm (lääkärin mittaus)

29+6 29 cm (lääkärin mittaus, eri lääkäri kuin ed. kerralla)

31+4 28 cm (terkan mittaus)

Jotenkin en välttämättä noihin lääkärin lukemiin luota.

Yllätyksekseni viime kerralla terkka otti myös masun ympärysmitan ja sanoi, että ruvetaan myös sitä seuraamaan, koska sekin kertoo kasvusta, jos sf-mitoissa on jotain häikkää.

amulet 32+4

Vierailija
5/9 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juuri valokuvia (otettu aina kerran viikossa aamulla tilanteessa rv x+0) ja niistä huomaa että maha on kasvanut enemmän vasta viikon 30 jälkeen, isoin ero on ehkä kuvissa välillä 33+0 ja 34+0. En siis olisi huolissani jos itse kuitenkin huomaat mahasi kasvavan. Kaikissa maissa ei edes mittailla koko sf-mittaa ja siis mittaaja vaikuttaa siinä niin paljon ja juuri tuo vauvan asento (sairaalan lääkäri sanoi, että jos vauva on normaalista poikkeavassa asennossa ei silloin tulisi mitata koko mittaa sillä kerralla). Tsemppiä!

Vierailija
6/9 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla oli neuvola ja silloin rv:t mulla 29+3 ja SF-mitta oli 21 cm. Aikaisemmalla neuvolakäynnillä rv:lla 26+0 oli mitta vaan 17 cm.

Eli alakäyrillä mullakin tuo mitta tosissaan menee, mutta kasvanut se joka tapauksessa on ja se vissiin se pääasia. Ja tuohon mittaan tosin vaikuttaa niin monet asiat, kuten joku jo edelle luettelikin syitä.

Itselläni mm. jyrkästi taaksepäin kallellaan oleva kohtu ja nyt viimesen parin viikon aikana maha vasta selvästi oikeastaan tullut vauvamahaksi niin että ulkopuolisenkin pitäisi se erottaa, mutta mitään jumbomahaa mulla ei kyllä ole tai jos on tullakseen niin kohta pitäisi kyllä alkaa kasvamaan ja vauhdilla.

Tuolloin 26 viikolla tehdyssä mittauksessa vähän ehkä pikkuisen huolestuin miksi se on noin pieni. Mulla on tiheään muutenkin kontrolleja äitipolille aikaisemman vaikean toksemian vuoksi joten viimeksi kun kävin ä-polilla 2 viikkoa sitten niin kysyin lääkäriltä tuosta SF-mittani pienuudesta niin lääkäri vastasi ettei siihen mittaan kannata liikaa tuijottaa ja ultra on se luotettavampi tapa seurata sitä vauvan kasvua. ja ultran mukaan vauva kasvaa normaalisti. Eli tuon jälkeen en ole enää huolehtinut siitä omasta SF-mitan pienuudesta.

Vierailija
7/9 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sai mitaksi 26, joka kuulemma sekin pieni mutta ultrassa vauva oli aivan keskikokoinen viikkoihin nähden, lapsi vettä oli normaalisti ja napa- yms virtaukset oli kaikki normaalit. joten ilmeisesti mulla vaan vauva mahtuu lantioon piiloon tai jotain. Painoarvio on nyt rv 30+4 1580g.

Kiitos kaikille vastaajille ja onnellista odotusta

Vierailija
8/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin mitta riippuu siitä kuka mittaa...

22+6 18,5 cm terkkari

26+1 19,5 cm ( tämän mitan sai opiskelija ja mentiin alakäyrän alle.. )

30+0 26,5 cm terkkari, joka sanoi, että hyvä mitta.

Totesi vielä, että hän on huomannut lääkärikäyntien aikana sf mitan olevan pienempi kuin pitäisi... ja ettei tuo maha nyt 7 cm ole kuukaudessa kasvanut, vaan mitan olisi pitänyt olla isompi viime kerralla.

Esikoisesta viikon 30 jälkeen sf nousi, mutta oltiin silti alakäyrällä. Poika painoi kuitenkin syntyessään 39+3 viikolla 3220g joten ihan hyvän kokonen oli. Tuo Sf mitta riippuu tietty vauvan asennostakin mittaushetkellä, sekä siitä onko vauveli jo laskeutunut...

Hienoa, että kaikki oli ultrassa hyvin :)

Onnellista loppuodotusta!

Op, Käpy 30+1 ja " iivari" 1v5kk

Vierailija
9/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut i-p-o:lle! Nyt on ainakin kaikki selvää kun kävit ultrassa. Sehän on totuus, että raskaanaolevan maha ei ole koskaan muiden mielestä oikean kokoinen... Kun itselläni oli tehty tuo mittavirhe ja maha ei siis sen mukaan ollut kasvanut juuri mitään muutamaan viikkoon niin ei siinä ollut kiva kuulla töissä joka päivä muilta että " voi kuinka pieni maha..." ... nytkin mahani on monen mielestä pieni vaikka sf-mitta menee lähellä yläkäyrää! Se johtunee siitä että olen pitkä, mutta onpahan vaavilla hyvin tilaa potkiskella. Eikä vauvakaan mikään jättiläinen ole, viime viikolla arviossa 3,3kg, mutta siis ihan normaalin kokoinen. Laskettu aika on tänään, mutta ei merkkiäkään tulevasta!