"omakotitalo" on aika omituinen termi, kun asiaa ajattelee
Siis mistähän joku on keksinyt, että tällaista yhden perheen asumaa taloa pitää nimittää juurikin omakotitaloksi. Ja jos oma asunto sijaitsee kerrostalossa tai rivitalossa, niin onko se sitten jotenkin vähemmän oma koti.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niinkuin oma talo. Se koti on lisätty siihen varmaan selvennykseksi, ettei kyseessä ole vain jokin mikä tahansa talo.
Kotitalo on luonnollisesti kotitalo siksi että se eroaa naapurin talosta. Oma kotitalo? Heräsitkö ymmärtämään suomenkieltä?
Taloja kutsuttiin omiksi kotitaloiksi jo ennenkuin käsitettä betonikoppero kommuunirakennuksesta oli edes olemassa.
Kerrostalo idea syntyi kun suuri määrä maaseudulta tehtaiden työntekijöiksi tarvittavia työläisiä piti majoittaa työvuorojen väliseksi ajaksi väliaikaisiin kopperoihin. Myöhemmin näitä sitten alettiin kutsumaan asunnoiksi vaikka työntekijöiden säilöjä oikeasti ovatkin.
Oikea nimitys tällaiselle kommuunille on kennosto.
Omakotitalo, yleensä tulevaisuuden omahometalo.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa omistat noin millimetrin sisäpintaa ja taas omakotitalossa koko talon.
Tapetin paksuuden verran. Muuta et saa osakkeestasi sitten muuttaakkaan ilman taloyhtiön lupaa.
Enpä oo koskaan ajatellut tuota termiä että siinä on sana koti tai edes sana oma. Oon ajatellut sen vain jotenkin yhtä tylsästi kuin vaikka jonkun rivitalon. Että se on vain talotyypin nimi. Yleensä se vielä kirjoitetaan tylsästi muodossa okt.
Vierailija kirjoitti:
Katkeraa vinkunaa neukkukuutiosta.
Vierailija kirjoitti:
Jep..
Kerrostaloihin, eikä varsinkaan rivitaloihin home iskekkään. Paitsi ehkä kylpyhuoneisiin, vessoihin, seiniin.. niin no melkein minnekkään ei.. tai voi nyt johonkin tai jotain..ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeraa vinkunaa neukkukuutiosta.
Ei vaan siitä, kun oon todennut että kaikkien tuttujen vanhempien 70-80luvun omakotitalot tuntuu olevan homeessa. Ketään ei innosta periä niitä, vaikka pakkohan se on.
Home sweet home. Kai ootte muistanut laittaa kehyksiin seinälle. Voi myös kääntää muotoon: Oma hometalo kullan kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeraa vinkunaa neukkukuutiosta.Ei vaan siitä, kun oon todennut että kaikkien tuttujen vanhempien 70-80luvun omakotitalot tuntuu olevan homeessa. Ketään ei innosta periä niitä, vaikka pakkohan se on.
Jep. Huomenna on mentävä taas vanhempien hometaloon jouluksi. Mitään vikaa ei kuulemma ole eikä tutkimuksia ole tarpeen tehdä, vaikka home haisee nenään heti ovella.
Vierailija kirjoitti:
Pankinkotitalo!
Höpsö 🙂
Minun taloani ei ole pankki omistanut eikä rahoittanut lainkaan. Hölmö kuvittelet, että ihmiset ostaisivat asuntonsa aina velkarahalla. Tosin onhan niitä pankinkerrostalo-osakkeitakin vaikka sitä on vielä vaikeampaa ymmärtää, et miksi kukaan ottaa velkaa ostaakseen kerrostalo huoneiston hallintaan oikeuttaviin papereihin ja lopputuloksena ei lopulta omista rakennuksesta edes ulko-ovea. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeraa vinkunaa neukkukuutiosta.Ei vaan siitä, kun oon todennut että kaikkien tuttujen vanhempien 70-80luvun omakotitalot tuntuu olevan homeessa. Ketään ei innosta periä niitä, vaikka pakkohan se on.
Jep. Huomenna on mentävä taas vanhempien hometaloon jouluksi. Mitään vikaa ei kuulemma ole eikä tutkimuksia ole tarpeen tehdä, vaikka home haisee nenään heti ovella.
Ite oon todennut että tiili on ainakin sellainen rakenne, joka ei kestä Suomen säätä vuosikymmeniä. Vaikka ei olisi mitään valesokkeleita, niin ei silti kestä. Vesi kulkeutuu selkeästi seinän läpi tuulensuojaraoista huolimatta ja homehduttaa puuseinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankinkotitalo!
Höpsö 🙂
Minun taloani ei ole pankki omistanut eikä rahoittanut lainkaan. Hölmö kuvittelet, että ihmiset ostaisivat asuntonsa aina velkarahalla. Tosin onhan niitä pankinkerrostalo-osakkeitakin vaikka sitä on vielä vaikeampaa ymmärtää, et miksi kukaan ottaa velkaa ostaakseen kerrostalo huoneiston hallintaan oikeuttaviin papereihin ja lopputuloksena ei lopulta omista rakennuksesta edes ulko-ovea. ?
Suurin osa kyllä maksaa ne velkarahalla ja maksaa sitä velkaa vuosikymmeniä. Sitten kun talo on viimein oma, niin se onkin jo laho.
Monet uskovaisethan onkin sitä mieltä että lapsikaste on turha, koska ilman aikuiskastetta ei pääse Taivaaseen. Eli kastaminen pitää tehdä vasta siinä vaiheessa kun uskoo, muuten se on turha.
Oho, miten tuo kastekommentti tuli aivan väärään ketjuun. Ihan varmasti oli lapsikasteketju auki mulla. Mistä tällainen ketju pomppasi???
Mitä jos olet omakotitalossa vuokralla?
Onko se silloin vuokranantajankotitalo?
Tuossa on joku vanha ketju Suomen kielen oudoista sanoista:
https://www.vauva.fi/keskustelu/850789/suomen-kielen-oudoimmat-sanat?pa…
Onhan näitä. Otteita:
Riippumattomammaksi
Riippu-matto-mammaksi
syysilta
Syy -silta
Oma havainto: Paistinlasta
Paistin-lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankinkotitalo!
Höpsö 🙂
Suurin osa kyllä maksaa ne velkarahalla ja maksaa sitä velkaa vuosikymmeniä. Sitten kun talo on viimein oma, niin se onkin jo laho.
Miksi kukaan on niin hölmö, että maksaa turhia korkoja kun rahan voi ihan säästää etukäteen omista palkoistaan?
Itse aloin säästämisen jo lapsena laittamalla kaikki lapsilisäni säästöön, sen jälkeen kun täytin 18 sijoitin niitä hieman järkevämmin ja menin enolleni töihin ja laitoin 500€ kuukaudessa säästöön.
Se on pieni summa, mutta käytännössä tuon olisin joutunut velkarahalla taloa ostaessani maksamaan muutenkin. Mielestäni turhaa ottaa velkaa muutenkaan mihinkään.
Olen kaikki autonikin ostanut aina suoralla kaupalla. Ihmiset eivät osaa ajatella,että jokainen korko, olkoon miten pieni tahansa on hukkaan heitettyä rahaa.
Erillistalokoti, rivitalokoti ja kerrostalokoti.
Yhtiön osakkaan hallinnassa oleva osakehuoneisto on melkoisen pitkä sanahirviö joten tyytykäämme kerrostalokoppiin.