Mulla on eristäytyvä persoonallisuushäiriö
Haluan eristäytyä muista ihmisistä ja olla esim kännykällä koko ajan. Ei ole sosiaalisia verkostoja, ei somessa, ei missään. Onko muita samasta häiriöstä kärsiviä? Tai enhän minä kärsi vaan vain hyvin kun saan olla yksin.
Kommentit (17)
Mulla oli nuorempana mutta diagnoosi poistettiin kun opin olemaan ihmisten kanssa.
Kaikilla ihmisillä on jokin häiriö. Toisilla on se riippuvaisuus ja toisilla ei.
Eristäytyvälle persoonallisuushäiriölle on ominaista laaja-alainen vetäytyminen ihmissuhteista ja rajoittunut tunteiden ilmaiseminen. Henkilö saattaa vetäytyä yksinäisiin harrastuksiin, itsetutkisteluun ja mielikuvitukseen. Ihmissuhteiden sijasta voi olla kaukorakkauksia tai voimakkaita lemmikkieläinsuhteita.
Eristäytyvästä persoonallisuudesta kärsivät saattavat selviytyä hyvinkin ilman hoitoa. He saattavat kokea luomastaan elämäntavasta johtuen elämänlaatunsa hyvänä. Tällaisessa lieväoireisessa tilanteessa hoitoa ei useinkaan tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Tähän kuulostaa vaan hyvältä jutulta
Se on vaan hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eristäytyvälle persoonallisuushäiriölle on ominaista laaja-alainen vetäytyminen ihmissuhteista ja rajoittunut tunteiden ilmaiseminen. Henkilö saattaa vetäytyä yksinäisiin harrastuksiin, itsetutkisteluun ja mielikuvitukseen. Ihmissuhteiden sijasta voi olla kaukorakkauksia tai voimakkaita lemmikkieläinsuhteita.
Eristäytyvästä persoonallisuudesta kärsivät saattavat selviytyä hyvinkin ilman hoitoa. He saattavat kokea luomastaan elämäntavasta johtuen elämänlaatunsa hyvänä. Tällaisessa lieväoireisessa tilanteessa hoitoa ei useinkaan tarvita.
Kaikkea ne keksii. Ennen oli vain erakko. Jotkut tykkää olla yksin tai tekee projektejaan yksin. Se aina herättää joidenkin uteliaisuuden ja mielikuvituksen. Miksei myös lääkärin, että joku jaksaa keksiä tällaisia sepustuksia. Kaikesta sitä maksetaan herrasväelle!
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä on jokin häiriö. Toisilla on se riippuvaisuus ja toisilla ei.
Persoonallisuushäiriöt ovat pitkäaikaisia ja joustamattomia ajattelu- ja käyttäytymismalleja, jotka aiheuttavat haittaa ihmiselle itselleen ja hänen ympäristölleen.
Haitta näkyy tavallisesti ristiriitoina henkilön suhteissa muihin ihmisiin ja yhteiskuntaan. Ristiriidat voivat altistaa masennus- ja ahdistuneisuusoireille. Henkilö ei usein itse miellä ongelmallisia piirteitään häiriöksi.
Mulki varmaan kun ihottumia ja terveysongelmia ja töissä rankkaa ni en oo jaksanut mitään vuoteen. Ei sillä etten haluis mut usein sohva on paras kaverini..🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ne keksii. Ennen oli vain erakko. Jotkut tykkää olla yksin tai tekee projektejaan yksin. Se aina herättää joidenkin uteliaisuuden ja mielikuvituksen. Miksei myös lääkärin, että joku jaksaa keksiä tällaisia sepustuksia. Kaikesta sitä maksetaan herrasväelle!
Eristäytyvät persoonallisuushäiriön piirteet
Seuraavista piirteistä vähintään neljän tulee täyttyä.
mielihyvän saanti vain harvoista asioista tai toiminnoista
tunne-elämän kylmyys, etäisyys tai tunteiden latistuminen
puutteellinen kyky ilmaista lämpimiä tunteita tai vihaisuutta muita kohtaan
välinpitämättömyys muilta saatua positiivista ja negatiivista palautetta kohtaan
vain vähäinen kiinnostus sukupuoliseen kanssakäymiseen, ikä huomioon ottaen
jatkuva yksinäisten toimintojen asettaminen etusijalle
mielikuvitusmaailman ja itsetutkistelun hallitsevuus ajattelussa
läheisten ystävien tai luottamuksellisten ihmissuhteiden puute niitä ei ole lainkaan, niitä on korkeintaan yksi tai niihin ei ole haluakaan
tahaton kyvyttömyys ottaa mitenkään huomioon vallitsevia sosiaalisia normeja tai tapoja
Mulla on estynyt persoonallisuus. Tullut siitä, kun mua on kiusattu. Ja kun se on tullut, mua on kiusattu sen johdosta lisää.
Mulla estynyt ja eristäytyvä. Tämä perhejoulu on niin väsyttävää, pääsisinpä jo kotiin :/
Vierailija kirjoitti:
Onko diagnosoitu vielä
On jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko diagnosoitu vielä
On jo vuosia sitten.
Ok se onkin vaikein osuus jos on saanut väärän/hyödyttömän dg aiemmin kuten minä
Vierailija kirjoitti:
Mulla estynyt ja eristäytyvä. Tämä perhejoulu on niin väsyttävää, pääsisinpä jo kotiin :/
Otan osaa. Mulla on myös nuo molemmat. eristäytyvä nyt vahvempana. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on estynyt persoonallisuus. Tullut siitä, kun mua on kiusattu. Ja kun se on tullut, mua on kiusattu sen johdosta lisää.
Minulla on myös estynyt persoonallisuushäiriö. En anna sen häiritä elämääni sen enempää. Olen mikä olen ja tällaisena tulen pysymään.
Täältäkin varmasti löytyy myös tällainen ! Nautin kun saan olla yksin enkä voi sietää typeriä joutavia ihmisiä ja heidän juttujaan.
Tähän kuulostaa vaan hyvältä jutulta