Hurjaa ja kaikenkertovaa että ihmiset eivät enää käy edes joulukirkossa?
Hurjaa ja kaikenkertovaa että ihmiset eivät enää käy edes joulukirkossa?
Kommentit (64)
Miksi kävisin? En ole ennenkään halunnut käydä.En ole uskovainen ja mua ei ole kastettu.
50+
Eilen illalla oli jono Mikaelin kirkkoon Turussa.
Jos käyt joulukirkossa vain tunnelman vuoksi, onhan sekin toki hyvä, mutta jos olet aidosti uskova, käyt kirkossa muutoinkin (tai seurakunnassa). Se jos olet ateisti tms ja käyt anopin mieliksi hammasta purren, voi itse asiassa olla aika kurja juttu kaikille. Kaunista on mm. myöhäisyön kynttilä hartauksissa, visuaalisesti jne.
Itse joulun sanoman voi lukea Lukaan evankeliumista luvusta kaksi.
mitä hurjaa tuossa on. Se että ihmiset järkiintyy eikä enää palvo edes muodon vuoksi jotain satuolentoa?
Ei meillä koskaan käyty joulukirkossa kun olin pieni, joten nyt aikuisena en itsekkään käy. Hautausmaalle aina kovasti puhuttiin että pitää mennä, mutta koskaan ei kuitenkaan menty. Kumpikaan ei siis ole mun juttuni. Hautausmaa on mielestäni yks turhake ja niin myös kirkko.
Miksi pitäis mennä heti aamusta rääkkäämään itseään jonnekkin kirkkoon? Siinä ei ehditä kun pitää valmistautua sukuloimaan.
onneksi mun sukulointi hössötys on tältä joululta ohi ja voin loppu pyhät keskittyä itseeni :D
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo että sosialistinen ateismi on uponnut rahvaaseen.
Olipa harvinaisen typerä vastaus!
Housuissas on ateisti!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut joulukirkossa, niin paljon on aina tekemistä aattona.
Joulukirkko on kyllä vasta ensimmäisenä joulupäivänä eli tänään.
En kyllä ymmärrä kuka viitsii sinne kirkkoon mennä, aivan turhaa touhua.
Miksi kävisin?..ei ole jumala tai jeesus auttaneet tippaakaan..parin kolmen miljoonan euron tarve olisi ollut..
Minulla on kirkkoon matkaa 500 metriä. Viimeksi olen käynyt kyseisessä paikassa 1974, kun piti kerätä nimiä rippikoulua varten. Nimien kerääminen oli kuitenkin turhaa, koska jätin rippikoulun kesken ensimmäisen päivän jälkeen. Joulu eikä muutkaan kirkonmenot ole kiinnostanut koskaan. Kirkosta erosin noin 15 vuotta sitten.
Itsepähän jättivät pari vuotta sitten ihmisiä ulos "hankeen" kun piti olla passi sisäänpääsyyn. Teoilla on seurauksia, eikä kaikki unohda tuota heti.
Olen eronnut kirkosta vuonna 1977 enkä ole sen koommin käynyt joulukirkossa. Hurjaa ja kaikenkertovaa.
Omaa kirkossa käymistäni rajoittaa voimakas pappisviha. En siis mahdu kirkkoon samanaikaisesti pappis-säädyn edustajan kanssa. Heistä on selkeästi aistittavissa ylpeyden, itsekkyyden, tekopyhyyden ja valheellisuuden henki.
Muuten kyllä vierailen kirkoissa mieluusti, sillä kirkot ovat rakennuksina useimmiten kauniita ja hengeltään rauhoittavia sekä kirkoissa olevien maalausten ja muiden taide-esineiden symbolikkaa on kiehtovaa.
Mä olen menossa tänään töihin, siellä tienaa toisin kuin kirkon epämukavalla penkillä istuessa.
80-90 luvun taitteessa ala-asteella pakotettiin kirkkoon. Joka joulu, pääsiäinen ja koulun päättäjäiset vähintään. Jos olis poissa, poissaolon syy syynättiin tiukasti ja jos vähääkään oli viitettä lintsauksesta, sait rangaistuksen.
Sitten perään rippikoulu, mihin pakotettiin.
Tämä oli ihan normaali ja yleinen tapa pienessä uusimaalaisessa kunnassa.
Aikuisena en ole enää kirkossa käynyt, naimisiin menokin virallistettiin maistraatissa.
M42
Olen kova punik ki.